site.btaЗасега опитомената мода се подчинява единствено на продажбите
Изправена пред предизвикателствата на глобални кризи и конфликти, модата продължава да търпи опитомяване.
Преди петдесетина години големите звезди на червения килим са все още музи и рекламни лица на големите модни марки. Сътрудничеството на Одри Хепбърн с „Живанши“ е плодотворно и за бизнеса, и за имиджа на актрисата. По-късно Карл Лагерфелд ще бъде вдъхновен от стила и излъчването на принцеса Каролин от Монако. Принцеса Даяна популяризира британския поглед към облеклото благодарение на умението си да работи с подходящите дизайнери. И все пак в продължение на много години Елизабет Тейлър остава единствената, дръзнала да предложи своя марка парфюм.
Днес големите звезди смело прекрачват в света на модата като творци, възползвайки се от факта, че това е уникална форма на изкуство. Почитателите на Виктория Бекъм, Кание Уест, Джесика Симпсън, Риана, Фарел Уилямс правят творчески и морален избор, спирайки се на творенията с подписа на преуспелите в музиката или киното личности. Обхватът на влиянието на този тип дизайнери, артистични директори и създатели на линии бельо или часовници пресича множество медии и комуникативни канали. Въпрос на време беше големите марки да се възползват от възможността знаменитостите да достигат до нови групи потребители и да влияят на пазара по нов начин. Някои от тях като Кание Уест се оказаха провал – инфлуенсърът не може да гарантира адекватно поведение във всичките си публични изяви. Фарел Уилямс – новият артистичен директор на „Луи Вюитон“ – засега успява да оправдае доверието на концерна LVMH.
Уилямс не е първият американец, работил за иконичната модна марка за луксозни кожени изделия, която е основана преди 160 години в Париж с цел да обслужва съпругата на Наполеон Трети. През „Луи Вюитон“ са преминали дизайнерите Марк Джейкъбс и Върджил Абло. Първият превръща бранда в глобално разпознаваем символ на лукса, надхвърлящ традиционното схващане за френска изтънченост. Вторият качва уличния стил на модния подиум и на витрините в бутиците на „Луи Вюитон“ в Ню Йорк, Йоханесбург, Лугано, Токио, Шанхай.
Носителят на награди „Грами“ Фарел Уилямс има дълга история в модата, включително съвместна работа с „Луи Вюитон“ , преди да поеме поста на артистичен директор през февруари тази година. Той е обявяван многократно за най-добре облечен мъж на червения килим, женен е за дизайнерката Хелън Ласичан и е баща на четири деца. Засега в поведението му няма нищо, което да нанесе имиджови щети на марката. Не изглежда склонен на резки движения и скандални експерименти като дизайнера Демна, работещ за „Баленсиага“. Критиките на организацията ПЕТА за употребата на животински кожи в колекцията, представена преди дни на Седмицата на мъжката мода в Париж, не могат да навредят на марката. Все пак „Луи Вюитон“ започва историята си като производител на кожени изделия, а глобалната експанзия днес води до растеж на продажбите в географски точки на света, където загрижеността за добруването на животните не са приоритет.
Според френското издание на „Вог“ колекцията на Фарел Уилямс представлява успешно взаимодействие между „ДНК“ на марката и личния стил и вкус на изпълнителя, завладял света с хитове като „Happy” и „Freedom”. Някои от моделите дори изразяват почит към шивашкия занаят и сякаш правят заявки за нещо повече от прет-а-порте. За почитателите на модата остава да видят дали глобалното нахлуване за инфлуенсърството в модата няма да доведе до по-малко философия, история и архитектура на модните подиуми. Засега екстравагантните изяви на професионални дизайнери като Джон Галиано, скандализирал „Диор“ с обличането на манекенките в дрипи и стари вестници, и Вивиан Уестууд с призива „Не си купувайте много дрехи!“ остават безвъзвратно в миналото.
/ТС/
news.modal.header
news.modal.text