site.btaДНК играе роля при формирането на спомените, установи ново проучване

ДНК играе роля при формирането на спомените, установи ново проучване
Специфичен тип структура на ДНК е от ключово значение за регулирането на начина, по който мозъкът формира спомени. Илюстрация: Пиксабей

Международен екип от учени генетици установи, че специфичен тип структура на ДНК е от ключово значение за регулирането на начина, по който мозъкът формира спомени, съобщава Синхуа.

В публикувано в петък изследване международни изследователи, ръководени от екип от Австралийския национален университет (АНУ), съобщават за откритието си, че G-квадриплексът на ДНК (G4-ДНК) играе роля в транскрибирането на спомените.

G4-ДНК обикновено се среща в клетки, когато ДНК последователностите се подреждат в различна, четириверижна структура. Обикновено тя се свързва с увреждане на ДНК и често се наблюдава в раковите клетки.

Пол Маршал, научен ръководител на изследването, заяви, че участието на G4-ДНК в забавянето на основните функции на някои клетки е било известно и преди, но новите открития са първото доказателство за ролята му в създаването на нови спомени.

Изследването установи, че натрупването на G4-ДНК в невроните в мозъка е необходимо за активирането и заглушаването на гени, които са критично свързани с ученето и паметта.

„Открихме, че случайното манипулиране на G4-ДНК води до значително увреждане на паметта“, казва Маршал в съобщение за медиите.

„Но при други сценарии то води до увеличаване на транскрипцията. Това има различни ефекти върху паметта в зависимост от областта на мозъка и вида на паметта, за която става въпрос“, допълни ученият.

Изследването е проведено върху живи клетки от мишки в сътрудничество с учени от Университета в Куинсланд, Университета в Линшьопинг, Швеция, Научния институт „Вайцман“, Израел, и Калифорнийския университет.

/АКМ/