site.btaМитата на Тръмп, които карат италианския агробизнес да трепери - от пенливото вино просеко до сиренето "Грана Падано"


Поредната порция от протекционистични мерки на президента на САЩ Доналд Тръмп влизат в сила на 2 април, когато той възнамерява да наложи мита от 25 на сто върху вноса на селскостопански продукти.
"Американските фермери ще трябва да се подготвят за повишено търсене на вътрешния пазар на техните продукти, които няма да бъдат обложени с нови данъци", написа Тръмп в социалната си мрежа "Соушъл Трут".
Една от най-засегнатите страни от подобен ход би била Италия. През 2024 г. износът на селскостопанска продукция от Апенините за САЩ е достигнал 7,8 млрд. евро, пише италианското издание "Куотидиано национале".
Все още не са известни подробности за това кои сектори ще бъдат засегнати от по-високите мита върху вноса в САЩ и дали ще бъдат допуснати изключения.
Вероятността от предстоящо увеличение на митата върху вноса в САЩ на някои селскостопански продукти поражда опасения за тежки последици върху оборотите на компаниите, опериращи в различни стратегически за националната икономика сектори.
Само няколко цифри са достатъчни, за да бъде илюстрирано колко голям е залогът. През 2024 г. износът на агрохранителни продукти от Италия за САЩ е възлязъл на 7,8 милиарда евро. Според първите оценки, публикувани от Конфедерацията на италианските кооперации (Confcooperative), съществува риск "секирата на митата" да струва на целия сектор загуба на оборот от около 2 милиарда евро.
Въздействие върху агрохранителните вериги
Италианската браншова организация "Колдирети" (Coldiretti) определя евентуалните загуби от налагането на по-високи мита върху вноса в САЩ на почти 500 милиона евро за виното, 240 милиона евро за зехтина, 170 милиона евро за макаронените изделия, 120 милиона евро за сирената. Според председателя на организацията Еторе Прандини митата в крайна сметка ще насърчат още повече явлението, известно като "италианско звучене". Това са практиките да бъдат имитирани продукти, които са произведени в Италия. Тези практики вече нанасят сериозни щети на италианските предприятия, посочват пазарни анализатори.
Шефът на Общата конфедерация на селското стопанство (Confagricoltura), Масимо Джансанти, също посочва, че американските мита може да нанесат "опустошителни щети", тъй като САЩ са вторият по големина пазар за Италия
САЩ - пазар за италианските вина и спиртни напитки
САЩ са водещ пазар за италианските вина, спиртни напитки и ликьори.
Износът на италиански вина през 2024 г. е достигнал 2 милиарда евро, с 6,6 на сто повече в сравнение с предходната година, а този на спиртни напитки (дестилати) възлиза на 250 милиона евро, което представлява повишение с 5 на сто.
Сред най-продаваните продукти са пенливите вина. Микаела Палини, председател на Италианската федерация на производителите, износителите и вносителите на вина (Federvini), припомня, че между 2019 г. и 2020 г. (по време на първия президентски мандат на Тръмп), когато се прилагат мита в размер на 25 на сто върху вноса в САЩ, загубите за италианския пазар на спиртни напитки са достигали около 40 на сто.
Секторът на сирената е в треска
Подобни мита биха имали унищожително въздействие върху италианското производство на сирена. Те са много популярни в САЩ, които са основен пазар за марките "Пармиджано Реджано" и "Грана Падано".
Според Стефано Берни, генерален директор на Консорциума за защита на "Грана Падано", заплахите на Тръмп са много неприятно "дежа вю".
"Въведените през октомври 2019 г. мита за срок от 15 месеца върху някои продукти, включително за "Грана Падано", доведоха до спад на продажбите ни на американския пазар с около 20 на сто", припомня той.
"Загубите ще възлязат на около 100 милиона евро годишно, което за четири години от мандата на Тръмп означава общо 400 милиона евро. За италианските селскостопански продукти като цяло, сред които са и храните, и напитките, се очакват щети от порядъка на няколко милиарда евро".
Продажбите в САЩ на моцарела от биволско мялко, която се произвежда в италианската област Кампания, възлизат на между 10 и 15 млн. евро годишно. Този продукт е изключен от митата върху вноса в САЩ, наложени през 2019 година.
Ако сега вносът му бъде оскъпен заради по-високи тарифи, то ще бъдат засегнат най-вече продажбите му в ресторантите и при кетъринга, тъй като се възприема като премиум продукт и цената му може да достигне 80 долара за килограм.
/ПИП/
news.modal.header
news.modal.text