site.btaЕксперимент с прозрачна сфера на художниците Ялмур и Юлиан Станкулови събра стотици зрители в Париж
EZ 13:03:31 11-01-2022
AK1258EZ.002
Изкуство - Франция
Експеримент с прозрачна сфера
на художниците Ялмур и Юлиан Станкулови
събра стотици зрители в Париж
София, 12 януари /Любомир Мартинов от БТА/
В един слънчев декемврийски ден в края на 2021 г. художник с вързана на опашка кестенява коса е застанал в прозрачна надуваема сфера и рисува по вътрешните й стени. Десетки хора, минаващи по Моста на изкуствата над р. Сена в Париж, се спират, за да видят зрелището и да снимат. Той изобразява това, което вижда пред себе си - моста, минувачите и сградата на Френския институт с открояващия се купол в далечината.
Художникът в сферата е 33-годишният Юлиан Станкулов, доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства и асистент в катедра "Живопис" в Националната художествена академия. Отвън, с камера в ръка, художничката и негова съпруга Ялмур Тезджан Станкулова заснема експеримента. Идеята на двамата творци е чрез него да демонстрират субективизиращата роля на художника в едно произведение. Те изхождат от хипотезата, че ако "копират" върху прозрачната основа образите пред себе си, този подход би довел до точното изобразяване на действителността. И я оборват. Всяко докосване с четката върху стената и всяко леко подухване на вятъра разклащат сферата, което води до разминаването на нарисуваните линии с обектите зад тях, а от дишането на оскъдния въздух в затвореното пространство се получава кондензация, която прави очертанията прозрачни.
"Според тези експерименти точното възпроизвеждане на обективната реалност е неосъществимо. Тоест от момента, в който художникът докосне повърхността, започват неизбежни процеси на субективизация" - до това заключение стигат Ялмур и Юлиан в официалното представяне на проекта си "Лични граници". Пърформънсът на Моста на изкуствата е част от изложбата им в Българския културен институт в Париж, която бе открита в края на миналата година и ще продължи до 14 януари.
Вдъхновението им за експеримента със сферата идва от американския филм от 2001 г. "Балоненото момче" (адаптация на лентата от 1976 г. "Момчето в пластмасовия балон"). В него се разказва за родено без имунна система момче, което е принудено да живее в стерилната среда в спалнята си и може да излезе да види външния свят само в специален защитен балон. Двамата художници намират сюжета за изключително актуален сега, когато светът живее вече две години в условията на пандемията от ковид.
Ялмур е родена в Истанбул и завършва университета "Онсекиз март" в Чанаккале. Този турски град до Дарданелите е исторически, тъй като там се води една от най-важните битки през Първата световна война между Антантата и Османската империя на 18 март 1915 г., откъдето идва и името на университета. Чанаккале също така е от съществено значение за Ялмур и Юлиан, защото именно там те се запознават преди 13 години на художнически пленер. Тогава и двамата не говорят друг общ език, освен този, който владеят най-добре - изобразителното изкуство - и започват да си комуникират с рисунки. Така започва историята на двамата партньори в изкуството и живота. По-късно Ялмур се премества да живее в България, а Юлиан й купува буквар и започва да я учи на български, който сега тя владее на високо ниво. Те продължават съвместно работата си в София, където създават "Арт лаборатория". Там творят, правят изложби, организират мастър класове по изобразително изкуство, рисуване с пиене на вино за любители и детски партита.
Те прекараха два месеца във френската столица в края на миналата година по проект на Националната художествена академия. Там са отседнали в художническа резиденция на десния бряг на р. Сена, на метри от о-в Сите. Островът е най-старата част на града и на него се намира катедралата "Света Богородица" с "трите готически портала, с назъбената, сякаш извезана ивица на двадесет и осемте кралски ниши, с огромната централна розетка между двата странични прозореца. . . с високата изящна галерия от детелинообразни сводове, която поддържа на крехките си колонки тежката тераса и най-сетне с двете мрачни и масивни кули с плочести стрехи", както я описва Виктор Юго.
За съжаление двамата художници не са могли да се насладят на цялата й прелест, тъй като катедралата е в ремонт след пожара, който я опустоши през 2019 година. В разговор с БТА Юлиан и Ялмур казват, че Париж е мечта за всеки художник, тъй като там са събрани някои от най-уникалните и ценни произведения на изкуството в света. Отнело им е четири дни само да разгледат Лувъра. Казват още, че престоят им във френската столица разбил за тях някои легенди и ги е накарал да вярват още по-силно в други, но със сигурност ги е направил по-уверени в пътя, който са поели.
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text