site.btaСпециалисти откриха признаци за синдром на Даун в неандерталски фосил

Специалисти откриха признаци за синдром на Даун в неандерталски фосил
Илюстрация: БТА

В малка група неандерталци на територията на сегашна Източна Испания е живяло шестгодишно дете със синдром на Даун, както се вижда от запазени черти във вътрешното ухо на фосил, които са показателни за това генетично състояние, предаде Ройтерс.

Фосилът, открит в археологическия обект Кова Негра в провинция Валенсия, близо до град Ксатива, не само представлява най-ранното известно доказателство за синдрома на Даун, но според учените то е показателно, че тези близки братовчеди на нашия вид са проявявали състрадание.

Въпреки че изследователите не могат да бъдат сигурни дали това е било момиче или момче, те нарекоха неандерталското дете "Тина".

Фосилът, запазил пълната анатомия на вътрешното ухо, е изкопан през 1989 г., но значението му е признато едва неотдавна. Това е фрагмент от една от двете слепоочни кости, които спомагат за оформянето на страните и основата на черепа, защитават мозъка и обграждат ушния канал.

Комбинацията от аномалии на вътрешното ухо на Тина е известна само при хора със синдрома на Даун.

"Патологията, от която е страдал този човек, е довела до силно инвалидизиращи симптоми, като пълна глухота, тежки пристъпи на световъртеж и невъзможност за поддържане на равновесие", казва палеоантропологът Мерседес Конде-Валверде от Университета на Алкала в Испания, водещ автор на изследването, публикувано в списание Science Advances.

"Като се имат предвид тези симптоми, е много малко вероятно майката да е можела сама да осигури всички необходими грижи и същевременно да се грижи за себе си. Следователно, за да оцелее Тина поне шест години, групата непрекъснато трябва да е помагала майката или като я е замествала в грижите за детето, като е помагала при ежедневните задължения, или и двете" - каза Конде-Валверде.

Точната възраст на фосила не е определена. Неандерталци са обитавали Кова Негре преди 273 000 и 146 000 години. Те са живели преди 430 000 години допреди 40 000 години. Изчезват малко след като Хомо сапиенс се заселва на територията им.

Според предишни изследвания те са били интелигентни, създавали са изкуство, ловували са групово, използвали са пигменти, символични предмети и вероятно говорим език.

/АКМ/