site.btaЕвропейски нюзрум: ЕС свиква стратегически преговори за съживяване на затруднената автомобилна индустрия

Европейски нюзрум: ЕС свиква стратегически преговори за съживяване на затруднената автомобилна индустрия
Европейски нюзрум: ЕС свиква стратегически преговори за съживяване на затруднената автомобилна индустрия
Служител на "Порше" (Porsche, част от групата на "Фолксваген", сглобява изцяло електрическо "Порше Тайкан" (Porsche Taycan) в главния завод на компанията в Цуфенхаузен, Германия. Снимка: Marijan Murat/dpa

Загрижените европейски производители на автомобили се събират в Брюксел тази седмица за преговори с Европейския съюз, който ще трябва да направи компромис между амбициозните си екологични цели и призивите за помощ от важния, но изправен пред затруднения автомобилен сектор. Това пише Европейският нюзрум (ЕНР) – платформа за сътрудничество между 23 европейски осведомителни агенции, сред които е и БТА.

В основата на кризата е стремежът на ЕС да затегне ограниченията за емисиите на въглероден диоксид за европейските производители на автомобили и да наложи глоби, ако те не успеят да изпълнят целите си за намаляване на емисиите до 2025 г. – за голямо недоволство на сектора, който вече се бори с икономически затруднения.

Европейските производители се борят да увеличат продажбите на електрически превозни средства и са изправени пред силна конкуренция от страна на Китай.

Китай, глобален пионер в областта, продължава да движи пазара с 11 милиона продадени автомобили през 2024 г., което е с 40 процента повече в рамките на година.

През октомври ЕС наложи мита до 35 процента върху произведените в Китай електрически автомобили, след като антисубсидийно разследване заключи, че държавната подкрепа от страна на Пекин несправедливо подбива цените на европейските производители на автомобили. Оттогава Брюксел и Пекин са в търговско противопоставяне помежду си.

Изправена пред криза на родна земя, Европейската комисия обеща да подкрепи автомобилния сектор, който дава работа на 13 милиона души в ЕС и представлява около 7 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) на Общността.

Французинът Стефан Сежурне, европейски комисар по въпросите на просперитета и индустриалната стратегия, обеща план за "спасяване на сектора" и "засилване на европейското търсене на чисти автомобили", по време на автомобилна среща в Щутгарт, Германия, проведена в средата на януари.

Германия: водещата автомобилна промишленост в ЕС е в беда

Според последните данни, събрани от Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), делът на новорегистрираните електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV) в ЕС, като цяло е спаднал до 13,6 процента през 2024 г., което е с 1 процентен пункт по-малко, отколкото през 2023 г.

През декември новите регистрации на електрически превозни средства са намалели с 10,2 процента, според данни на ACEA – статистически срив в целия ЕС, дължащ се на спад в регистрациите в Германия (38,6 процента) и Франция (20,7 процента).

Според данните на ACEA общите продажби на автомобили – не само на електрически автомобили – са нараснали леко - с 0,8 процента като цяло в ЕС през 2024 г. Испания е водеща с темп на растеж от 7,1 процента, в сравнение със спадове във Франция (3,2 процента) , Германия (1 процент) и Италия (0,5 процента).

Германия, страната членка на ЕС с най-голямата икономика и най-голяма автомобилна индустрия, включваща марки като "Фолксваген" (Volkswagen Group) и Бе Ем Ве (BMW), се бори със слабите данни за продажбите, както и с високите разходи за преминаване към системи за електрическо задвижване.

Искането на ЕС за драстично намаляване на емисиите задълбочава кризата. Според съобщения в медиите миналата седмица германският производител на автомобили "Фолксваген" очаква, че ще трябва да плати около 1,5 милиарда евро тази година поради неспазване на целите за емисии на ЕС.

Германският автомобилен гигант планира да продава повече електрически превозни средства, отколкото превозни средства с двигатели с вътрешно горене, за да отговори на новите правила за емисиите, което може да повлияе на печалбите му, заявиха от компанията.

Лидерите на автомобилната индустрия в Германия призовават следващото правителство, което ще бъде съставено след изборите на 23 февруари, да намали данъците и бюрокрацията за сектора и да предприеме стъпки за намаляване на цените на енергията.

"2025-а трябва да бъде година на ново начало, за да се превърне в годината на обрата. Нямаме нужда от малки стъпки, имаме нужда от голям скок”, коментира Хилдегард Мюлер, Президентът на германската асоциация на автомобилната индустрия Фау Де А (VDA).

В интервю, публикувано миналата седмица, германският канцлер Олаф Шолц призова за директни субсидии за електрически автомобили, произведени в Германия. Той спомена това като начин за стимулиране на сектора, който се бори да извърши преход от двигателите с вътрешно горене.

Мануел Калвайт, главен икономист на Фау Де А, каза, че само продажбите на превозни средства, задвижвани с батерии, ще трябва да се увеличат с около 75 процента в сравнение с предходната година, за да могат германските производители на автомобили да се съобразят с правилата. Увеличението ще доведе до допълнителни продажби на около 666 000 изцяло електрически превозни средства.

Съкращаване на производство и работни места

В резултат на слабостта на европейската автомобилна индустрия обявяванията на съкращения на работни места се умножиха в Европа през последните месеци.

Основен пример за това е заводът на "Ауди" (Audi) – част от групата на "Фолксваген" – в Брюксел. Фабриката, която е специализирана в производството на електрически автомобили от висок клас, ще затвори в края на февруари, тъй като не успява да се справи с високите производствени разходи в Белгия в сравнение с други заводи, според нейното ръководство.

След затварянето на "Ауди" в Брюксел, заводът на "Волво" (Volvo) близо до Гент ще бъде единственият останал автомобилен завод в страната. Фабриката обаче се готви да произвежда EX30, малък електрически модел, който в момента се произвежда единствено в Китай. В момента моделът трябва да се внася, попадайки под високите мита на ЕС.

В Словения, където делът на автомобилната индустрия като част от брутния вътрешен продукт (БВП) е около 10 процента, компаниите, изправени пред затруднения, също съкращават дейността си, или директно като част от веригите за доставки на производителите на автомобили, или косвено в резултат на преместването на производството на компоненти към държави с по-ниски разходи.

По подобен начин проблемите в чужбина засягат и българската индустрия за автомобилни части.

По данни на Националния статистически институт (НСИ) на България, публикувани през юли 2024 г., промишленото производство в България бележи спад от 2,5 на сто на годишна база. Най-голям е спадът в производството на автомобили - с над 40 на сто, тъй като поръчките към българските производители на части рязко намаляха заради проблемите в автомобилната индустрия в страни като Германия.

Задават се митата на Тръмп

Основен проблем, който в бъдеще тревожи производителите на автомобили, е идването на власт на президента Доналд Тръмп в САЩ, който заплаши с по-високи данъци върху вноса от ключови търговски партньори, което поражда опасения от митнически взрив за европейските автомобили.

Германски служители се опасяват, че неговата протекционистична политика може теоретично да намали БВП на Германия с 1 процент и да унищожи 300 000 работни места.

Европейските производители на автомобили призоваха ЕС да избягва "търговски конфликт" със Съединените щати само дни преди встъпването в длъжност на Тръмп на 20 януари.

Още в края на миналата година Чехия и Италия призоваха ЕС да облекчи глобите, които трябва да бъдат наложени тази година на производителите на автомобили, които не успяват да продадат достатъчна част от електромобилите.

"Конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия трябва да остане централен фокус на политиката на ЕС", казаха те в съвместен документ от две страници. Австрия, България, Полша, Румъния и Словакия подкрепят тази молба.

Според чешкия министър на промишлеността и търговията Лукаш Вълчек източването на средства от автомобилните компании чрез налагане на глоби за това, че не продават достатъчно електрически автомобили, не е правилният подход.

Изправена пред "неотложността и сериозността на ситуацията", председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще открие стратегическия диалог в четвъртък, който се очаква да продължи няколко месеца.

Очаква се също така Комисията да обяви първоначални мерки в подкрепа на закупуването на електрически автомобили за фирмени автопаркове или да се опита да подсигури веригите за доставка на суровини през февруари.

ПРОВЕРКА НА ФАКТИ

Слънчевата и вятърната енергия са основните източници на електроенергия за електрически автомобили

Докато европейската автомобилна индустрия се бори да отговори на настояването на ЕС за драстични съкращения на емисиите на парникови газове, дезинформацията относно това колко наистина са щадящи климата електрическите автомобили всъщност налива масло в огъня. Изображение, циркулиращо в социалните медии през юни, предполага, че електричеството, използвано за електрически превозни средства, идва от енергия от въглища и следователно е всичко друго, но не и щадящо климата.

Въпреки това екипът за проверка на фактите на ДПА забеляза, че в Германия по-голямата част от електроенергията, използвана за зареждане на електромобили, идва от възобновяеми източници. Освен това, данните показват, че енергията от въглища играе все по-малка роля в енергийния микс на Германия.

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:39 на 30.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация