В най-голямото русенско училище се преподава японски и китайски език от 17 години

site.btaДнешните деца търсят технологиите навсякъде и учителите трябва да са по-гъвкави, каза директорът на СУ "Васил Левски" в Русе Мария Тодорова

Днешните деца търсят технологиите навсякъде и учителите трябва да са по-гъвкави, каза директорът на СУ "Васил Левски" в Русе Мария Тодорова
Днешните деца търсят технологиите навсякъде и учителите трябва да са по-гъвкави, каза директорът на СУ "Васил Левски" в Русе Мария Тодорова
Днешните деца търсят технологиите навсякъде и учителите трябва да са по-гъвкави, заяви директорът на СУ "Васил Левски" в Русе Мария Тодорова. Снимка: Мартин Пенев/БТА

Интересът на децата е различен отпреди години. Днешните деца са родени с технологиите и търсят технологиите във всяко нещо. Бързо се разконцентрират, като по тази причина учителят трябва да е по-гъвкав и да им заостря вниманието към различни теми. Учителят трябва да е по-мотивиран към новото, по-модерен, по-комбинативен, каза в интервю за БТА Мария Иванова-Тодорова, директор на Средно училище "Васил Левски", което е най-голямото учебно заведение в Русе. 

Прагът на училището днес ще прекрачат 136 първокласници, разпределени в шест паралелки. 

"Готови сме за първия учебен ден. Извършихме текущи ремонти, освежаване на сградата, подмяна на мебели по класните стаи", каза Тодорова, която е директор на училището от година, а преди това 13 години е била учител по компютърни науки. 

„В сравнение с миналата година броят на първокласниците е същият. Демографската криза в момента дава отражение във всички учебни заведения в областта. Много семейства заминават за чужбина с децата си. В същото време обаче е налице и тенденция на вътрешна миграция - от малките населени места към Русе, продиктувана от възможностите, които дава големият град за обучение и работа.“ обясни Тодорова. 

В СУ "Васил Левски" учат 1400 ученици - от първи до дванадесети клас. 

"Няма недостиг на учители в нашето училището. Техният брой е 120", казва Тодорова.

Интересът към китайския и японския език се увеличава с всяка изминала година

В гимназията от 17 години се изучава китайски и японски език. 

"Интересът към двата езика се увеличава с всяка изминала година. Около 400 деца изучават китайски и още толкова японски език. Обучението започва още от първи клас. В началната степен на образование учениците се запознават с културата на двете страни, пеят песнички и рецитират на китайски и японски. Интензивно двата езика се изучават след осми клас", обясни Тодорова. 

По думите й стилът на преподаване на учителите и изучаването на историята и културата на двете държави водят до по-голям интерес у учениците към двата езика. Обучението при най-малките протича под формата на игра, а при големите вече са застъпени и много практически дейности. 

"Например в часовете по китайски език има калиграфия, изработка на възли, маски, традиционна китайска кухня. Под огромен интерес протича и вече традиционното за нашето училище състезание "Пей с мен на китайски език", където всяка една от паралелките представя песни на китайски език. Ежегодно наши ученици се явяват и на националното състезание "Китайски езиков мост", както и на конкурс по японски език. В последните две години двама ученици спечелиха стипендия за краткосрочно обучение в Китай, а през тази година имаме ученик, който ще се обучава и в Япония. Училището бе удостоено през миналия месец с почетна грамота на министъра на външните работи на Япония за изключителни постижения в популяризирането на японския език и култура за 2023 година. В училището ни преподават трима учители по китайски език и двама по японски език", каза Тодорова. 

Тя обясни, че всяка година в училището идват и доброволци от Китай и Япония, които оказват голяма помощ на учениците в усвояването на езика, историята, културата и обичаите на двете държави. 

Тодорова казва, че след като завършат училище, част от учениците продължават да изучават двата езика и в университети.

Училищната база е на ниво

По думите й училищната база е на ниво. 

"Училището разполага със Стая "Конфуций", както и оборудвани кабинети по китайски и по японски език. Имаме добра база и за изучаване на софтуерни и хардуерни науки. Училището е пионер в STEM обучението в града, едно от първите, които бяха одобрени по национална програма „Изграждане на училищна STEM-среда“. Имаме много богато оборудван STEM-център, в който се изучава роботика, програмиране на дронове, аерофотография, 3D-моделиране.  По иновативен начин се обяснява как работи 3D-скенерът. Учениците могат да видят резултата от работата си „на живо“ с добавена стойност чрез 3D-принтиране. Чрез програмирането на различни програмируеми устройства могат сами да направят връзки между различни науки – химия, биология, физика. През миналата учебна година училището спечели приз за STEM-училище на България от EduTechFlag. Към настоящия момент сме кандидатствали за разширяване на STEM-центъра към природните науки - към биологията, химията, а също и към математиката", обясни Тодорова.

 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:27 на 18.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация