site.btaЗа първи път от две години пазарът на агротехника у нас показва положителни резултати, сочат данните за първото тримесечие


За първи път от две години насам пазарът на агротехника у нас показва положителни резултати. Това сочат данните от традиционната справка на звеното Контрол и техническа инспекция към Министерство на земеделието и храните за новите регистрирани машини у нас през първото тримесечие на годината, излязла днес.
След две години на отрицателна динамика по отношение на новите регистрирани колесни трактори у нас, те най-сетне записват положителен резултат. За първото тримесечие на 2025 г. са регистрирани 322 нови машини, което е с 55 повече от година по-рано, което представлява ръст от 20,6 процента.
При зърнокомбайните тази година започва с 18 нови регистрирани машини за периода януари – март. Миналата година по това време те са били 11, което значи 63,64 процента ръст.
По отношение на телескопичните товарачи се наблюдава понижение с 13 машини на годишна база. От началото на 2025 г. са регистрирани 72 нови телескопични товарача, или с 15,29 процента надолу спрямо година по-рано.
При челните товарачи разликата е незначителна – 78 нови регистрирани машини, което е с две по-малко от първото тримесечие на 2024 г., или 2,5 процента спад.
Справка на БТА показва, че година по-рано ръст е имало единствено при челните товарачи, докато при всички останали наблюдавани машини е отчетен спад.
Великобритания
Във Великобритания статистиката обаче говори за проблеми в сектора, става известно от данните на британската Асоциация на земеделските инженери (AEA), публикувани на интернет страницата ѝ.
Март обикновено е пиковият месец за регистрации на нови селскостопански трактори в Обединеното кралство и изглежда, че тази година не е изключение с регистрирани 1466 машини към момента
Това обаче е с близо една четвърт по-малко в сравнение с март 2024 г. и е най-ниската бройка за този месец от 2016 г.
Общият брой трактори, регистрирани през първото тримесечие на 2025 г., е най-нисък от 2001 г. насам, достигайки 2228, с 23 на сто по-малко в сравнение с януари - март 2024 г.
Италия и по света
Според Асоциацията на производителите на земеделска техника в Италия – "ФедерУнакома" (FederUnacoma) 2025 г. се очертава като особено предизвикателна година за сектора на селскостопанските машини и градинарството. Италианският пазар, както и външните пазари, особено тези в Европа и Северна Америка, са в упадък. Причините за тази тенденция са свързани не само с увеличаването на производствените и логистичните разходи и с икономическата нестабилност, обезсърчаваща инвестициите, но също и с новите геополитически порядки, създаващи несигурност в бизнес стратегиите. При този сценарий селскостопанската техника се очаква да играе още по-стратегическа роля, за да осигури стандартите за качество и устойчивост, които в момента се изискват от потребителите.
"Секторът на агротехниката винаги е съпътствал растежа и укрепването на селскостопанската икономика. Чрез научни изследвания и иновации производителите са създали все по-модерни машини, способни да рационализират земеделските процеси чрез намаляване на вложените ресурси и подобряване на устойчивостта на процесите. Днес ние сме изправени пред още по-сложни предизвикателства, защото селското стопанство има напреднали технологични нужди, които изискват от компаниите да направят значителни инвестиции във време на силна нестабилност", каза президентът на "ФедерУнакома" Мариатереса Маскио по време на събитие в Перуджа през март.
От Асоциацията добавят, че през първите няколко месеца на годината за тази нестабилност допринасят и наложените от САЩ мита. Търговията с Италия също ще бъде засегната, тъй като Съединените щати са основният изходен пазар за широка гама от продукти, включително селскостопански машини. Това ще накара италианските компании да диверсифицират търговските си стратегии и да търсят нови пазари.
БТА припомня, че националният пазар на селскостопански машини на Италия приключи 2024 г. със значително намаление на продажбите.
"Последните прогнози показват, че до 2032 г. Азия ще представлява половината от глобалните частни разходи", посочва Стефано Гали, глобален бизнес партньор на компанията за пазарни проучвания "Нилсен Ай Кю" (NielsenIQ), който анализира дългосрочните пазарни тенденции, свързани с агро-индустриалните вериги за доставки. По думите му изместването на потреблението на изток се дължи на демографския растеж на континента и разширяването на средната класа, която вижда увеличение на доходите си.
Според оценката на "Нилсен Ай Кю" този по-голям разходен капацитет ще бъде насочен и към висококачествени хранителни продукти, следвайки тенденция, която вече е консолидирана в по-развитите икономики. Качеството обаче не е единственият двигател, който ръководи поведението на потребителите при покупка, което, както показва проучването на "Нилсен Ай Кю", означава нарастваща чувствителност към устойчивостта на околната среда и икономическата и социална устойчивост.
/СЛС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина