site.btaИскаме да провокираме зрителите да поставят под съмнение собственото си възприятие, казват за БТА Аксиния Пейчева и Никола Грозданов
Хубаво е да поставяме под въпрос собственото си възприятие, за да го разбираме по-добре, за да вникваме в съзнанието си по-добре, казва кураторката Аксиния Пейчева. И да провокираме зрителите да получат ново знание, допълни Никола Грозданов, автор на изложбата „Интерференции“. Експозицията бе открита тази вечер в галерия „Структура“.
Този проект е част от едногодишната програма на галерия „Структура“ в пространството на Project Room. Проектът се казва „Мисловен експеримент“ и се изразява в провеждането на разговори между художници и учени, които са по някакъв начин свързани с творческата концепция на художниците, обясни Пейчева.
„Изследвам дали е възможно да се промени по някакъв начин тяхната идея. Да се открият нови допирни точки между двете полета на знанието и да повлияят по някакъв начин на творческия продукт“, обясни кураторката.
„Интерференции“ е третата и последна изложба в курса. Заглавието е дело на автора. Той тръгва от един мисловен експеримент със заглавие „Стаята на Мери“ и проучва по какъв начин ние изследваме света около себе си.
„Той е изцяло обвързан с физикализма. Т.е. концепцията, че няма нищо над физическото, над телесното. Че всичко е плод на биологически процеси. Той създава едно пространство, което аз лично разчитам като една мисловна стая, в която се случват най-различни процеси. Представям си ги като едни синапси в мозъка, които реагират на околната среда. Това е много свързано с технологията, която той използва“, обясни още кураторката.
По време на проекта авторът работи с учени от Химикотехнологичния и металургичен университет (ХТМУ), специалисти по технология на силикатите - гл. ас. Тина Ташева и доц. Албена Йолева. „Учените доста ми отвориха очите за много процеси и много неща научих от тях чисто технологично. Когато започвах да го мисля това нещо, си представях една лаборатория, в която се случват някакви неща и в самата стая са едни обекти с форма на „бушони“, които по някакъв начин правят референции към мисловните процеси на човек – как получаваме някакви проблясъци. В следващия момент те изчезват, но се появяват други неща“, обясни той.
Там вече се връзва идеята за Мери, която живее в една среда, в която никога не е виждала цвят и изведнъж се появява цвят и тя се пита дали научава нещо ново в цялата история. Когато светят бушоните, светят в някакъв цвят, когато угаснат, цветът е друг, уточнява авторът на инсталацията.
„Самият аз имах много експерименти, докато достигна до този продукт – как се случват нещата, как се случва процесът на светене. Специфичното е, че има много технология“, обяснява той. Трябвало му доста време за избистряне на идеята, а реализацията отнела около месец и половина.
/ХТ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text