site.btaХаресва ми да изследвам начина, по който танц и текст се допълват, казва Мариана Крънчева, директор на балетната трупа на Опера Пловдив
EZ 18:12:31 06-01-2022
AK1807EZ.012
Изкуство - танц - интервю
Харесва ми да изследвам начина, по който танц и текст се допълват, казва Мариана Крънчева, директор на балетната трупа на Опера Пловдив
София, 6 януари /Пепа Витанова, БТА/
"Напоследък под името "съвременен танц" се представят сценични форми, които често са далеч от танца. Понякога се питам доколко се преценяват заслугите на хората, които медийните прожектори избират да осветят. Доколко се преценяват качествата и постиженията на дадена личност, на базата на които тя се популяризира", казва в интервю за БТА Мариана Крънчева, директор на балетната трупа на Опера Пловдив. Тя е бивша солистка и прима на Национален балет София и на балет "Арабеск". Като хореограф поставя спектакли и балетни миниатюри за Национален балет София, балет "Арабеск", Опера Пловдив, балет при ОФД - Русе, НУТИ и др. Нейни авторски спектакли са "Опера Diva", "Пепеляшка", "Шест малки негърчета", "Улично цвете", "Спящото езеро", "Не изпускай мишката". Хореограф е на мюзикъли, оперни спектакли и театрални представления на сцените на Народен театър "Иван Вазов", Национална Опера София, Опера Варна, театър "Зад канала" и др. Има редица награди от международни и национални конкурси - като балерина и като хореограф.
"Живото изкуство носи енергия, която няма как да бъде заменена от дигиталните си конкуренти", казва още в интервюто за БТА Мариана Крънчева и призовава в името на изкуството да бъдат създадени облекчени процедури, даващи възможност и на балетните артисти от страните извън ЕС да работят у нас.
Следва цялото интервю:
- Ако трябва да изобразите Ковид с танц, как би изглеждал той?
Мариана Крънчева: Амплитудата на движение намалява до паническо треперене на място, докато телата на танцьорите биват изолирани и омотани в пашкули от огромни хирургически маски.
- Каква беше 2021 г. за Вас? Какви са плановете Ви за 2022?
Мариана Крънчева: Доволна съм, че независимо от изнервящо честите промени в програмата, налагани от Ковид обстановката, в Опера Пловдив успяхме да осъществим няколко премиери, фестивала Опера Опен, да представим спектакли на нови сцени, в предизвикателно нестандартни пространства. Успяхме да предизвикаме вълнение и усмивки по лицата на нашата публика. Всичко това, благодарение на неизчерпаемата енергия на директорката ни Нина Найденова, която не допускаше Ковид униние под никакъв предлог.
С балет "Арабеск" представихме спектакъла ми "Опера Diva" на фестивалите в Правец и в Стара Загора, при изключително топло посрещане от страна на публиката.
В личен план имах не малко вълнуващи събития, едно от които дипломирането на голямата ми дъщеря. Беше шарена, но позитивна година, в която се стараех да развивам способността да оценявам и да се радвам на момента, приемайки че "и това ще мине".
През 2022 планираме да открием Опера Опен с един изключителен балетен спектакъл, но макар и нетърпелива да го видя случил се, засега предпочитам да не споменавам детайли.
- Каква е ролята на живото изкуство във все по-налагащата се дигитална среда?
Мариана Крънчева: Според мен живото изкуство е особено важна ценност, то носи енергия, която няма как да бъде заменена от дигиталните си конкуренти. Ние, хората, имаме физически тела, респективно - определени биологични нужди, част от които е енергийната връзка със себеподобните. Заложено ни е да изпитваме нужда от обмен на жива енергия, тя осмисля съществуването ни. Когато този обмен става чрез изкуство, се случва една по-висша реалност, която ни захранва с живителна сила.
- Какво е танцът за Вас лично?
Мариана Крънчева: Лично за мен танцът е кислород. Танцът в комбинация с музиката има силата на медитативно пречистване, въздейства интуитивно и емоционално, и повишава вибрационното ниво както на изпълнителите, така и на зрителите.
