site.btaГаранцията на стоките, които са купени онлайн, започва да тече от датата на доставката, каза експерт от Комисията за защита на потребителите


Отговорността за качеството на стоките от страна на търговеца е обвързана със законовата гаранция, която е 2 години от покупката във физическите магазини, а при онлайн търговията от датата на доставката. Това каза Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите (КЗП), на пресконференция в Националния пресклуб на БТА в София.
Арсенов посочи, че ако през този двегодишен период възникне дефект, потребителят може да поиска от търговеца да ремонтира стоката, да я замени или да възстанови платената сума. Законодателно гаранцията е разделена на две - за първата и за втората година. През първата година, ако възникне дефект, търговецът задължително трябва да изпълни претенцията на потребителя. Ако през втората година възникне проблем и търговецът възрази, тогава потребителят трябва да докаже, че дефектът е фабричен и е съществувал към момента на доставката, отбеляза той.
По думите му предявяването на рекламация може да се направи във всеки един обект на търговеца, а не само в този, от който е купен продуктът. Важно е да се пазят документите за покупката - касова бележка, фактура, документ за наложен платеж и т.н., посочи експертът.
След подаването на рекламацията търговецът има един месец, за да отстрани дефекта, като ремонтира или замени стоката, ако не може да бъде поправена. В случай, че търговецът не го направи, потребителят може да поиска да му бъде възстановена сумата, която е платил за продукта, добави той.
Арсенов обясни още, че ако например е налице неправилно инсталиране, отговорността се носи от търговеца, в случай че инсталирането е извършено от избран от него техник. Ако потребителят си избере друга фирма и дефектът се дължи на неправилно инсталиране, тогава потребителят трябва да поеме сам разноските за отстраняването му. По думите на Арсенов гаранциите са две - законова и търговска. Законовата е задължителна, а търговската е допълнителна и е под формата на гаранционна карта или гаранционен сертификат, която не може да замени законовата. Освен това търговската гаранция може да е за период по-дълъг от две години и да се отнася само за отделна част от продукта, каза експертът.
Според него повечето търговци спазват гаранциите.
Директорът на Дирекция "Защита на потребителите при продажби от разстояние" в КЗП Христо Трендафилов отбеляза, че рекламациите и гаранциите са важна част от правата, които имаме като потребители и важат и за онлайн пазаруването.
Той акцентира върху 14-дневния период на правото на отказ от покупката. Когато пазаруваме от разстояние, нямаме възможност да пипнем стоката и поради тази възможност законодателят е дал правото на връщане, каза експертът.
По думите му онлайн търговците са длъжни да посочат контактите си, за да могат потребителите да знаят на кого и къде да върнат продукта, от който не са доволни. Според него често проблемите при онлайн пазаруването възникват именно, когато търговецът не е посочил контактите си и това е една от основните индикации, че той няма да е коректен с потребителите.
Трендафилов предупреди потребителите да бъдат особено внимателни, когато офертите онлайн са твърде привлекателни. Има сайтове, които са двойници на тези на известни марки, които предлагат стоки на ниски цени, но когато потребителят плаща, не получава никакъв продукт, а въпросните сайтове след време изчезват, обясни той.
/ВЙ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина