Премиерата на „Моят чичо Любен“ е на 18 януари

site.btaЛюбен Стоев няма необходимото признание на голям художник, каза пред БТА един от режисьорите на филма за него

Любен Стоев няма необходимото признание на голям художник, каза пред БТА един от режисьорите на филма за него
Любен Стоев няма необходимото признание на голям художник, каза пред БТА един от режисьорите на филма за него
Снимка: екипът на "Моят чичо Любен"

Документалният филм „Моят чичо Любен“ представя художника Любен Стоев (1939-2016) през разкази на неговия племенник Рей ван Цешау. Това разказа пред БТА Никола Бошнаков, който режисира продукцията съвместно с Георги Стоев-Джеки. Рей ван Цешау е син на Джеки. 

Премиерата е в кино „Одеон“, в деня, на който художникът щеше да навърши 85 години - 18 януари.

Бошнаков имал идея за филма от доста време, но след кончината на Любен Стоев тя остава на заден план. „Но Ивайло Манев (сценаристът на филма – бел. а.) и Джеки се захванаха. Ивайло Манев беше двигател да убеждава Джеки, че трябва да се направи филм за Любо, защото е значим творец. Джеки чувстваше известно неудобство да го прави сам и така ме привлякоха в тази работа. Аз трябваше да измисля ключ, в който да направим филма, защото самият Любо вече го нямаше“, разказа Бошнаков. Допълни, че този ключ е свързан именно с разказите на племенника на художника.

Рей ван Цешау участва в създаването на документалния филм и зад камерата. Заедно с групата си Ray and the Rockets той е част от екипа, създал музиката за продукцията. Другият син на Георги Стоев – Антони Стоев, е оператор на филма. „Когато един филм стане толкова семеен, е трудно. Няма дистанция. Аз бях достатъчно навътре, за да ги познавам добре и достатъчно външен, за да мога да имам някакъв страничен поглед“, каза Никола Бошнаков.

Освен разказите на Рей ван Цешау, в „Моят чичо Любен“ са използвани още части от над 300-часовия видеоархив на Любен Спасов. „Той, за съжаление, беше в лоши формати, техниката мина през всякакви метаморфози от кинолента към видео. Архивът беше в недотам добро качество и трябваше да се измисли някаква форма как да влязат тези архиви“, посочи режисьорът. 

В документалната продукция са включени още откъси от интервю, което художникът е давал пред режисьора Атанас Христосков за филма „Истории като на кино“. „Той е работил като плакатист. Навремето художници правиха на големи формати – три на четири метра, правиха филмовите плакати и реално това се закачаше отпред на киносалоните. И Атанас Христосков го беше интервюирал от тази гледна точка. Три дни снимки бяха имали с него – нещо, от което твърде малко влезе в самия филм на Наско. Филмът беше замислен по-полифонично, с много герои, много кина и един герой като Любо измества центъра. Така че този материал беше останал някак си встрани. Това пък за нашия филм беше голяма находка, защото получихме в добро, адекватно качество живия активен Любо, след като той вече беше починал“, отбеляза Никола Бошнаков.

Той разказа, че във филма са запечатани още разговори и моменти с Георги Пенков-Джони, Ицко Финци, а във видеоархивите има кадри с Огнян Видев, Васил Пармаков и други.

„Ние познавахме Любен Стоев достатъчно добре. Лошото е, че той беше много известен в кинаджийската компания на брат си, в един бохемско софийски кръг, но не е така широко известен като художник и може би филмът запълва тази празнина“, каза Бошнаков. Допълни, че според него Любен Стоев към момента няма необходимото признание на голям художник, но е оставил много силен дух и начин на отношение към света. „Той хем е дълбок, хем при него винаги това се свързва с хумор, с ирония и с някаква шега и намигане“, отбеляза режисьорът.

По думите му всяка гилдия е малко или повече затворена. „Той (Любен Стоев – бел. а.) никога не е бил плътна част в художническата тайфа. Той винаги е гравитирал повече около кинаджийската тайфа на брат си. Затова си мисля, че просто трябва да се въртиш в една среда и да бъдеш активен там, за да получиш повече признание приживе. Но това Любо никога не го е привличало толкова. Той обичаше да си подписва албумите, които подарява с: „По-добре жив, отколкото безсмъртен“, разказа режисьорът.

Произведения на художника ще бъдат показани в рамките на премиерата на филма, на 18 януари. Експозицията е озаглавена „85 години от рождението на Любен Стоев“, а акцент в нея са дърворезът и техниката на дървореза. „Това не е дърворезба, дялка се върху дъска изображението и се взима отпечатък. Така че ще изложим тези дъски, които са матрицата, с която се печатат отпечатъците, както и от инструментите на Любо, което ще бъде акцент. Ще има както и съвсем ранни негови неща от София и от Дрезден, така и последния му цикъл „Градът отгоре“, в който са включени градски пейзажи, покриви, такива неща“, каза Никола Бошнаков.

/ДД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:53 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация