site.bta"Тесла" и Бе Ем Ве оспорват в съда допълнителните мита на ЕС

"Тесла" и Бе Ем Ве оспорват в съда допълнителните мита на ЕС
"Тесла" и Бе Ем Ве оспорват в съда допълнителните мита на ЕС
Снимка: AP/Damian Dovarganes

Автомобилостроителите "Тесла" (Tesla) и Бе Ем Ве (BMW), както и китайските компании Би Уай Ди (BYD), "Джийли" (Geely) и Ес Ей Ай Си (SAIC) обжалват пред европейското правосъдие допълнителните мита, наложени от блока върху вноса на произведени в Китай електрически автомобили, предаде Франс прес, позовавайки се на Еврокомисията. 

От края на октомври изпълнителният орган на ЕС прилага допълнителни мита, достигащи до 35 на сто, за електромибили китайско производство, които се прибавят към вече съществуващите мита от 10 на сто. 

Китай сезира Световната търговска организация (СТО) срещу това решение, което определя като "протекционистично". Пекин отговори на европейските мерки с антидъмпингови разследвания за свинското месо, млечните продукти и спиртните напитки на винена основа, които се внасят от Европа, сред които е и конякът. 

Заявената от ЕС цел е да възстанови условията на равнопоставеност по отношения на конкуренцията, като блокът обвинява  автомобилостроителите, че се възползват от китайски държавни субсидии. Става дума за защита на европейския автомобилен сектор и 14-те милиона работни места спрямо практики, които се определят като нелоялни от дълго разследване на Комисията. 

Жалбите на петимата производители бяха подадени миналата седмица пред Общия съд, който е част от Съда на ЕС. Те са видими на сайта на базираната в Люксембург институция, която не уточнява основанието и не дава други подробности.

Говорителят на ЕК за търговията и земеделието Олоф Гил потвърди пред АФП, че жалбите оспорват новите мита на ЕС.

Допълнителните европейски мита последваха по-радикалните мерки на САЩ, които обложиха със 100-процентови мита всички електрически автомобили от Китай.

Те бяха отхвърлени от германското автомобилно лоби (VDA), което обвини ЕС, че рискува да породи "търговски конфликт" с Китай.

Водещите германски автомобилостроители, включително Бе Ем Ве, имат силно присъствие в Китай, където произвеждат някои модели, включително за европейския пазар.

Американският производител "Тесла" произвежда известния седан "Модел 3" (Model 3) в своя завод в Шанхай и го изнася за Европа.

Размерът на допълнителните европейски мита варира между производителите в зависимост от очакваното ниво на получените субсидии. Те възлизат на 7,8 на сто за автомобилите "Тесла", произведени в Шанхай, 17 на сто за Би Уай Ди, 18,8 на сто за "Джийли" и 35,3 на сто за Ес Ей Ай Си.

Други автомобилостроители, сътрудничили на европейското разследване, са обект на допълнителни мита от 20,7 на сто спрямо 35,3 на сто за тези, които не са сътрудничили.

Пазарният дял на китайските електрически автомобили е нараснал неимоверно в ЕС - от 2 на сто през 2020 г. до над 14 на сто през второто тримесечие на миналата година, според данни на изпълнителния орган на ЕС. 

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:06 на 29.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация