site.btaИзкуственият интелект помага при вземане на решение, но не носи отговорност, смятат експерти
Изкуственият интелект (AI) може да бъде в помощ при вземането на решения във финансовите институции, но отговорността е на бизнес лидера. Около това мнение се обединиха експерти по време на форума "Иновации", организиран от "Асоциация банка на годината". Събитието се провежда в столичния хотел "Хаят Риджънси".
Румен Радушев, мениджър сектор "Банкиране на дребно" в Пощенска банка, отбеляза, че изкуственият интелект не е гигантски мозък, който решава всички проблеми, а това са различни аспекти, които стартират преди много години.
Той посочи, че клиентите на Пощенска банка от няколко години могат да използват услугите на виртуален асистент.
Този чатбот го развиваме и до момента и виждаме, че клиентите нямат никакви притеснения да го използват. Стотици хиляди го правят и това се случва във всеки един канал, в който клиентът има нужда от някаква информация, като така може да я намери по най-бързия и лесен начин, каза Радушев.
По думите му, чатът е алтернатива на четенето на огромен обем информация или позвъняване на служител през кол центъра, което отнеме повече време.
Средният отговор е за 0,1 секунда от страна на чат бота, обясни той.
Над 20 процента от хората, които си чатят с чатбота, накрая благодарят, което е доста показателно, че възприемат конуканицията като човешка. Чатботът ни се казва Ева и дори имаше покана да излязат няколко пъти, каза Радушев.
Според него клиентите на Пощенска банка са отворени към такива решения и усещането е, че отсреща е човек, който върши работа.
Той изтъкна, че естественият интелект е по-важен от изкуствения и заради това е нужно финансовите институции да имат добре подготвен екип от служители, който да взема крайните решения.
Автоматизацията помага за вземане на решенията, но отговорността за финансовите институции е от една страна на пълнолетното лице, което търси банката, и от друга страна, ние анализираме изключително внимателно, преди да вземем решението и да кажем "Да" или "Не", посочи Радушев.
Горан Ангелов, основател и управител на IBS, изтъкна, че технологията има само една цел от гледна точка на бизнеса – да го направи по-ефективен и да увеличи печалбата, така че от гледна точка на банките прилагането на изкуствения интелект трябва да е там, където ще постигне тази цел.
Изкуственият интелект работи по 24 часа 7 дни в седмицата, не боледува и не мрънка за по-голяма заплата, обобщи той.
По думите на Цветомир Досков, основател и изпълнителен директор на "Сирма Бизнес Консултинг", в България няма статистка за използването на изкуствения интелект.
Той посочи, че изкуственият интелект ще се развива с бързи темпове.
Грешки се правят, но еволюцията ще продължава да съществува, пробиви се правят и такъв е примерът с компютъра, който започна да играе шах, асистентите в телефоните, генеративния изкуствен интелект, каза Досков.
Александър Николов, основател и изпълнителен директор на "Ей Ай Солюшънс" (AI Solutions), посочи, че ако има негативна последица за финансова институция заради решение на изкуствен интелект, то тогава отговорността е на бизнес лидера.
Решенията, които изкуственият интелект подсказва, ще са само в помощ на бизнес лидерите, защото изкуственият интелект не носи отговорност, каза той.
/ЦМ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text