site.btaПромени в Закона за висшето образование предвиждат две или повече висши училища да обучават студенти съвместно и да има проектни докторанти

EZ 17:40:31 02-02-2022
RM1737EZ.023
образование - парламентарна комисия - заседание

Промени в Закона за висшето образование предвиждат две или повече висши училища да обучават студенти съвместно и да има проектни докторанти


София, 2 февруари /Димитрина Ветова, БТА/
Промените в Закона за висшето образование /ЗВО/ предвиждат две или повече висши училища да обучават студенти съвместно, както и да бъде въведен статут на т.нар. проектни докторанти. Това каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков, представяйки за първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на ЗВО на заседанието на Комисията по образованието и науката към Народното събрание.
С промените Министерството на образованието и науката /МОН/ насърчава сътрудничеството между висшите училища чрез създаването на съвместни мултидисциплинарни специалности. Студенти, записани в тях, ще изучават отделните дисциплини в различни университети. Висшите училища ще използват общи ресурси и академичен капацитет за подготовката на кадри по професии, изискващи знания и умения от различни области, които са важни за развитието на икономиката и обществото.
Законопроектът урежда условията и реда, при които университетите ще сключват споразумения за съвместно обучение. Специалностите са от нерегулираните професии в професионални направления, за които всяко висше училища има акредитация, съответстваща на неговата част от съвместното обучение. Приемът ще се осъществява в рамките на утвърдените места за професионалното направление на координиращото висше училище. Университетите ще могат да издават съвместни дипломи за завършена образователно-квалификационна степен.
Министър Денков обясни на заседанието на комисията, че "когато се говори за плагиатство, се има предвид използването на интелектуална собственост по неправомерен начин, а там, където става дума за недостоверност на данните, се има предвид фалшифицирането на данни и това е доста разпространена, лоша, международна практика". Основен недостатък на сегашната система за проверка на плагиатството е, че включва като обхват само трудовете, които участват в конкурси, каза министър Николай Денков. Той обясни, че "идеята е да се създаде двустепенна система, която да регламентира как ще работят комисиите по академична етика във висшите училища и в научните организации, и тогава сегашната Национална комисия за академична етика ще е като втора инстанция, която ще проверява сигнали, които вносителят смята, че не са били решени правилно на първа инстанция". Целта е да се знае, че всичко може да подлежи на проверка, отбеляза министърът.
Народният представител от "БСП за България" проф. Румен Гечев заяви, че плагиатството е най-тежкото криминално престъпление в академичната общност и трябва да се направи всичко възможно във връзка с инициативата, поета от сегашния министър на образованието и науката, парламентарните групи да са единни и да се разработят текстове за плагиатството, които "да са категорични и да отговарят на европейските практики". Проф. Гечев постави и въпроса за заплатите в средното и във висшето образование у нас. Според него, "България е единствената страна, в която преподаватели във висши учебни заведения ще получават по-малки заплати от учители по пеене и по физическо възпитание". "Нищо против нямам, учителите трябва да вземат повече, но не знам и страна в Африка, където има разделение, при което колкото е по-висше образованието, толкова са по-ниски заплатите", коментира проф. Гечев.
Елисавета Белобрадова от "Демократична България" попита дали се предвижда да се разшири "уредбата за плагиатството и дали ще бъдат включени определенията за плагиатство в самия Закон за висшето образование".
Заместник-председателят на образователната комисия Красимир Вълчев от ГЕРБ заяви, че занапред професиите ще изискват все по-интегрални знания и това променя пирамидата, парадигмата на бакалавърските степени. Прогнозите са, че днешното поколение деца ще променят поне три пъти професиите си през трудовия си живот, а и всяка професия ще изисква повече интегрални знания. Затова е необходимо да имаме взаимно проникване на дисциплините между професионалните направления, защото професиите на бъдещето ще го изискват и това се осъзнава от университетите по света, заяви Вълчев. Той добави, че затова съвместните програми и хибридните специалности са необходими за университетите ни. Също така са необходими мрежите между университетите и консорциумите за споделянето на ресурси, каза Красимир Вълчев.
Трябва да актуализираме всяка година картата на висшето образование и искаме да свържем висшите училища с професионалните гимназии в съответните региони, заяви министър Николай Денков.







/РУМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:57 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация