site.btaВ училищата у нас учат над 25 хиляди деца със специални образователни потребности

В училищата у нас учат над 25 хиляди деца със специални образователни потребности
В училищата у нас учат над 25 хиляди деца със специални образователни потребности
Лятна школа за приобщаващо образование се провежда във Варна. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Над 25 хиляди деца със специални образователни потребности (СОП) учат в общообразователни училища у нас. Това съобщи пред БТА директорът на Регионалния център за приобщаващо образование в София гл.ас. д-р Калоян Дамянов, който е и координатор на Европейската агенция за специални потребности и приобщаващо образование. Той участва в тазгодишната Лятна школа за приобщаващо образование, която се провежда във Варна.

По думите му във всяко българско училище, както и вече в 2800 детски градини, има обучение за деца със СОП, като някои учебни заведения са с повече опит и имат добри практики, докато другаде още съществуват съпротиви и негативни нагласи към различието. Дамянов призна, че често трудности създава различното поведение на тези деца, но добави, че това е ако учителят работи по стандартни методи. „Затова ние говорим за промяна в начина на преподаване, за да може образованието да е центрирано към детето, а не само към дидактичната основа“, уточни той. 

Това, което предлагат специалистите в приобщаващото образование, е въвеждане на втори учител в класната стая, както и „разбиване“ на фронталния начин на преподаване. Препоръчителна е работа в малки групи с индивидуализирани задачи, което изисква допълнително планиране, а това затруднява българския учител и изисква промяна в неговите нагласи, посочи още Дамянов. Тези методи вече са включени в много от програмите на висшите училища у нас, а в лятната школа участват и представители на университети, които подготвят педагогически специалисти. Тази година доц. д-р Катерина Златкова-Дончева от Великотърновския университет говори за подготовката за професионална реализация на младежи с интелектуална недостатъчност, а проф. Милен Замфиров от Софийския университет - за техните програми за магистри и специализанти в сферата. 

Световният, а и нашият опит показват, че е по-добре децата със специални потребности да бъдат в общообразователна среда, а не постоянно в ресурсни центрове, каза Калоян Дамянов. По думите му това е важно, за да се подготвят децата, а и техните съученици, още в ранна възраст за комуникация с другите. „Училището е мястото, където да свикнем с различните и те самите да изграждат необходимите социални умения за успех в живота“, обясни той, като уточни, че в приобщаващото образование акцентът не са само децата със СОП, а и тези с изявени дарби, с хронични заболявания, в рискова среда или с майчин език, различен от българския. 

Националната асоциация на ресурсните учители организира летни школи от 11 години на различни места в България, като за втори път срещата е във Варна. В нея се включват над 70 участници от цялата страна, които работят в сферата. Сред тях има ресурсни учители, психолози, логопеди, представители на детски градини и училища, както и на други регионални центрове за приобщаващо образование. 

Тази година лекции имат и двама академични преподаватели от Канзас, САЩ - д-р Барбара Мичъл и д-р Мерилин Каф. Мичъл даде сведения за позитивните поведенчески тенденции, които касаят работата с деца от аутистичния спектър, чийто брой се увеличава много в последните години в целия свят. В лекцията бяха изнесени данни за най-съвременните методи за подкрепа на такива деца в училищна среда, които създават среда, адаптирана към детето със СОП, каквато е идеята на приобщаващото образование. Мерилин Каф представи интервенцията с барабани върху деца с интелектуални затруднения и аутизъм, която е базирана на ритъма и въздейства върху цялостното развитие на детето. 

В началото на школата Калоян Дамянов припомни, че се навършват 30 години от подписването на декларацията в Саламанка, която за първи път регламентира приобщаващото образование в цял свят. Периодично се прави отчет за постигнатото и оглед на бъдещите насоки, каза той. Сред приоритетите е нуждата от подкрепяща среда като дизайн с пространства за интензивна грижа, както и подготовката за самостоятелен живот след училище на специалните деца. По думите му в България има 30-35 процента нуждаещи се от асистирана подкрепа след 15-годишна възраст и тези данни са от значение при бюджетирането и организирането на образованието. 

Утре участниците в лятната школа ще посетят Карин дом, където има дългогодишен опит в грижата за деца със СОП. Там те ще се включат в обучение за комуникация с родители.

 

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:29 на 15.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация