site.btaСофийската опера представя "Княз Игор" с нов финал
EZ 12:40:01 12-01-2022
AK1235EZ.010
Култура - музика - Софийска опера - "Княз Игор"
Софийската опера представя "Княз Игор" с нов финал
София, 12 януари /БТА/
На 4 и 20 февруари са премиерните представления на новата трактовка на класическата творба на Бородин "Княз Игор", съобщават от Софийската опера.
Спектакълът е посветен на 110-годишнината от рождението на диригента Атанас Маргаритов (1912- 1998), който 11 години е главен диригент на Софийската опера (1964-1975).
Режисьор е Пламен Карталов, а сценографията е на Борис Стойнов. Костюмите са на Светла Калайджиева. Хореографията е на Асен Гаврилов. Диригент на оркестъра е Игор Богданов, а на хора - Виолета Димитрова.
На 4 февруари на сцената излизат Венцеслав Анастасов, Габриела Георгиева, Илия Селиванов, Стефан Владимиров - за първи път в ролята на Галицки, Петър Бучков, Весела Янева, Росен Ненчев, Димитър Станчев, Ветка Петкова, Ангел Антонов, Силвана Пръвчева.
На 20 февруари съставът е Веселин Михайлов, Радостина Николаева, Илия Селиванов, Стефан Владимиров, Ангел Христов, Весела Янева, Росен Ненчев, Димитър Станчев, Ветка Петкова, Ангел Антонов, Силвана Пръвчева.
Новият прочит показва главния герой княз Игор без традиционните клишета и представя пред зрителите различен и силно въздействащ финал, разказват от операта.
В музикално-драматичната концепция на Бородин князът не е положителният герой, допълва проф. Пламен Карталов. Той е представен като тщеславен, завистлив, горделив човек, който праща неподготвената си армия на сигурна гибел в името на болните си амбиции.
Основният ми стимул за нов, нетрадиционен и бляскав финал на операта "Княз Игор" се базира на три основни аргумента, допълва режисьорът.
Първият е, че операта, писана от Бородин, повече от 18 години остава незавършена от автора си. Последното действие е дописано от Глазунов, подпомогнат от оркестрацията на Римски-Корсаков.
Вторият аргумент е, че задълбоченото ми проучване на историческите събития, свързани с похода на княз Игор срещу половците през 1185 г., ми помогна да се убедя, че в музикално-драматичната концепция на Бородин княз Игор не е патриотът, заслужил увенчаване с елейно-епична "Слава" преди последната завеса, както го представя Глазунов, казва Карталов.
"В Ипатиевата летопис за воинската повест на похода на Игор ще открием едно много силно откровение на Игор за всичките му грехове към християните и мъките, които им е причинил. Постъпката му да тръгне неподготвен на поход е достатъчно безразсъдна, осигурявайки позорен плен не само за себе си, но и за хиляди други, а останалата му войска е избита. Защото, въпреки предупреждението с "Божието знамение" и молбите на народа да не тръгва на бой, Игор неотстъпно решава, че моментът е съдбовен за мисията му", разказва още Карталов.
По думите му третият аргумент за бляскав финал на операта е дързостта му да пристъпи към нова съвременна редакция на финала на операта и това е "необходимостта от послание към днешния зрител". След много внимателно проучване на историческите събития, задълбочено изследвайки и анализирайки музикалния език на партитурата, както и цялостната форма на драматургичните линии на операта, имах стремежа творбата на Бородин да получи един истински негов оптимистичен и логичен финал, завършва Карталов.
Той поставя "Княз Игор" в Софийската опера през 2009 година. Постановката беше представена в Япония през 2015 г. и се игра с успех в Токио и Нагоя. Представена е и на най-престижния фестивал в Испания - "Сантандер", както и на фестивала в Бигдошч, в Полша. /ДД/
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text