site.btaЛетище "Схипхол" очаква повече пътници през 2025 г.


Летище "Схипхол" (Schiphol) в Амстердам очаква да приеме повече пътници през 2025 г. благодарение на използването от авиокомпаниите на по-големи самолети, съобщава сайтът "Ню". Това ще позволи на летището – най-голямото в Нидерландия и едно от най-големите в Европа - да расте, въпреки че броят на полетите вече е достигнал своя таван.
Приходите на "Схипхол" зависят в голяма степен от пътниците, които харчат пари на летището. Летището се надява, че броят на пътниците ще се увеличи през следващата година, въпреки че не е позволено да се увеличава броят на самолетните полети.
Главният изпълнителен директор на "Схипхол" Робърт Карсуу се стреми броят на пътниците да бъде "с няколко процента по-висок от този през 2024 г.". Тогава на летището са пристигнали 66,8 милиона души. През 2019 г. цифрата е била 71,7 милиона. Главният изпълнителен директор на "Схипхол" Питер ван Оорд очаква тази година почти да достигне този показател.
Други европейски летища още през миналата година са достигнали нивата от 2019 г. Затова пък "Схипхол" не успя да го направи и отчасти обяснява това с проблемите в "Ка Ел Ем" (KLM). Най-голямата авиокомпания на "Схипхол" успя да разположи по-малко самолети, отчасти поради недостиг на персонал. "Но те работят усилено по този въпрос", казва Ван Оорд.
Надеждите се възлагат и на нови самолети. Например "Ка Ел Ем" заменя старите самолети 737 с модели "Еърбъс А321 нео" (Airbus A321neo) с повече места. Те водят повече пътници на летището, където те харчат пари.
"Пазаруването и паркирането са двигателят на парите, с които се движим", каза Карсуу на пресконференцията за годишните данни за 2024 г. Миналата година например само паркингът на летището е генерирал 139 млн. евро.
"Схипхол" пада в класациите
Разходите на пътник наистина са намалели през 2024 г. Според финансовия директор това се дължи на мащабното обновяване на салон 1, където пътниците могат да пазаруват, да ядат и да пият след проверката за сигурност. "Около лятото това до голяма степен ще се възстанови", казва Карсуу.
Все пак има какво да се подобри по отношение на качеството на услугите. "Схипхол" е в дъното на списъка на осемте големи летища по отношение на обслужването. "Схипхол е твърде малък", казва Карсу. "Той просто вече не се вписва." Когато по време на пандемията от корона е било по-тихо, пътниците са били по-доволни.
Ето защо се инвестира усилено. Миналата година "Схипхол" е вложил 1 милиард евро. През следващите пет години ще бъдат изразходени още 6 млрд. евро за инфраструктура, условия на труд и услуги.
Летището не може да се разраства неограничено. Например, шумовото замърсяване трябва да бъде намалено с 15 на сто тази година и с 20 на сто - в дългосрочен план. Освен това вече не са разрешени 500 000, а 478 000 полета на самолети от и до "Схипхол". През 2024 г. ще бъдат извършени близо 474 000 полета.
/СЛС/
news.modal.header
news.modal.text