site.btaЕфективността на изкуствения интелект зависи от тази на естествения, според преподавател

Ефективността на изкуствения интелект зависи от тази на естествения, според преподавател
Ефективността на изкуствения интелект зависи от тази на естествения, според преподавател
Снимка: Валентина Добринчева / БТА

Ефективността на изкуствения интелект (ИИ) зависи от ефективността на естествения интелект, който го използва. Това каза преподавателят и зам.-ректор на Висшето училище по мениджмънт във Варна проф. Станислав Иванов, който изнесе лекция за приложението на Chat GPT в образованието в рамките на Варненския фестивал на науката

По думите му е наложително преподаватели, администратори и студенти да знаят какво може Chat GPT, защото така или иначе той ще се ползва, въпросът е как ще се прави това. Според професора в отношението ни към приложението на ИИ не са препоръчителни нито прекаленият оптимизъм, нито крайният скептицизъм. 

Проф. Иванов сподели пред аудиторията възможностите, при които Chat GPT е приятел на ученика и студента, но не пропусна и моментите, в които може да бъде враг. Според него ИИ е полезен да отговори на въпроси от домашното, да даде чернова на литературен обзор, но със силно ограничени възможности, да редактира текст и да подобри стила му, както и да направи превод. Може също да генерира въпроси за анкета, предназначена да измери нагласите на хората по даден въпрос, да създаде длъжностна характеристика, да отговори на жалби и сигнали. 

Опасностите, които има при използването на Chat GPT обаче също не са за пренебрегване, посочи преподавателят. Алгоритмите му са с данни до 2022 г., което значи, че отговорите, които дава, може да са грешни, нерелевантни или с остарели данни. Друг недостатък е, че не предоставя информация за използваните източници, което може да доведе до плагиатство. Възможно е дори ИИ да си измисли информация и литература, ако тя липсва в мрежата, каза още лекторът и обърна внимание, че спазването на моралните норми е роля на човека, който го ползва. Друг голям недостатък на Chat GPT е, че неговите отговори са описателни, без дълбочина и критичен анализ, смята проф. Иванов. 

През летния семестър на миналата година във Висшето училище по мениджмънт във Варна са провели експеримент с Chat GPT, като са допуснали 70 студенти от първи и втори курс в две специалности да подготвят курсовите си работи с негова помощ, сподели преподавателят. Резултатът е, че оценките са само с два процента по-високи от предходната година. Работите, за които е ползван ИИ, са с по-добър стил, без граматически, пунктуационни и правописни грешки, каза той, но уточни, че са на английски, в който Chat GPT е много добър. Все пак обаче текстовете са по-малко аналитични и по-описателни. 

Изводите ни са, че Chat GPT е втори, а не основен пилот в самолета и не бива ученици и студенти да разчитат той да ги замести, защото освен всичко носят отговорност за съдържанието на текстовете си и за недопускане на плагиатство, каза проф. Иванов. Според него ИИ е полезен най-вече за генериране на текст, даване на идеи, редактиране, подобряване на стила, но най-силната му страна е, че помага на учащите да операционализират дадените задачи, да ги „разбият“ на по-малки части, за да стигнат до целта. 

 

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:25 на 01.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация