site.btaНа остров Гренландия не е имало лед в не толкова далечно минало, сочи проучване

На остров Гренландия не е имало лед в не толкова далечно минало, сочи проучване
Айсберг, който плава около най-големия фиорд Скорсби, разположен в източната част на Гренландия. Снимка: AP/Chris Szagola

Остров Гренландия, най-големият на Земята, е бил до голяма степен без ледена покривка преди около един милион години, тъй като тогава нивата на въглероден диоксид в атмосферата са били много по-ниски от днешните, сочи ново проучване, цитирано от АФП.

Според изследователите последиците за човечеството са огромни, тъй като това изследване поражда опасения за по-голям риск от покачване на морското равнище, отколкото се предвиждаше досега.

„Вече знаем, че цялата ледена шапка е уязвима от топене“, каза пред АФП Пол Биърман, професор в Университета на Вермонт и водещ автор на изследването.

Екипът от учени изследва ледено ядро наречено GISP2. Това е проба, която се изважда от ледената покривка, а в нея се съдържа лед, образуван в продължение на много години. Пробата GISP2 е взета през 1993 г. и вече е била изследвана. Въпреки това никой досега не се сеща да потърси вкаменелости в основата на леденото ядро, тъй като идеята, че на Гренландия не е съществувал лед в близко геологично минало е изглеждала малко вероятна. Екипът на Биърман решава да се задълбочат върху този въпрос и така откриват останки от растения и насекоми в ледена сърцевина на дълбочина три километра в центъра на острова. Тези следи датират отпреди около милион години. Проучването показва, че на това място по това време е съществувала цяла екосистема.

Ако ледът в центъра на острова се е разтапял и преди, почти сигурно е, че той е липсвал на по-голямата част от тази огромна територия, смята Пол Биерман. Това не вещае нищо добро, като се има предвид сегашното състояние на глобалното затопляне. Ако емисиите на парникови газове не бъдат драстично намалени, ледената покривка на Гренландия може да се разтопи почти изцяло през следващите няколко века или хилядолетия, което ще доведе до покачване на морското равнище с около седем метра и ще унищожи крайбрежните градове по целия свят.

Изследването е публикувано в списание PNAS.

Към 14:25 на 06.08.2024 Новините от днес