site.btaУвеличение на заплатите на преподавателите в университетите и повишаване на резултатите на учениците на матурите отчете в работата си МОН
Увеличение на заплатите на преподавателите във висшите училища, безпроблемно преминаване и повишаване на резултатите на учениците на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване, приемане на ключови нормативни промени и на нов списък на професиите. Това са част от акцентите в отчета на Министерството на образованието и науката (МОН) за свършеното в периода на управление на служебното правителство от април до август 2024 г., публикуван в сайта на ведомството.
След по-слабите резултати на миналогодишните матури МОН набеляза редица мерки, които бяха реализирани заедно с Регионалните управления на образованието и отделните училища. Организирани бяха пробни изпити в стотици училища, както и допълнителна подготовка на учениците за изпитите. На държавния зрелостен изпит по български език и литература учениците постигнаха 58,48 точки от общо 100, което в скалата за оценки е добър 4,32 - най-високият резултат от въвеждането на матурите досега. На втората задължителна матура средната оценка също се повиши - много добър 4,72. Продължава тенденцията за подобряване на резултатите на националното външно оценяване и на учениците в четвърти клас, както и за значително повишение на оценките по математика на седмокласниците и десетокласниците.
За първи път в тези месеци беше създадена възможност за втора дата за явяване за изпитите от националните външни оценявания за децата, които са били със здравословен проблем или е имало смърт в семейството. С друга нормативна промяна беше дадена възможност децата и учениците да отсъстват до 15 дни в рамките на една учебна година с писмено уведомление от родителя.
Служебното правителство осигури общо над 200 млн. лв. за увеличаване на заплатите във висшите училища. Така само за една година заплатата за най-ниската академична длъжност в държавните висши училища се повиши с 1000 лв., като пропорционално расте заплащането и за другите академични длъжности.
В пълния отчет подробно са описани резултатите от дейността на МОН за изминалия период. Отбелязва се, че след последните данни от изследването PISA започна промяна на формата на националните външни оценявания. Целта е те да бъдат много по-практически ориентирани, за да измерват конкретни умения на учениците, а не наизустени знания. За да има плавен преход, бе взето решение това да се случва поетапно в период от три години. През настоящата изпитна сесия по новия формат се явиха само учениците от десети клас. През идващата нова учебна година ще се подготви този формат и за четвъртокласниците, като е в ход подготовката за промяна на формата на изпита в седми клас от учебната 2025/2026 година.
Подготвени и обявени са конкурси за избор на нови директори за 481 държавни и общински училища - един от дълго отлаганите проблеми в системата на училищното образование. За първи път през учебната 2024/2025 година чрез нов модул на Националната програма "Иновации в действие" е осигурено финансиране на проектен принцип за иновативните училища, които въвеждат нови учебни предмети, прилагат интердисциплинарни модули, интердисциплинарни ученически проекти.
Започна подготовката на новата учебна година
Вече започна подготовката на новата учебна година, се съобщава в отчета на МОН. Организирани са дейности по изпълнение на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Актуализирани са на регионален принцип районите за обхват на територията на страната преди началото на учебната година. Изискана е информация от Главната дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване", необходима за функциониране на механизма.
Успешно се реализира държавният план-прием, като общият брой заложени паралелки за учебната 2024/25 година е 2374, от тях 945 са профилирани, което е 39,80% от общия брой паралелки, а 1429 - професионални, което е 60,20%.
По Националната програма "Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда", по модула "Съвременна среда за качествено обучение по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден", са класирани 426 училища и 15 центъра за специална образователна подкрепа, които ще имат възможност да обзаведат и/или оборудват учебни кабинети/класни стаи по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество за целодневна организация на учебния ден и за библиотеки/библиотечни кътове. Предвидените средства за това са над 7 млн. лв.
Учебни програми
С одобряване на актуализираните учебни програми за общообразователна подготовка за първи - десети клас в края на миналата година се направи стъпка към създаване на възможности за повече упражнения и практическо приложение на наученото. Тя обаче не е достатъчна за цялостна промяна на нагласите и ефективно прилагане на компетентностния подход, затова беше разработен проект на концепция за цялостна промяна на учебните програми към по-голяма рамковост и интердисциплинарност.
Спечелен бе проект по инструмента за техническа помощ на Европейската комисия за разработване на нов модел на учебни програми в училищното образование на стойност 800 000 евро, който започва да се изпълнява от септември 2024 г.
Учебници
Одобрени са 509 броя учебници и учебни комплекта по общообразователните учебни предмети. Осигурени са средства в размер на 122 млн. лв. за познавателни книжки, учебници и учебни комплекти, които се предоставят за безвъзмездно ползване от децата (от първа до четвърта възрастови групи) и за учениците от първи до 12-и клас. С тези действия е създадена цялостната организация и учебната 2024/2025 година ще бъде първата с безплатни учебници за всички ученици.
Обезпечено е брайлирането на учебници за ученици с нарушено зрение. Осигурени са познавателни книжки, учебници и учебни комплекти за учениците от Европейските училища.
Професионално образование и обучение
Разработен и утвърден е нов Списък на професиите за професионално образование и обучение с широкопрофилни професии с надграждане на степени за професионална квалификация с нива по Националната и Европейската квалификационна рамка. Приети са изменения и допълнения в Наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) и предстои обнародване в "Държавен вестник". Промените акцентират на кариерното ориентиране на учениците, предварително запознаване с дейността на предприятието, гъвкав график при провеждане на практическото обучение в реална работна среда през учебната година.
Публикуван за обществено обсъждане е проект за изменение и допълнение на Наредбата за организацията и провеждането на изпитите за придобиване на професионална квалификация. Промените са синхронизирани с измененията в Закона за професионалното образование и обучение. В процес на изготвяне е проект на постановление на МС за актуализиране на списъците на защитените от държавата специалности от професии и специалностите от професии с очакван недостиг на специалисти на пазара на труда за учебната 2025/2026 година.
По Националната програма "Професионално образование и обучение" за модернизиране на материално-техническата база са финансирани 21 училища, като средствата по този модул от програмата са 1 500 000 лв. 217 ученици са завършили обучението си за приложен програмист през 2023/2024 учебна година по НП "Обучение за ИТ умения и кариера“. Бюджетът на програмата е 450 000 лв.
Одобрена е втората фаза на проектно предложение за развитие на дуалното обучение - Домино 2, по Швейцарската програма за сътрудничество.
Ускоряване на работата по проектите в образованието по Плана за възстановяване и устойчивост, и на тези с европейско финансиране
Продължава модернизацията на материалната база на училищата и детските градини, включително и с изграждането на STEM кабинети по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). По ПВУ са осигурени средства за оборудване на STEM среда във всяко училище (общо в над 2200 училища). През тези месеци всички 2245 предложения за изграждане на училищна STEM среда бяха оценени от екипа за изпълнение на инвестиции по Националния план за възстановяване и устойчивост в Изпълнителната агенция "Програма за образование".
Подписан беше договорът за изграждане на нов Национален STEM център на територията на "София тех парк" на стойност 28 млн. лв. Центърът ще включва модерно и съвременно оборудвани лаборатории в различни направления, които ще повишат мотивацията за изучаване на природни и инженерни науки, изкуствен интелект, роботика, информационни и комуникационни технологии и предприемачество. В него ще се подготвят и българските олимпийски отбори за световни и регионални състезания.
Започна изграждане и оборудване на три изнесени бази към трите регионални STEM центъра - по един в Западна, в Централна и в Източна България. За всеки от тях са осигурени по 900 000 лева. Предвижда се те да бъдат изцяло оборудвани до края на годината. В тях ще се обучават учители и ученици в различни STEM направления - математика и информатика, роботика и киберфизични системи, зелени и 3D технологии, и природни науки.
В ход са дейностите за изграждане на 28 центъра за високи постижения в професионалното образование и обучение в 28 професионални гимназии в страната - по един във всяка област на България. Общата инвестиция е за близо 97 млн. лв. по Плана за възстановяване и устойчивост.
Започна проектът "Силен старт" по ОП "Образование" 2021-2027 г., по който 1500 детски градини и училища с групи за задължително предучилищно образование (66% от всички в страната) ще получат финансиране за реализиране на дейности в подкрепа на децата и семействата. По проекта се предоставя допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със специални потребности, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби за трайното им приобщаване в предучилищното образование. Детските градини могат да наемат психолози, логопеди и ресурсни учители. Осигурените средства са 105 400 000 лв. от Европейския социален фонд и от националния бюджет.
Успешно се реализира проектът "Успех за теб" по ОП "Образование", по който през учебната 2023/2024 година са включени 1354 училища. До 30 юни 2024 г. по проекта са инвестирани близо над 14 млн. лв., с които са подпомогнати в обучението 45 043 ученици, включително 26 264 ученици от различни общности, 4933 ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания и в риск, 40 683 ученици със системни трудности при усвояването на учебното съдържание. Одобрени за участие от учебната 2024/2025 година са още 71 училища.
Висше образование
Служебното правителство успя да осигури средства за сериозно увеличаване на заплатите на преподавателите във висшите училища. Така само за една година заплатата за най-ниската академична длъжност в държавните висши училища се увеличи с 1000 лв. Правителството отпусна допълнителни 184 млн. лв., като с една част от тях се обезпечава това увеличение на заплатите за най-ниската академична длъжност. Финансирането се предоставя съгласно изискването на Закона за висшето образование (ЗВО) средните брутни заплати на академичния състав да бъдат не по-малки от 180 на сто от средната брутна за страната, а на изследователите и експертите съответно не по-малки от средната брутна за страната и 80 на сто от същата. Заплатата за най-ниската академична длъжност ще нарасне на 2516 лв. С отпуснатите средства ще има увеличение и за всички останали академични длъжности.
От началото на годината правителството осигури още близо 80 млн. лв. за висшето образование. В Закона за държавния бюджет бяха предвидени 39 млн. лв. за повишаване на заплащането във висшите училища. Допълнително през пролетта служебното правителство осигури още 40,7 млн. лв., с които бяха увеличени възнагражденията и на непедагогическия състав. С тях заплатите на преподавателите във висшите училища бяха увеличени с 290 лева. С 12% се увеличи и заплащането на административния персонал и на научноизследователския състав в университетите, като заплатите на тези специалисти не са били повишавани с години. Повишени бяха значително и докторантските стипендии.
Наука
В областта на науката са приети няколко национални програми, а с постановление 254 от 18 юли на Министерския съвет са осигурени допълнителните средства в размер на 23 020 000 лв. за изпълнение на конкурсните процедури на Фонда "Научни изследвания" за 2024 г. - конкурс "Финансиране на фундаментални научни изследвания“ с бюджет от 17 000 000 лв., конкурс "Финансиране на фундаментални научни изследвания на млади учени и постдокторанти" с бюджет от 1 500 000 лв., проекти по двустранно научно-техническо сътрудничество в съответствие с двустранни договорености и споразумения - 4 520 000 лв.
Официалният правописен речник на българския език на БАН вече е дигитализиран и е достъпен онлайн напълно свободно. Разработването му е част от платформата БЕРОН (Български езикови ресурси онлайн). Речникът съдържа общо около 2 400 000 форми. Съдържанието на БЕРОН се разработва от Секцията за съвременен български език на Института за български език на БАН с финансиране от МОН.
/ХК/
news.modal.header
news.modal.text