site.btaРуският газов проект "Арктика-2" не успява да привлече клиенти, според "Файненшъл таймс"

Руският газов проект "Арктика-2" не успява да привлече клиенти, според "Файненшъл таймс"
Руският газов проект "Арктика-2" не успява да привлече клиенти, според "Файненшъл таймс"
Снимка: AP

Амбициозният руски газов проект "Арктика-2", чиято цел е да изнася втечнен газ по целия свят, засега не успява да привлече клиенти и Русия е принудена да започне да складира газа, предназначен за износ, пише в. "Файненшъл таймс".

По данни на компаниите, следящи движението на корабите, и според сателитни снимки едва три танкера, натоварени с втечнен природен газ, са отплавали от терминала, след като той заработи миналия месец. "Арктика-2" е обект на американски санкции.

Един от корабите - "Еверест енерджи", изглежда е бил разтоварен в "Саам Еф Ес Ю" (Saam FSU), плаващ складов терминал, закотвен край Мурманск, след което е поел обратно към "Арктика-2".

Прехвърлянето хвърля светлина върху проблемите, с които се сблъсква Русия при намирането на клиенти за природния газ от санкционирания терминал, според експерти от "Кплер" (Kpler).

Другите две доставки също са останали в руски или европейски води и не са достигнали до евентуалния си купувач.

"Арктика-2" е замислен от Кремъл като основен проект за износа на втечнен природен газ. През него до 2030 г. трябва да се изнася около една пета от целия руски втечнен природен газ, или 100 милиона тона, което е над три пъти повече от изнасяните сега количества.

Миналата година САЩ включи терминала "Арктика-2", управляван от частната енергийна компания Новатек", в санкционния си списък.

Русия опита да отвърне на санкциите, като натрупа "тъмен списък" от танкери за втечнен природен газ, но в края на август САЩ отвърнаха с нови санкции срещу въпросните танкери и управляващите ги компании, което вероятно е възпряло потенциалните купувачи.

Първият кораб, натоварен в "Арктика-2" - "Пионер", е прехвърлил товара си на друг, несанкциониран съд край египетското пристанище Порт Саид в Средиземно море в края на август, но и двата кораба не са се движили след това, сочат сателитни данни.

"Азия енерджи", вторият натоварен в терминала кораб, е поел към норвежки води, но впоследствие се е върнал в руски, без да бъде разтоварен. В момента се намира до "Саам Еф Ес Ю", сочат данни от компаниите, следящи движението на корабите.

И трите кораба са опитали да прикрият следите си, като в даден момент са изключвали системата за следене, т. нар. електронни транспондери, или са я настройвали, за да показва различно местоположение. Така например транспондерите на "Пионер" показвали, че танкерът се намира в Норвежко море, докато той товарел газ в "Арктика-2".

Подобни практики обаче вече предизвикват реакции. През юни ЕС включи използването на "нерегламентирани и опасни практики в мореплаването" към основанията си за налагане на санкции. Тихоокеанската островна държава Палау, под чийто флаг плават "Пионер", "Азия енерджи" и "Еверест енерджи", замрази регистрациите им.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:24 на 05.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация