ИНТЕРВЮ

site.btaОчаква се да има стабилни цени след излизането на битовите клиенти на свободния пазар на електроенергия, каза главният изпълнителен директор на "Електрохолд България"

Очаква се да има стабилни цени след излизането на битовите клиенти на свободния пазар на електроенергия, каза главният изпълнителен директор на "Електрохолд България"
Очаква се да има стабилни цени след излизането на битовите клиенти на свободния пазар на електроенергия, каза главният изпълнителен директор на "Електрохолд България"
Снимка: "Електрохолд България"

След излизането и на битовите клиенти на свободния пазар на електроенергия, при нормални условия по отношение на микса на производството, би следвало да се очакват стабилни цени, нови продукти и решения, и възможност за клиентите да избират. Това каза главният изпълнителен директор на групата "Електрохолд България" Георги Миков в интервю за БТА. По думите му двете много големи предизвикателства са най-после да се реализира дълго отлаганата либерализация на пазара за битови клиенти, както и да се осъществи енергийният преход.

Георги Миков счита, че увеличението с 3,10 процента на цената на електроенергията за потребителите на "Електрохолд" от 1 юли, което стана с решение на Комисията за енергийно и водно регулиране, не е голямо, а по-скоро незначително. Според него с приетото минимално увеличение крайните цени на електроенергията за битовите потребители у нас остават едни от най-ниските в Европа.

Главният изпълнителен директор на групата "Електрохолд България" посочи, че през следващите 10 години планираните инвестиции на дружеството трябва да са около 150 млн. лева годишно, като основен акцент се поставя от една страна върху рехабилитация на съществуващата мрежа и развитието й с нови присъединявания, а от друга - на цифровизацията и внедряването на автоматизация и на елементи от мрежата, които изискват минимално обслужване и имат дълъг експлоатационен живот. Миков изтъкна, че инвестициите на първо място ще доведат до повишаване на качеството на услугите. Той обясни, че начините тези средства да бъдат осигурени, са два. Единият е чрез увеличение на цената на мрежовите услуги, което ще повиши сметките на потребителите. Втората възможност за осигуряване на необходимите средства е чрез европейско финансиране, което няма да се отрази върху цените.

Следва пълният текст на интервюто:

От 1 август Вие сте главен изпълнителен директор на групата на "Електрохолд България". Ще внесете ли някакви промени в управлението на групата или ще надграждате постигнатото от управлението на предшественика Ви Карел Крал?

- Компаниите от групата на "Електрохолд България" ще продължават да се развиват, следвайки мисията и целите, поставени от собственика "Еврохолд". Това означава да предлагаме качествено и сигурно електрозахранване, да въвеждаме иновации, да инвестираме устойчиво и да подобряваме качеството на живот на нашите клиенти. Основна задача продължава да ни бъде дигитализацията и автоматизацията на мрежата и услугите, които предлагаме, така че да отговорим на нарастващите нужди на клиентите. В тази връзка надграждането на постигнатото до момента е съвсем естествен процес. Това, на което винаги сме държали, е професионализмът и отговорността на служителите ни, така че да бъдем максимално ефективни и да печелим доверието на нашите клиенти. Вярвам, че всичко това ще затвърди позициите на "Електрохолд" като водеща компания на електроенергийния пазар.

До 1 август Вие бяхте изпълнителен директор на "Електроразпределителни мрежи Запад" (ЕРМ Запад). Кои проекти или инициативи бихте откроили като Ваши най-големи постижения в ЕРМ Запад?

- Една от основните задачи пред мен като ръководител на ЕРМ Запад бе свързана с дигитализацията, развитието на мрежата и рехабилитацията на вече съществуващата. Става въпрос както за осигуряване на все по-качествена услуга, така и за присъединяването на нови ВЕИ мощности и предизвикателствата, свързани с развитието на електромобилността.

Един от мащабните проекти, който се реализира в момента от ЕРМ Запад, е подмяната на кабел 110 kV "Тотлебен". Той е част от критичната инфраструктура на София и осигурява електрозахранването на 150 000 домакинства и стопански клиенти от 12 столични квартала, в това число държавни институции, болници, производствени и офис сгради, трамвайната и тролейбусна мрежа на градския транспорт и др. Компанията всяка година инвестира по 100 млн. лв. в развитие на електроразпределителната мрежа в Западна България.

Като изпълнителен директор на най-голямото разпределително дружество в България за какви промени в сектора на електроенергетиката ще работите? Кои са най-ключовите възможности и предизвикателства в него към момента?

- Пред нашето поколение енергийни мениджъри стоят две много големи предизвикателства - най-после да реализираме дългоотлаганата либерализация на пазара за битови клиенти, което е въпрос по-скоро на политически решения, и да осъществим енергийния преход, което зависи по-скоро от технологични решения и инвестиции. И двете предизвикателства са от ключово значение за бъдещето. Те изискват на първо място професионализъм и отговорност, както и добра комуникация между всички заинтересовани страни. Секторът трябва да се развива дългосрочно, а не на парче.

Г-н Крал постоянно говореше за нуждата от инвестиции в мрежата. Вие на същото мнение ли сте? Мрежата има ли сериозна нужда от инвестиции? За колко пари говорим и в какво по-точно са нужни те? 

- Едва ли има специалист в електроенергийния сектор, който да не е на мнение, че одобрените инвестиции в мрежата са недостатъчни, за да се справим с всички тези задачи и предизвикателства, които изброих преди малко. През последните 5 години ние инвестираме по около 100 млн. лева годишно в мрежата. Близо половината от тези средства са за присъединяване на потребители и производители. Друга съществена част са за монтиране на елементи за автоматизация и дистанционно управление на мрежите. Съществени инвестиции правим и във внедряване на модерни системи за отчитане и управление на производството и потреблението. Основната цел е да подобрим качеството на предоставяната услуга на крайните клиенти.

Тези инвестиции трябва да се увеличат значително през следващите 10 години, така че мрежите да се дигитализират и да се гарантира тяхната киберсигурност. Защото без автоматизирани мрежи зеленият преход е невъзможен. 

В момента в какво състояние е мрежата на "Електрохолд България"?

- Обслужваната от ЕРМ Запад мрежа е проектирана и изградена през 70-те и 80-те години на 20 век. Тя вече е в края на експлоатационния си период и не е проектирана за по-голямото натоварване в големите градове и районите около тях, както и за бурното присъединяване на нови ВЕИ мощности. Това налага спешната й модернизация. За нас е важно да направим мрежата адекватна на развитието на ВЕИ и на електрификацията на икономиката. Затова през следващите 10 години планираните инвестиции трябва да са в размер около 150 млн. годишно, като основен акцент се поставя от една страна върху рехабилитация на съществуващата мрежа и развитието й с нови присъединявания, а от друга - на цифровизацията и внедряването на автоматизация и на елементи от мрежата, които изискват минимално обслужване и имат дълъг експлоатационен живот.

Инвестициите ще повлияят ли на цената на електроенергията за вашите клиенти?

- Инвестициите на първо място ще доведат до повишаване качеството на услугите, което нашите клиенти постоянно и с пълно право изискват от нас. Начините тези средства да бъдат осигурени са два. Единият е чрез увеличение на цената на мрежовите услуги, което ще повиши сметките на потребителите.  

Втората възможност за осигуряване на необходимите средства е чрез еврофондове, тоест европейско финансиране, което няма да се отрази върху цените. Това е и предпочитаната от нас възможност. Ние сме поискали общо 420 млн. лева от Модернизационния фонд. С Решение № C(2023) 3643 от 30.05.2023 г. на Европейската комисия са ни отпуснати 78 млн. лева, които да вложим в периода 2023-2026 г. в две посоки – за развитие на системи за автоматизирано отчитане (т. нар. AMR), в т.ч. инсталиране на около 500 000 умни електромера, и за внедряване на система за управление на електромерите, за обработване на данните от измерванията и за прогнозиране на потреблението, за повишаване на киберсигурността и на информираността на клиентите.

Възможността да получим безвъзмездно финансиране ще ни позволи да извършим необходимите модернизации и да внедрим планираните съвременни технологии в най-кратки срокове, като това няма да рефлектира върху цената за крайния потребител.

До момента обаче нямаме подписан договор с Министерството на енергетиката, което е администратор на средствата от Модернизационния фонд за Република България.

Имаме нова инициатива, свързана с проектите от общ интерес. Работим заедно с държавния оператор ЕСО, румънския системен оператор Transelectrica и румънския доставчик на електроенергия и природен газ Delgas Grid (част от германската Е.ON). Целта на тази инициатива е да се развие мрежата така, че произведената енергия, включително от ВЕИ, да достига най-лесно и безпрепятствено до клиентите. 

От 1 юли цената на електроенергията за потребителите на "Електрохолд" се увеличи с 3,10 процента. Това беше най-голямото увеличение на цената от трите електроразпределителни дружества в страната. На какво се дължеше по-голямото поскъпване на тока за бита на вашите клиенти?

- Хубаво е да гледаме голямата картина. От 1 юли увеличението не е голямо, а по-скоро незначително. С приетото минимално увеличение крайните цени на електроенергията за битовите потребители у нас остават едни от най-ниските в Европа, макар че разходите за поддържане и развитие на мрежата са еднакви във всички страни от ЕС. 

Трябва да се отбележи, че повишението е далеч по-малко от индекса на инфлация за последната година. И най-важното - крайното решение за цените на тока се взима от КЕВР, която се съобразява с интересите на всички участници по ценовата верига и е на база на съвкупност от фактори - цени на метали, проводници, обем на инвестициите, мащаб на обслужваната територия, брой на потребителите и други. 

Националната електрическа компания (НЕК) ще остане обществен доставчик до 1 юли 2025 година, а пълната либерализация за битовите потребители по сега действащия Закон за енергетиката ще се случи от 1 януари 2026 г. Електроразпределителните дружества разполагат с по-малко от година и половина дотогава. Този период достатъчен ли е, за да се подготвите за пълната либерализация на пазара на електроенергия?

- През октомври 2023 г. бяха приети промени в Закона за енергетиката относно либерализиране на пазара, считано от  юли 2024. Тези промени предвиждаха енергията, необходима за битовите клиенти, която крайните снабдители в момента купуват от НЕК по регулирани цени и квоти в качеството му на обществен доставчик, да се купува от борсата БНЕБ на пазарни цени. Същевременно беше въведен и механизъм за защита на битовите клиенти чрез компенсация между пазарната и регулирана цена за преходния период от 1 юли 2024 г. до 1 януари 2026 г., в случай че пазарната цена е по-висока от регулираната. По този начин се гарантира защита за крайния клиент от една страна и по-плавно преминаване към пълна либерализация в преходния период от друга страна. В закона беше въведена и дефиниция за  "уязвими клиенти", което поставя основите при необходимост отговорните институции да въвеждат програми за компенсация на такъв тип клиенти. През април 2024 г. Законът за енергетиката беше отново преразгледан и изброените досега промени бяха отложени с една година за 1 юли 2025 г. В момента на практика купуваме от НЕК по регулирани цени и продаваме на битовите клиенти по регулирани цени от КЕВР. Би следвало, ако се запази текущата правна рамка, от 1 юли догодина да започнем да купуваме от пазара, а регулаторът да прилага компенсаторен механизъм, ако въобще е необходимо, за второто полугодие на следващата година.

По отношение на подготовката за пълната либерализация "Електрохолд" работи доста активно в тази посока. Разширяваме нашата търговска мрежа, като открихме нови модерни клиентски центрове в Бизнес Парк София, в Пловдив и във Варна. Така присъстваме на цялата територия на страната, за да бъдем близо до клиента, да предоставяме качествени и професионални услуги и да постигаме едно ново клиентско преживяване. Паралелно модернизираме нашата ИТ инфраструктура и дигитализираме услугите си.

Според Вас ще има ли поскъпване на електроенергията за битовите потребители при пълната либерализация на пазара?

- В условията на напълно отворен пазар би следвало цената на енергията да се определи от пазара на едро и от търсенето и предлагането. Пазарът в България е част от пазарното обединение, в което влизат пазарите на Румъния и Гърция. Ликвидността се повиши доста през последните години и на практика все повече се доближаваме до единен европейски енергиен пазар. Последната година се наблюдава диверсификация на доставките, масово въвеждане на ВЕИ и стабилизиране на цената в Европа като цяло. Котировките в Германия за продукти със срок до 1, 2, 3 години се стабилизираха и дават рамка за прогнозиране и бюджетиране. При нормални условия по отношение на микса на производството би следвало да очакваме стабилни цени, нови продукти и решения и възможност за клиентите да избират. Ние стоим солидно на пазара, имаме необходимите ресурси като инфраструктура, хора и опит да предложим сигурна доставка и качествена услуга на клиентите.

------------------

Инж. Георги Миков има над 35-годишен опит в енергийния сектор в България. Бил е изпълнителен директор на "Националната електрическа компания" ЕАД, "Електроразпределение Столично" ЕАД и член на Управителния съвет на "ЧЕЗ България" ЕАД. Става отново част от управленския екип на "Електрохолд" през януари 2022 г. като главен директор "Управление на активи" в ЕРМ Запад, а на 1 май 2022 г. е назначен за изпълнителен директор на дружеството. От 1 август е главен изпълнителен директор на "Електрохолд България".

Георги Миков е инженер по електроенергетика и има магистърска степен по Бизнес администрация от Американския университет в България.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:09 на 28.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация