site.btaАОБР настоява за стратегическо преосмисляне на държавния план-прием във висшите училища и в средното професионално образование
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) обсъди с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев стартирането на неотложни реформи в образователната система, като основен фокус беше поставен върху потребностите на пазара на труда днес и утре и свързаните с това промени на план-приема, учебните планове и програми, съобщиха от Асоциацията на индустриалния капитал в България, ротационен председател на АОБР.
За АОБР образованието е национален приоритет и от неговото качество зависи качеството на живот в страната ни. Представителите на организациите на работодателите посочиха, че в последните години се наблюдават огромни дефицити в образователната система. За последните пет години броят на учениците, получаващи диплома за средно образование, е спаднал с 25 на сто, а тези, които избират професионално образование - с над една трета. Над половината деветокласници са функционално неграмотни според последните международни оценки.
Според АОБР въпреки усилията за адаптиране на образователните програми към нуждите на бизнеса, системата остава недостатъчно гъвкава, а финансирането според принципа "парите следват ученика" не стимулира качеството. Представителите на национално признатите работодателски организации подчертаха необходимостта от стратегическо преосмисляне на държавния план-прием както във висшите училища, така и в средното професионално образование.
"Развитието на света и икономиките в момента изисква децата ни да притежават широк кръг от комплексни умения. Затова за Министерство на образованието и науката най-важната и неотложна реформа е промяната на учебните планове и програми в средното образование. Те трябва да бъдат по-гъвкави и динамични. По отношение на висшето образование ще работим за допълнително насърчаване на висшите училища за увеличаване на изискванията за прием на студенти и приемане на повече млади хора в технически специалности. Ще предложа експертно и политическо обединение около тези и още няколко реформи и политики, които считам за основополагащи за българското образование", заяви министър Вълчев, цитиран в прессъобщението.
АОБР категорично подкрепи министъра на образованието за намеренията му за актуализиране на учебните програми с акцент върху уменията, увеличаването на професионалните паралелки за сметка на езиковите в неезиковите гимназии, поетапното въвеждане на задължителна матура по математика, разширяване на участието на малките и средните предприятия в дуална форма на обучение на учениците от професионалните гимназии, насърчаване на висшите училища да обявяват кандидатстване с математика, физика и химия, както и повишаване на изискванията за завършване на висше образование.
Всички участници се обединиха и около още няколко основни тези - обвързване на финансовите стимули с постигане на определени резултати, увеличаване на броя учебни дни в средното образование и активно участие на бизнеса в разработването на учебни програми и съдържание, за да се гарантира, че завършващите са подготвени за реалните изисквания на индустрията.
Сред другите теми, които бяха обсъдени, бяха нуждата от популяризиране на професионалното образование, бързото сформиране на Национален съвет по уменията, увеличаване на средствата в бюджета за ученически и студентски стажове, стипендиите за ключови специалности да бъдат два пъти по-високи от останалите, разширяване на възможностите за провеждане на стажове в реална работна среда след навършване на 14 г. и др.
В края на миналия месец АОБР представи приоритетите си за тази година. По темата "Образование и пазар на труда" сред водещите е ориентирането на средното и висше образование към потребностите на пазара на труда, каза тогава Цветан Симеонов, председател на Българската търговско-промишлена палата.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text