Заниманието с танц, професионално или не, освен, че развива хармонично физиката, носи и много други ползи, като например, осъзнаване връзката със собственото тяло и развитие на по-фина сетивност.
Професията ни е трудна, защото изисква постигане на много и разнородни физически и психически умения - физическа и психическа издръжливост, перфектна координация, гъвкавост, експлозивност, баланс, актьорски умения, музикалност, концентрация, умение за работа в екип, усет за партниране и адаптация към синхрон. Специфичното е, че веднъж постигнатото, ако не се поддържа упорито и ежедневно, се губи като вода в пясък.
- Какъв е съставът на балетната ви трупа?
Мариана Крънчева: Трупата ни е млада, интернационална, с представители на 6 държави, (ще стават и повече) и пълна с позитивна енергия. Балетните артисти обичат работата си и това се усеща, както в общуването помежду ни, така и в изявите им на сцената.
Попълваме състава чрез прослушвания. Имаме кандидати от цял свят - Европа, Азия, Латинска Америка. Рядкост са кандидати от България. За съжаление. Обяснявам си го с това, че намалелият априори брой кадри, дипломиращи се от Националното училище за танцово изкуство /НУТИ/, си търси работа в чужбина или в столицата. За артисти извън Европейския съюз е доста сложно с уреждането на документи за работа. Мисля, че в името на изкуството, при добра политическа воля би могло да бъдат създадени облекчени процедури и за балетните артисти от страните извън ЕС.
- С какво Ви привлича театралната хореография?
Мариана Крънчева: Обожавам танца, но също така много обичам и ценя словото. Харесва ми да изследвам начина, по който танц и текст могат да се допълват. Има понятия, теми, философия, които не могат да бъдат изразени с движение, но и състояния, емоции, усещания, за които думите не са достатъчни. Симбиозата между изкуствата е интересното за мен. Внушението на движението се възприема на подсъзнателно ниво и е по-директно като въздействие. Словото ангажира мисълта. Чистата естетическа наслада е в картината на движението.
- С кои театрални режисьори бихте искали да работите?
Мариана Крънчева: С Петринел Гочев, Диана Добрева, Лилия Абаджиева. В сферата на мечтите - с композитора и драматург Лин-Мануел Миранда.
- Какво е мнението Ви за така наречените гранични театрални форми?
Мариана Крънчева: Напоследък под името "съвременен танц" се представят сценични форми, които често са далеч от танца. С цел нашата уважавана публика да е наясно на какво е поканена, мисля, че е важно разграничаването между съвременен танц, танцово-театрални експериментални или утвърдени сценични форми и т.нар. гранични танцови форми. Сред всички тях има изключително интересни и качествени спектакли, но е добре да се дефинират по-конкретно като жанр, за да не объркваме зрителя. Случвало се е мои познати да изкажат мнение относно съвременния танц, след което се оказва, че са гледали друг жанр изкуство, което се е представяло като съвременен танц.
Това са толкова различни сценични форми, че е добре да се наименуват с различни имена.
- Следите ли нароилите се звезди на танца с милиони виртуални последователи?
Мариана Крънчева: Наскоро покрай малката ми дъщеря научих за тик-ток звезда, която според милионите си последователи танцува "уникално" и в резултат е канена в редица предавания. В приложението изглеждаше приятно, но когато я видях да танцува в общ план в известно ток шоу, стана ясно, че е крайно посредствена в танцовите си способности, с които е нашумяла. Свидетели сме на редица случаи, в които някой се популяризира, защото е известен с това, че е известен.
Често се питам доколко се преценяват заслугите на хората, които медийните прожектори избират да осветят. Доколко се преценяват качествата и постиженията на дадена личност, на базата на които тя се популяризира. Това, разбира се, касае доста сфери, не само тази на танца.
Мисля, че това на кого избираме да обърнем внимание, е от огромно значение за колективното ни съзнание и развитие. Особено важно е за нашите деца. Мисля, че е въпрос на осъзнаване и избор за това каква ценностна система и респективно в каква посока искаме да се развива светът, в който живеем.
Снимки Личен архив
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text