site.btaКомпанията „Айспейс“ обяви завършването на първия изцяло произведен в Европа лунен роувър

Компанията „Айспейс“ обяви завършването на първия изцяло произведен в Европа лунен роувър
Компанията „Айспейс“ обяви завършването на първия изцяло произведен в Европа лунен роувър
Такеши Хакамада, главен изпълнителен директор на „Айспейс“, показва макет на лунен спускаем модул. Снимка: АП/Киодо нюз

Частната компания „Айспейс-Европа“ обяви, че е завършила работа по първия изцяло проектиран, оборудван и сглобен на Стария континент малък лунен роувър, предаде АП.

Съобщението за новия апарат беше направено днес от Жулиен Ламами, главен изпълнителен директор на „Айспейс-Европа“, на пресконференция в Люксембург.

Компанията е базирана в Люксембург, дъщерна фирма на японския стартъп „Айспейс“.  Европейците се подготвят да транспортират готовия роувър до Япония, където апаратът ще бъде интегриран в предстояща втора мисия на лунния спускаем апарат „Хакуто“. Мисията ще се нарича „Ризилиънс“ („устойчивост“ от англ. resilience).

Първата мисия „Хакуто“ („бял заек“ на японски език) преди 3 години бе неуспешна и апаратът, носещ два малки роувъра, се разби на лунната повърхност, след като изгуби комуникацията със Земята.

Произведеният изцяло в Европа роувър е наречен „Тенейшъс" („упорит“ от англ. tenacious). Проектът е със съфинансиране от Люксембургската космическа агенция чрез договор на Европейската космическа агенция с Националната космическа програма на Люксембург.

„Тъй като интересът на света към изследването на Луната нараства, ние сме много доволни да допринесем чрез нашето европейско дъщерно дружество за развитието на Европейската космическа агенция и Космическата агенция на Люксембург за бъдещото използване на лунните ресурси“, заяви Такеши Хакамада, основател и главен изпълнителен директор на „Айспейс“. 

Роувърът „Тенейшъс“ е висок 26 см, широк 31,5 см, дълъг 54 см и тежи около 5 кг. Олекотеното му шаси и корпус са изработени от подсилени с въглеродни влакна пластмаси, които са в състояние да издържат на изстрелването на ракетата и други натоварвания по време на транспортирането до лунната повърхност.

Лунният микророувър е оборудван с монтирана отпред камера с висока резолюция, която ще заснема изображения на лунната повърхност. Колелата са оформени по такъв начин, че луноходът да може да се движи стабилно по лунния реголит.

Втората мисия на „Айспейс“ за изследване на Луната, се очаква да бъде изстреляна с ракета „Фалкън 9“ на „Спейс Екс“ от Кейп Канаверал, Флорида, през зимата на тази година.

„Ризилиънс“ ще достави търговско и научно оборудване на лунната повърхност и се очаква да допринесе за ръководената от НАСА програма „Артемис“. В допълнение към експлоатацията на търговските си товари мисията ще задейства роувъра Tenacious, който ще се разгърне от лунния спускаем апарат и ще извърши изследване на повърхността, включително събиране на лунен реголит.

През декември 2020 г. „Айспейс-Европа“ беше избрана от НАСА да достави на Земята реголит от лунната повърхност, който да бъде закупен от космическата агенция. След като се озоват на лунната повърхност, операторите на „Айспейс“ планират да използват лопатка, за да съберат проба от лунен реголит, и да фотографират колекцията от проби с камерата, монтирана на роувъра.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:20 на 25.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация