site.btaОсновната ни цел е децата, учениците и студентите да получават качествено образование, заяви министър Николай Денков

EZ 11:57:01 18-01-2022
RI1151EZ.028
Николай Денков - МОН - приоритети - 2022 г.

Основната ни цел е децата, учениците
и студентите да получават качествено
образование, заяви министър Николай Денков


София, 18 януари /Димитрина Ветова, БТА/
Основната ни цел е децата, учениците и студентите в България да получават по-качествено образование. Към тази цел ще са насочени основните усилия на Министерството на образованието и науката /МОН/ през 2022 г., заяви при представянето на приоритетите на МОН министърът на образованието и науката акад. Николай Денков.
Той увери, че държавата ще увеличи обхвата на децата в детските градини, като ги направи напълно безплатни. В момента родителите на тригодишните деца са освободени от такси само в отделни общини. В бъдеще те няма да плащат в цялата страна. Така повече деца ще бъдат включени в предучилищната подготовка от най-ранна възраст, което има ключово значение за пълноценното им участие в образователната система след това.
Качеството в училищното образование зависи на първо място от квалификацията и мотивацията на преподавателите, заяви министър Денков и съобщи, че ще бъдат увеличени учителските заплати, така че размерът им да надхвърля с 25 процентни пункта средното възнаграждение за страната. За първи път от десет години, извън повишението на заплатите, ще се увеличи и стандартът за издръжка на образователните институции, отбеляза министърът.
Той съобщи, че ще бъде създадена и тествана нова методика за оценка на добавената стойност на обучението. Тя ще бъде използвана като основен компонент на оценката за качеството на преподаване в училищата, отчитайки техните обективни специфики, например типа на населеното място, образователния статус на родителите и други показатели.
Ще започне практическата разработка на Единната електронна платформа за образователни услуги и съдържание, т.нар. "електронен образователен облак". Той ще осигури достъп на всички учители, ученици и на техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място, обясни министър Николай Денков.
Той акцентира, че друг фокус ще бъде поставен върху професионалното образование. Целта е то да стане по-привлекателно за младите хора и да подготвя необходимите специалисти за реалните потребности на икономиката по региони в средносрочен и в дългосрочен план. Ще се работи за подобряване на материалната база най-вече със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Там са предвидени пари за цялостното обновяване и преоборудване на 24 професионални гимназии, които ще бъдат училища - хъбове в своите региони. Ще се развиват още по-тесни връзки с бизнеса чрез привличането на преподаватели от реалното производство и с инвестиции в мрежата от професионални гимназии. МОН поиска допълнително финансиране за увеличен план-прием в паралелките за дуално обучение, както и в тези по защитени професии и професии с недостиг на пазара на труда, информира министърът.
По думите му се предвиждат сериозни инвестиции за значително обогатяване на извънкласните дейности. Те ще направят училището по-привлекателно и ще помогнат на учениците по-бързо и лесно да възстановят социалните контакти помежду си след дългите периоди на изолация и онлайн обучение при пандемията. МОН е поискало също в държавния бюджет за тази година да бъдат включени допълнителни средства за ремонт на физкултурни салони и спортни площадки.
Повишаването на качеството на висшето образование зависи от квалификацията на преподавателите, каза министър Денков и уточни, че се подготвят серия от мерки за гарантиране на високо ниво на тяхната подготовка. Една от тях е за борбата с плагиатството. Вече ще бъдат проверявани всички научни публикации, а не само тези, които се използват в конкурси за академично израстване, както е сега. Ще се създаде двустепенна структура за проверка за плагиатството. Чрез нормативни промени висшите училища и научните организации ще бъдат задължени да създадат свои комисии по академична етика. Те ще правят първоначалните проверки. Съществуващата национална Комисия по академична етика към МОН ще бъде втората инстанция, пред която ще могат да се обжалват решенията на комисиите от по-ниското равнище. Предвиждат се и промени в акредитацията на професионалните направления в университетите и в атестацията на преподавателите, както и преструктуриране на висшите училища. По тези въпроси предстои по-широка дискусия, за да се намерят най-ефективните решения.
През 2022 г. ще започнат част от дейностите по Плана за възстановяване и устойчивост, и по двете европейски програми - за образование и наука. Това изисква подготовка на голям набор от документи, разработване на условия за кандидатстване и процедури за оценяване на проектните предложения. МОН ще насочи много усилия към тези важни дейности, за да осигури бърз и безпроблемен старт на българските образователни и научни проекти, които ще бъдат финансирани със средства от Европейския съюз, заяви министър Денков.




/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:42 на 18.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация