site.btaКитайски учени откриха мъх, за който твърдят, че може да оцелее на Марс

Китайски учени откриха мъх, за който твърдят, че може да оцелее на Марс
Марс. Илюстрация: Пиксабей

Учени откриха изключително устойчив пустинен мъх в западния китайски регион Синцзян, който може да помогне за поддържането на евентуални колонии на Марс, предаде Ройтерс.

Изследването е на специалисти от Китайската академия на науките.

Когато мъхът от вида Syntrichia Caninervis е подложен на условия, симулиращи тези на Марс, растението е в състояние да издържи на екстремна сухота, свръхниски температури и радиация, твърдят експертите.

Мъхът може да служи "като основа за създаването и поддържането на екосистемата, като допринася за производството на кислород, поглъщането на въглерод и спомага за плодородието на почвата", казват китайските учени. Според тях  може и да подпомогне стимулирането на атмосферните, геоложките и екологичните процеси, необходими за други по-висши растения и животни, като същевременно е в състояние да улесни създаването на нови обитаеми среди, благоприятни за дългосрочно заселване на хора.

Учените установяват, че дори след загуба на повече от 98% от съдържанието на вода в клетките си, мъхът успява да възстанови фотосинтезата и физиологичната си активност в рамките на няколко секунди след хидратация, отбелязва Ройтерс.

Когато е непокътнато, растението може да издържи и на свръхниски температури и да се регенерира, след като се съхранява във фризер при температура от минус 80 градуса по Целзий в продължение на пет години или в течен азот за един месец.

Мъхът се среща в Синцзян, Тибет, Калифорнийската пустиня, Близкия изток и полярни райони, отбелязва Ройтерс.

Една от китайските космически мисии включва изстрелване на сондата "Тянвън-3" около 2030 г., чиято задача ще бъде да донесе проби от Марс. Американската космическа агенция НАСА е изготвила 20-годишен план за Марс в търсене на отговор на въпроса дали Червената планета може да е обитаема от хората, припомня Ройтерс.

Изследването на китайските учени е публикувано в изданието The Innovation.

/ТС/