site.btaМинистър Галин Цоков награди учители, които възпитават критично мислене чрез дигитални технологии

Министър Галин Цоков награди учители, които възпитават критично мислене чрез дигитални технологии
Министър Галин Цоков награди учители, които възпитават критично мислене чрез дигитални технологии
Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков награди учители новатори в прилагането на технологиите, изкуствения интелект и иновативни практики в детски градини и училища. Снимка: МОН

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков награди учители новатори в прилагането на технологиите, изкуствения интелект и иновативни практики в детски градини и училища. Това стана на заключителния семинар на тема: "Развитие на критичното мислене на децата и учениците в информационното общество - електронните устройства, медиите и фалшивите новини", организиран от Синдиката на българските учители (СБУ), съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

"Вътрешната професионална и личностна мотивация, и постоянният стремеж да бъдем по-добри, да сме до децата и учениците - всичко това е най-общо мисията на учителя", каза министър Цоков. Той посочи, че темата на конкурса тази година е актуална и визионерска, защото критичното мислене в контекста на навлизането на изкуствения интелект и дигиталните технологии през следващите години ще трансформират българското образование. По думите му подходът на такива учители визионери през годините много пъти се е превръщал в национални политики в българската образователна система. 

"В контекста на бума на технологиите социално-емоционалното развитие и уменията за творческо мислене ще бъдат изключително важни”, каза проф. Цоков. Министърът посочи, че редица изследвания показват, че с навлизането на изкуствения интелект и технологиите ще се увеличава и нуждата от обучение към критично мислене, към задаването на точните въпроси, за да се намери вярното решение. Той поздрави организаторите на конференцията, че поставят тема, която ще е водеща в процеса на трансформиране на образователната система и че създават мрежи от съмишленици във формирането на новости в образователната система. 

Министър Галин Цоков връчи плакет на МОН на д-р Янка Такева и отличи част от учителите иноватори. 

Специалната награда на МОН по време на конкурса получиха Илия Михайлов и Светлана Еленкина от Средното училище  (СУ) "Георги Брегов" в Пазарджик. Двамата заедно със свои ученици и с помощта на журналисти от национални медии са създатели на първия училищен подкаст в Пазарджик "Радио Чиксалън", който се слуша и извън училището.

В раздела "Добри практики" за работа в подготвителна група бяха отличени директорът на детска градина номер 175 "Слънчеви лъчи" в София Виолета Гълъбова и учителите - Моника Методиева и Фроса Галовска. Те имат интересен проект "Логоритмика", с който подготвят децата да различават на своето равнище истинско от неистинско.

В категорията "Извънкласни дейности - 1-ви - 12-и клас" за добри практики беше наградена Стефка Николаева от СУ "Николай Катранов" в Свищов, която представи "Електронните устройства в детския свят". Тя разказа как повишава информационната култура и критичното мислене на своите ученици с помощта на образователни платформи и "Дигиталната раница" на МОН.

За "Добри практики" при извънучилищни дейности беше отличена Стамена Христова от Варна чрез проекта й "Интерактивен куклен театър". Той се реализира от сдружението "Образовай и вдъхновявай" съвместно с Центъра за детско развитие "Усмивки" и с интеграционно-образователния център "Интегрико" във Варна. Педагозите прилагат иновативни практики, разработват образователни материали, съобразени с детските потребности и базирани на ефективни игрови подходи.

За научно есе на тема "Изкуственият интелект в образованието - възможности и предизвикателства пред учителя" бе връчена грамота на Жени Лозева, учител в Началното училище "Алеко Константинов" в Харманли.

Отделно СБУ и партньорите на конкурса отличиха с множество награди участвалите учители от детски градини и училища от цялата страна за техните представени практики чрез презентации и видеа на ученици, включени в различни занимания, които им помагат да изграждат критично мислене и информационна култура. Изкуството се оказа ключов инструмент за формиране на вкус към красивото и стойностното в работата на учителите. По време на дискусиите неизменно присъстваше и темата за използването на изкуствения интелект с образователна цел.

На церемонията по награждаването присъства и началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, както и университетски преподаватели, ангажирани с квалификацията на учителите.

Увеличение на заплатите на преподавателите във висшите училища, безпроблемно преминаване и повишаване на резултатите на учениците на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване, приемане на ключови нормативни промени и на нов списък на професиите. Това са част от акцентите в отчета на Министерството на образованието и науката (МОН) за свършеното в периода на управление на служебното правителство от април до август 2024 г., публикуван по-рано днес в сайта на ведомството.

 

 

/РБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:56 на 22.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация