site.btaБизнесът трябва да е отговорен към околната среда, смятат 80 на сто от българите, сочи проучване на Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски"


Бизнесът трябва да е отговорен към околната среда, смятат 80 на сто от българите. Това показва изследване, озаглавено "Барометър устойчиви потребители" 2025, което беше представено в Стопанския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски".
"Барометър устойчиви потребители" 2025 е национално представително проучване, което изследва нагласите и практиките на българите към устойчива трансформация. Изследването е реализирано по задание на Стопанския факултет. Авторите на изследването са петима - социологът Стоян Михайлов, психологът Пламен Димитров, Марина Стефанова, Боян Захариев и Илия Атанасов.
Марина Стефанова, преподавател в Стопанския факултет, обясни, че въпросите в изследването са 55. Анализът се фокусира върху няколко ключови категории, свързани с устойчивото развитие - знания, нагласи и поведение.
Изводът от изследването е, че от гледна точка на нагласите за устойчивост идеалният потребител е жена на 40 - 44 години с висше образование, която живее в областен град или столицата и заета в частния сектор. На другия полюс с най-ниско отношение към устойчивото потребление е мъж на 65 и повече години с висше образование, който живее в областен град или София и е зает в частния сектор.
85 на сто от участвалите в проучването смятат, че бедността е пречка за устойчивото потребление. 42 на сто са на мнение, че технологиите ще решат екологичните проблеми и няма нужда да се променя начинът на потребление.
Според 48 процента устойчивото развитие означава ограничаване на икономическия растеж. 45 на сто смятат, че всички държави трябва да отделят еднакви средства за екологични политики. 40 процента са на мнение, че проблемите с климата са преувеличени, сочи проучването, обясни Стоянова.
От анкетираните 80 процента от анкетираните са на мнение, че замърсяващите компании трябва да бъдат санкционирани със строги глоби.
78 на сто признават, че използват торби за многократна употреба, а не пластмасови за еднократно ползване. 40 на сто купуват дрехи втора употреба, за да намалят отпадъците. 75 на сто пестят електричество то като изключват уредите, когато не са необходими.
От запитаните 38 на сто участват в екологични протести и кампании. 70 на сто, когато могат ходят пеша или се движат с велосипед, вместо с кола, а 35 процента избягват компании, които не спазват екологични стандарти, сочи още изследването.
/СЛС/
news.modal.header
news.modal.text