site.btaБСК се въздържа от подкрепа на проектобюджета на НЗОК и на ДОО и изразява резерви относно проекта за държавен бюджет
IF 09:53:01 27-01-2022
SS0948IF.007
БСК - проектобюджет - позиция
БСК се въздържа от подкрепа на проектобюджета
на НЗОК и на ДОО и изразява резерви
относно проекта за държавен бюджет
София, 27 януари /Христо Воденов, БТА/
Българската стопанска камара (БСК) обяви позициите си към проектите за държавен бюджет, както и за бюджетите на Държавното обществено осигуряване (ДОО) и на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2022 г. БСК се въздържа от подкрепа на проектобюджета на НЗОК и на ДОО.
Общата оценка за проекта за Закон за бюджет на НЗОК за 2022 г. е, че той не създава условия за реформиране на системата и подобряване на качеството на здравното обслужване на населението. Публичните разходи за здравеопазване като дял от БВП продължават да са в диапазона около 4,6 на сто, при средно за страните от ЕС 7-11 на сто, пише в позицията на БСК в която подробно са описани всички недостатъци и проблеми в нашата здравна система.
С предлагания проект на бюджет на ДОО продължават да се "наказват" лицата с високи доходи, които са инвестирали време и средства, за да се квалифицират и да "престират труд" с висока добавена стойност, за който получават по-високо възнаграждение, заявяват от БСК. Както и АИКБ, така и в БСК са против увеличението на минималната работна заплата на 710 лева и увеличението на обезщетението за гледане на деца. Те се и против запазване на обезщетенията при болест на работника и за изплащане на обезщетения при безработица.
Стопанската камара изразява резерви относно проекта за държавен бюджет и актуализирана Средносрочна бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г.
БСК подкрепя:
- заявените приоритети за фокус върху инвестициите през 2022 и 2023 г. (вместо върху потреблението, свързан основно с очакваните средства от НПВУ и усвояване на средствата по ОП по КФП);
- продължаване действието на мерките за в подкрепа на бизнеса за запазване на заетостта, в туризма и за компенсация на цените за електроенергия;
- предвиденото отпадане на данъка върху лихвите по депозитите, както и минимизиране на данък уикенд;
- увеличаване на максималния размер на ваучерите, които могат да се дават на служителите, както и увеличаване на тавана на квотата до 1 млрд. лв.
Същевременно, е смущаващ фактът, че в рамките на една бюджетна година в страната ще се прилагат три различни бюджета - един в периода януари - март, втори в периода април - юни и трети в оставащите 6 месеца на годината. Това създава среда на непредвидимост и несигурност за инвеститорите и бизнеса, посочват от БСК.
Стопанската камара изразява притеснения от разминаването в прогнозите за ръст на БВП, инфлация, цени на енергоносители и в други макроикономически показатели в България, представени от правителството, с тези от Европейската комисия и други независими икономически наблюдатели. Всяко отклонение от допусканията на МФ за приходна част на държавния бюджет за 2022 г. може да доведе до прекомерен бюджетен дефицит, който да надхвърля 6 на сто, посочват още работодателите.
/СС/
SS0948IF.007
БСК - проектобюджет - позиция
БСК се въздържа от подкрепа на проектобюджета
на НЗОК и на ДОО и изразява резерви
относно проекта за държавен бюджет
София, 27 януари /Христо Воденов, БТА/
Българската стопанска камара (БСК) обяви позициите си към проектите за държавен бюджет, както и за бюджетите на Държавното обществено осигуряване (ДОО) и на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2022 г. БСК се въздържа от подкрепа на проектобюджета на НЗОК и на ДОО.
Общата оценка за проекта за Закон за бюджет на НЗОК за 2022 г. е, че той не създава условия за реформиране на системата и подобряване на качеството на здравното обслужване на населението. Публичните разходи за здравеопазване като дял от БВП продължават да са в диапазона около 4,6 на сто, при средно за страните от ЕС 7-11 на сто, пише в позицията на БСК в която подробно са описани всички недостатъци и проблеми в нашата здравна система.
С предлагания проект на бюджет на ДОО продължават да се "наказват" лицата с високи доходи, които са инвестирали време и средства, за да се квалифицират и да "престират труд" с висока добавена стойност, за който получават по-високо възнаграждение, заявяват от БСК. Както и АИКБ, така и в БСК са против увеличението на минималната работна заплата на 710 лева и увеличението на обезщетението за гледане на деца. Те се и против запазване на обезщетенията при болест на работника и за изплащане на обезщетения при безработица.
Стопанската камара изразява резерви относно проекта за държавен бюджет и актуализирана Средносрочна бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г.
БСК подкрепя:
- заявените приоритети за фокус върху инвестициите през 2022 и 2023 г. (вместо върху потреблението, свързан основно с очакваните средства от НПВУ и усвояване на средствата по ОП по КФП);
- продължаване действието на мерките за в подкрепа на бизнеса за запазване на заетостта, в туризма и за компенсация на цените за електроенергия;
- предвиденото отпадане на данъка върху лихвите по депозитите, както и минимизиране на данък уикенд;
- увеличаване на максималния размер на ваучерите, които могат да се дават на служителите, както и увеличаване на тавана на квотата до 1 млрд. лв.
Същевременно, е смущаващ фактът, че в рамките на една бюджетна година в страната ще се прилагат три различни бюджета - един в периода януари - март, втори в периода април - юни и трети в оставащите 6 месеца на годината. Това създава среда на непредвидимост и несигурност за инвеститорите и бизнеса, посочват от БСК.
Стопанската камара изразява притеснения от разминаването в прогнозите за ръст на БВП, инфлация, цени на енергоносители и в други макроикономически показатели в България, представени от правителството, с тези от Европейската комисия и други независими икономически наблюдатели. Всяко отклонение от допусканията на МФ за приходна част на държавния бюджет за 2022 г. може да доведе до прекомерен бюджетен дефицит, който да надхвърля 6 на сто, посочват още работодателите.
/СС/
news.modal.header
news.modal.text