site.btaДесет български учители ще вземат участие в Европейския фестивал „Наука на сцената“ в Турку, Финландия
Десет български учители ще вземат участие в Европейския фестивал „Наука на сцената“ (Science on Stage), който ще се проведе в Турку, Финландия, между 12 и 15 август 2024 г. Те успяват да се класират със свои иновативни проекти в състезателна проява през 2023 г. В Турку ще представят на другите участници своите идеи, ориентирани към практиката, чрез интерактивни щандове, семинари и акцентни сесии. Това съобщават от пресцентъра на Съюза на физиците в България (СФБ).
Тази година фестивалът е под патронажа на Илиана Иванова, Европейски комисар по въпросите на иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта. Организатори са Luma-Centre Finland и Science on Stage Finland в сътрудничество със Science on Stage Europe. Събитието е най-голямото в Европа по рода си и очаква повече от 450 учители от цяла Европа - от начални и средни училища от 35 страни.
Най-добрите представени проекти ще получат Европейската награда за учители в STEM „Особено изключителен проект“. По-късно тези проекти ще бъдат разпространени в международен план, като курсове за обучение или учебни материали. По този начин Science on Stage Europe гарантира успешното международно разпространяване на идеите, така че възможно най-много преподаватели да могат да се възползват от тях.
В епоха, в която технологичният напредък продължава да оформя всеки аспект на развитие на обществото, значението на вдъхновяващото образование по наука, технологии, инженерство и математика (STEM) никога не е било по-ясно изразено. Признавайки ключовата роля, която учителите по STEM играят в това, инициативата с нестопанска цел Science on Stage Europe отбелязва най-отдадените преподаватели и техните изключителни идеи за преподаване по време на фестивала „Наука на сцената“, отбелязват от Съюза на физиците.
Проектът „Зелена енергия от вода“ ще представят Красимира Томева и Дияна Николова, учители по биология и химия в Професионалната гимназия по механоелектротехника (ПГМЕ) „Ген. Иван Бъчваров“ в гр. Севлиево, с водеща тема „STEM образование за устойчиво развитие“. Проектът засяга водородната икономика като екологична икономика. Неговата цел е да демонстрира използването на процеса на електролиза като възможност за получаване на водород и преобразуване на химическата енергия в електрическа. Той включва различни експерименти за производство на водород и експерименти с горивни клетки, като е избран измежду 60 други предложения за представяне като работилница на фестивала в Турку.
Ще бъде представена „Магическа лаборатория“ на Силвия Тодорова и Цанка Ненчева от детска градина „Радост”, Севлиево, с водеща тема „STEM за най-малките“. В рамките на проекта са използвани научни експерименти, които са лесни, достъпни и интересни за децата от детската градина. Сред тях са експерименти с мляко, вода, светлина, за които са използвани ежедневни продукти и предмети, за да се демонстрира ефектът на статичното електричество. Децата се въвличат в света на екологията и опазването на околната среда чрез изграждане на малка пречиствателна станция с подръчни материали. По лесен, забавен и интересен начин те доказват емпирично наличието на примеси, определят качествения състав на млякото и млечните продукти. Така получават знания за свойствата на водата и нейното взаимодействие с веществата и научават как отразената светлина влияе на нашето възприятие.
Проектът „Оптични явления с евтини материали“ на Никола Каравасилев – учител по физика и астрономия в Първа частна математическа гимназия, също ще бъде представен, с водеща тема „Евтини експерименти в STEM обучението“. Проектът е насочен към демонстриране на редица експерименти, илюстриращи различни оптични явления, преподавани в училищния курс по физика. Всички тези експерименти могат да бъдат извършени, като се използват сравнително евтини и достъпни материали, които всеки може да намери.
От Съюза на физиците отбелязват, че са горди с одобрения за представяне на съвместен проект „Микрохимията без граници“ в направление „Евтини експерименти в STEM образованието“ на двама българи – Наско Стаменов от НПМГ „Никола Обрешков” в София, и Златина Иванова, понастоящем преподавател в началното училище „Dragon School” в Оксфорд, Обединеното кралство. Златина е член на българската делегация на предишния Международен фестивал в Прага.
Техният проект се базира на сравнителен анализ между образователните системи на България и Обединеното кралство, който служи като микрокосмос, разкриващ предизвикателствата и представящ гъвкава рамка за научно образование в международен мащаб. В основата му е адаптивността към различни контексти; справяне с общи предизвикателства, пред които са изправени училищата с ограничени ресурси в цяла Европа. Изследването в микромащаб, което изисква минимални ресурси, се превръща в ръководство за преподаватели, които търсят ефективни стратегии, съобразени с ресурсите.
/ЙВЛ
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text