site.btaГермания ще настоява за отмяна на забраната за продажба на автомобили с ДВГ от 2035 г., каза канцлерът Фридрих Мерц

Германия ще настоява за отмяна на забраната за продажба на автомобили с ДВГ от 2035 г., каза канцлерът Фридрих Мерц
Германия ще настоява за отмяна на забраната за продажба на автомобили с ДВГ от 2035 г., каза канцлерът Фридрих Мерц
Маркус Зьодер, лидер на баварската регионална партия Християнсоциален съюз (ХСС) и канцлер на провинцията, Фридрих Мерц, федерален канцлер на Германия, Бербел Бас, министър на труда и социалните въпроси и Ларс Клингбайл, министър на финансите, по време на брифинг пред медиите след среща на лидерите на правителствената коалиция в канцлерството в Берлин, Германия, четвъртък, 9 октомври 2025 г. (от ляво надясно). Снимка: AP/Markus Schreiber

Германският канцлер Фридрих Мерц заяви, че ще направи "всичко възможно", за да отмени забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в Европейския съюз от 2035 г., с цел подкрепа на изпадналата в затруднение автомобилна индустрия на страната, предаде Франс прес.

"Не трябва да има рязко прекъсване на продажбите на тези автомобили през 2035 г.", подчерта Мерц след среща в Берлин с представители на автомобилния сектор, синдикати и правителствени ръководители. Срещата бе посветена на бъдещето на германската автомобилна индустрия и на възможните действия на страната преди предстоящото обсъждане на темата в Европейския съвет.

Крайният срок, определен от ЕС, който бе остро критикуван от германските автомобилни производители миналия месец, бе сред основните акценти на разговора. Въпреки това канцлерът подчерта, че електрическата мобилност остава "основният път напред", като уточни, че целта не е "връщане към старите технологии", а "постигане на климатична неутралност чрез различни видове задвижване".

Тези въпроси ще бъдат обсъдени на заседанието на Европейския съвет в Брюксел след две седмици, посочва АФП.

Мерц уточни, че ще предложи "устойчив технологичен напредък към климатична неутралност, без фиксиране на краен срок, който не може да бъде спазен", като темата ще бъде обсъдена на заседанието на Европейския съвет в Брюксел след две седмици.

През последните седмици напрежението в Германия се засили, след като управляващата коалиция се опитва да изработи обща позиция по въпроса. Германската социалдемократическа партия (SPD) настоява забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. да бъде запазена. 

Министърът на финансите Ларс Клингбайл обаче изрази подкрепа за по-гъвкав подход, включващ технологии като плъг-ин хибриди и удължители на пробега, които, по думите му, представляват "знак за технологична адаптивност".

Главният изпълнителен директор на "Фолксваген" (Volkswagen) Оливер Блуме също заяви, че преминаването към електрическа мобилност ще отнеме "повече" време от очакваното, като определи досегашните политически прогнози като "твърде оптимистични".

Вчера Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA) призова ЕС да смекчи забраната, като позволи използването на алтернативни горива – синтетични или биогорива.

Главният изпълнителен директор на "Бош" (Bosch) Щефан Хартунг също подкрепи идеята за удължаване на експлоатацията на автомобили с ДВГ след 2035 г., когато те са оборудвани с хибридни системи, за да се "гарантира конкурентоспособността на индустрията и заетостта в Европа".

Изявленията са направени на фона на дълбока криза в германската автомобилна индустрия, белязана от спад на печалбите, съкращения и затваряне на заводи. Секторът страда от конкуренцията на китайските производители на електромобили, които предлагат по-евтини и все по-качествени модели, както и от недостатъчната зарядна инфраструктура в Германия. Тези проблеми подчертават крехкостта на германския икономически модел, основан на износа, който дълго време бе поддържан от световното търсене и евтината енергия, внасяна от Русия.

Германските производители изостават от китайските производители на електромобили, които са по-евтини и вече са висококачествени, а недостатъчната зарядна инфраструктура допълнително утежнява положението. Това се отразява не само на големите производители, но и на основни доставчици като "Бош" и Цет Еф (ZF), както и на мрежата от малки и средни поддоставчици, които формират гръбнака на сектора.

По данни на консултантската компания И Уай (EY) автомобилната индустрия в Германия е загубила над 50 000 работни места за една година, от общо около 800 000.

Също така секторът изпитва затруднения заради нарастващите разходи за енергия след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, намаляващото глобално търсене, както и от наскоро наложените мита за внос в САЩ от 15 на сто върху вноса на европейски автомобили.

Германският износ отново се е свил през август, сочат изнесени днес данни на Федералната статистическа служба "Дестатис" (Destatis), като спадът се дължи основно на намалени продажби в САЩ, които са най-важният търговски партньор на Германия.

В опит да подпомогне сектора, правителството в Берлин е предвидило пакет от 3 млрд. евро в бюджета за 2026 г., предназначен за "преход към климатично неутрална мобилност", насочен към домакинства с ниски и средни доходи. Освен това се планира удължаване на данъчните облекчения за електромобили с още пет години след 2026 г.

От опозиционните "Съюз 90/Зелени" предупредиха, че отлагането на забраната ще забави Германия спрямо Китай и ще "навреди на климата, индустрията и заетостта".

Отлагането на продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г., за което Берлин настоява, би било "фатално" и би "навредило на климата, индустрията и заетостта", заяви днес Кристоф Бауц, изпълнителен директор на неправителствена екологична организация "Кампакт" (Campact), като призова да "не се отстъпва" от приетата от Брюксел позиция.

Според изследване на Центъра за автомобилни изследвания (CAR) в Бохум, разликата в цената между електрическите и конвенционалните автомобили никога не е била толкова малка, което, според директора на института Фердинанд Дуденхьофер, прави "неоправдано" поставянето под въпрос на забраната за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г.

/БП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:03 на 12.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация