site.btaХранителните компании продават не толкова здравословни продукти в по-бедните страни, според доклад на неправителствена организация
Най-големите компании за хранителни стоки и напитки в света продават по-малко здравословни продукти в страните с ниски доходи, отколкото в тези с високи доходи, се посочва в нов доклад, цитиран от Ройтерс.
Продукти, продавани от компании като "Нестле" (Nestle), "ПепсиКо" (PepsiCo) и "Юниливър" (Unilever), са оценени като част от глобалния индекс, публикуван от "Достъп до инициатива за хранене", първият от 2021 г.
Неправителствената организация стига до извода, че при 30 компании, продуктите, които се продават в страни с ниски доходи са с по-ниска оценка, според методология, разработена в Австралия и Нова Зеландия, в сравнение с тези, прeдлагани в страните с по-високи доходи.
В системата за оценка "Хелт рейтинг систем" (Health Rating System) продуктите се оценяват с 5, когато са най-здравословни, а резултат под 3,5 се смята за по-малко здравословен избор.
В страните с ниски доходи продуктите в портфолиото на мултинационалните компании имат рейтинг от 1,8 в системата. В страните с високи доходи, където са тествани повече продукти, рейтингът е 2,3.
"Това е много ясно свидетелство, че това, което тези компании продават в най-бедните страни в света, където те са все по-активни, не са най-здравословните им продукти", твърди в интервю за Ройтерс Марк Уайне, директор по проучванията в "Достъп до инициатива за хранене".
"Това е предупредителен сигнал за правителствата в тези страни да бъдат по-бдителни", добави той.
За първи път индексът дава оценка за страните с ниски и високи доходи.
Неправителствената организация подчерта важността на индекса, тъй като пакетираните храни играят все по-голяма роля за кризата с наднорменото тегло, която се превърна в глобален феномен. Над 1 милион души по света са с наднормено тегло, според Световната здравна организация.
Световната банка обяви, че 70 на сто от хората с наднормено тегло или затлъстяване живеят в страни с ниски и средни доходи.
"Поехме ангажимент да увеличим продажбите на продукти с по-голяма хранителни стойност, които да ориентират хората към по -балансирана диета", заяви говорител на "Нестле" в писмо по електронната поща, добавяйки, че компанията полага усилия да премахне разликите между развитите и развиващите се страни.
Говорител на "ПепсиКо" отказа да коментира. Компанията си постави за цел миналата година да намали натрия в чипсовете и да добави повече пълнозърнести съставки.
/СЛС/
news.modal.header
news.modal.text