site.btaПовредата на кабела "Естлинк 2" няма да забави свързването на електрическата мрежа на Литва с тази на ЕС, обяви министърът на енергетиката

Повредата на кабела "Естлинк 2" няма да забави свързването на електрическата мрежа на Литва с тази на ЕС, обяви министърът на енергетиката
Повредата на кабела "Естлинк 2" няма да забави свързването на електрическата мрежа на Литва с тази на ЕС, обяви министърът на енергетиката
Снимка: Jussi Nukari/Lehtikuva via AP

Прекъснатият подводен кабел "Естлинк 2" (Estlink 2) няма да засегне планираната синхронизация на електрическата мрежа на балтийските държави със Западна Европа, обяви министърът на енергетиката Зигимантас Вайчунас, цитиран от ДПА.

Потенциалните щети на други електропроводи в региона на Балтийско море няма да застрашат планираното изключване на балтийските страни от руската електрическа мрежа и интегрирането им в енергийната система на Западна Европа, планирано за февруари, заяви министърът в интервю за литовско радио.

Въпреки това той отбеляза, че прекъсванията могат да имат "косвени ефекти", поставяйки под въпрос резервния енергиен капацитет.

Литва, Естония и Латвия имат за цел да синхронизират електропреносните си мрежи с останалата част от континентална Европа през следващия месец.

В отговор на продължаващата пълномащабна война на Русия в Украйна, трите балтийски страни, които са членки на ЕС и НАТО, преустановиха вноса на електроенергия от Русия.

Те обаче все още са част от общата синхронизирана електрическа мрежа с Русия и Беларус - така наречената система BRELL, датираща от съветската епоха и свързваща техните електропреносни системи. 

Балтийските страни са на практика свързани с руските и беларуските мрежи и продължават да зависят от Русия, за да поддържат стабилността на своите електрически системи, което се счита за риск за сигурността в Талин, Рига и Вилнюс. 

"Естлинк 2", основната енергийна връзка между Естония и Финландия, беше прекъсната на Коледа, като са установени повреди по няколко телекомуникационни кабела, припомня ДПА.

Финландските власти посочиха саботаж като вероятна причина и задържаха плаващия под флага на островите Кук петролен танкер "Игъл Ес" (Eagle S) за проверка.

Разследващите подозират, че екипажът на танкера умишлено е причинил щетите, като е влачил котвата на кораба по морското дъно. По време на разследването по дъното в Балтийско море бе открита километрична следа от влачене. Подводните изображения също показват щети по корпуса на кораба, които според полицията са причинени от веригата на котвата.

ЕС подозира, че корабът е част от т. нар. "сенчест флот" на Русия за незаконна търговия с петрол.

Финландската криминална полиция разследва на борда на "Игъл Ес". Агенцията за транспорт и комуникации "Трафиком" планира да започне подробна проверка и на кораба.

Държавният пристанищен контрол (PSC - Port State Control) проверява също и спазването на международните разпоредби и стандарти, като тези за безопасност и условия на труд.

Съобщава се, че това е рутинна процедура, която може да отнеме няколко дни, обяви "Трафиком", след което резултатите от проверката ще бъдат оповестени публично. Ако е необходимо, корабът може да бъде задържан, докато не бъдат отстранени всички недостатъци.

Поправката на щетите на 170-километровия кабел може да отнеме месеци, според първоначалните оценки на мрежовите оператори.

Литва и други страни засилиха бдителността си и обявиха състояние на тревога поради възможни актове на саботаж след проблеми с няколко комуникационни кабела в Балтийско море през последните месеци, както и прекъсвания на захранващи кабели и газопроводи, допълва ДПА.

/ИЦ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:40 на 05.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация