site.btaЖан-Клод и Кристо даваха възможност на всеки, който искаше да работи с тях, да се развива, каза Лор Мартан Пуле
Лекция за живота и творчеството на Христо Явашев - Кристо бе акцент в паралелната програма на първото издание на международното изложение за съвременно изкуство Sofia Art Fair днес.
Темата на експозето бе „Важността на парижките проекти на Кристо – „Желязната завеса“ (1962), „Опакованият Пон Ньоф“ (1975-1985) и „Опакованата Триумфална арка“ (1961-2021). Водещ на събитието бе Лор Мартан Пуле – директор на проекта „Опакованата триумфална арка“.
В лекцията тя разказа и за отношенията си с Жан-Клод и Кристо. „Първо, те бяха много отворени. Даваха възможност на всеки, който искаше да работи с тях, да се развива. Кристо казваше, че никой не работи за него или Жан-Клод. Казваше: „Това не е полезно, това не е сериозно“. Те искаха да направят проекта за себе си и бяха много, много щастливи да споделят изненадата и очарованието на проекта с всички. И това е една от причините, поради които те наистина искаха да отворят проектите си за всички“, разказа тя.
Лор Мартан Пуле добави, че проектите на Кристо преобразяват обществените пространства, като обгръщат емблематични сгради и структури, а Париж играе централна роля в артистичния му път. След като бяга от България, Кристо пристига в Париж в края на 50-те години на ХХ век. Тогава Париж е място с огромна красота и артистични възможности и много от ключовите му проекти са замислени или изпълнени там, включително Триумфалната арка, опакована през 2021 г, след смъртта на Кристо. Въпреки че някои проекти са нереализирани, връзките му с града остават силни през цялата му кариера, посочи Пуле.
Тя обърна специално внимание на професионалното и личното сътрудничество между Кристо и Жан-Клод. Въпреки че Кристо често е бил лицето на техните проекти, Жан-Клод е участвала в еднаква степен в планирането и изпълнението. Партньорството им е било от съществено значение за успеха на големите и сложни творби, отбеляза тя.
По думите ѝ творбите на Кристо са ефимерни и монументални, често преобразяващи градски пространства и приканващи към взаимодействие с обществеността. Лор Мартан Пуле каза, че творбите на Кристо често носят фини политически послания, формирани от опита му да израсне в комунистическа България и по-късно да остане без гражданство. Въпреки логистичните и политическите предизвикателства, той продължава да работи упорито, подпомаган от влиятелни поддръжници в света на изкуството и политиката. В крайна сметка творбите му са приети от публиката и се превръщат в културни забележителности, отбеляза още тя.
Тя показа снимки от работния процес по направата на проектите на Кристо. А в края на събитието подари на присъстващите парченца от материала, с който е опакована Триумфалната арка в Париж по проект на Кристо.
Както БТА писа, изложението за изкуство бе открито снощи от кмета на София Васил Терзиев. Международно жури селектира над 30 участващи галерии и колективи от България, Европа и Югозападна Азия. В събитието ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автори, творящи в най-разнообразни художествени стилове. Всички произведения ще бъдат разположени в над 4500 кв. м площ. Всички участници са селектирани от петчленно международно жури от куратори и изкуствоведи, съставено от Йохан Густавсон (Нидерландия), Мартина Йорданова (България), Нина Гшайдер (Австрия), Радослав Механджийски (България) и Теодора Константинова (България).
/РН/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text