site.btaПроизводството на традиционни местни велосипеди бавно изчезва от Нидерландия

Производството на традиционни местни велосипеди бавно изчезва от Нидерландия
Производството на традиционни местни велосипеди бавно изчезва от Нидерландия
Бившият нидерландски премиер Марк Рюте на колело. Снимка: AP/Peter Dejong

Това лято от производствената линия в Нидерландия ще слязат последните обичайни велосипеди от марките "Батавус" (Batavus) и "Спарта" (Sparta). Компанията майка "Асел" (Accell) се бори с дългове и се опитва да намали производствените разходи, като премества производството в Унгария и Турция, съобщава в репортаж нидерландският тв канал Ен О Ес (NOS).

В Нидерландия двете производствени мощности ще бъдат намалени до един завод в Хееренвеен. Масовото производство ще отстъпи място на иновативни и технически усъвършенствани велосипеди, твърдят от "Асел". Освен загубата на 150 работни места, ще бъде сложен край на производството на две традиционни нидерландски марки велосипеди.

Това, че нормалното производство на велосипеди напуска провинция Фризия, е неприятно за служителя на Акер Вигер де Йонг, който повече от 30 години сглобява велосипеди "Батавус"."Това предизвиква тъга и угризения. Смятам, че е жалко, че сега вече не правим тук тези нидерландски велосипеди", казва той.

Де Йонг има впечатляваща колекция от велосипедни дрънкулки. "Аз съм истински батавец, което е различна кръвна група от спартанците", казва той. След края на лятото Де Йонг може би ще продължи да работи в "Асел".

В края на XIX в. велосипедът с две еднакви по размер колела и верига навлиза в Европа с бързи темпове. Нидерландските марки като "Фонгерс" (Fongers), "Газеле" (Gazelle), а малко по-късно  "Батавус" (Batavus) и "Спарта" (Sparta) извличат огромна полза от нарастващото търсене. Тяхното местно производство получава още един тласък, когато по време на Първата световна война не може да се внасят велосипеди.

Докато велосипедите в съседните страни стават все по-спортни, в равната Нидерландия велосипедът, на който се седи в изправена стойко, остава популярен. И все пак пазарът се променя: 60-те години на ХХ век са белязани от сливания. "Батавус" поглъща няколко марки. Тази концентрация на марки продължава и през 90-те години, когато "Асел" купува "Батавус" и "Спарта". "Газеле" става част от вносителя на автомобили "Пон" (Pon).

Коронавирусът повлия и на велосипедната индустрия. Първоначално ограниченията в обществения транспорт доведоха до огромно търсене на електрически велосипеди. Когато това търсене се сви, продавачите на велосипеди останаха с големи запаси. Няколко производители изпаднаха в затруднение, включително "Асел". През 2022 г. компанията попадна в американски ръце и трябваше да се реорганизира.

Така че упадъкът на производството на велосипеди е процес, който ще отнеме десетилетия, отбелявва репортажъг. "Рамките и другите части се произвеждат в чужбина", казва Кеес Бакер от Съюза на велосипедистите. "Досега сглобяването, боядискването и поставянето на спиците все още беше типично нидерландска работа, но сега и тя изчезва."

Въпреки това Нидерландия си остава страна на велосипедистите, смята Бакер "Ние сме много добри в разработването на нови концепции. Имаме велосипед за всеки етап от живота", казва той и изброява: от велосипеди с баланс до велосипеди за превозване на стоки и материали , от велосипеди назаем до триколки за възрастни хора. 

И велосипедната култура няма да изчезне, смята Бакер. "Инфраструктурата за каране на колело продължава да се подобрява. Вече имаме дори велосипедни магистрали, разработени от инженери, наемани за консултации в чужбина".

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:20 на 29.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация