site.btaКитайски учени откриха метод за производство на вода от лунна почва, обявиха китайски държавни медии

Китайското национално космическо управление (CNSA) публикува изображение, на което се вижда лунната повърхност. Снимка: AP/CNSA/Xinhua

Китайски учени са открили „съвсем нов метод“ за производство на големи количества вода от лунна почва, донесена от експедиция през 2020 г., предаде Ройтерс, позовавайки се на китайската държавна телевизия CCTV.

През 2020 г. китайската мисия „Чанъе-5“ събра и достави на Земята лунни проби за първи път от 44 години насам. Изследователи от Китайската академия на науките са установили, че минералите в тази „лунна почва“ съдържат големи количества водород, който при нагряване до много високи температури реагира с други елементи, произвеждайки водни пари.

С помощта на новия метод от един тон лунна почва ще могат да се добият около 51-76 литра вода, което се равнява на повече от сто бутилки с вместимост от 500 мл или на дневната консумация на вода на 50 души, съобщи CCTV.

Китайски учени вече провеждат експерименти с лунни проби, донесени през юни от мисията „Чанъе-6“.

Откритието на новия метод може да има сериозни последици върху дългогодишния проект за изграждане на станция на Луната на фона на надпреварата между Китай и САЩ за установяване и добив на ресурси от Луната, отбеляза Ройтерс.

Китайската космическа агенция определи 2035 г. за срок за изграждане на "базова станция" на Южния полюс на Луната, а през 2045 г. се предвижда китайска космическа станция да бъде в лунна орбита.

/АКМ/