В първия търговски полет на "Дронамикс" част от товара ще е бучка сирене

site.bta"Черният лебед" дебютира в пълен размер пред широката публика на изложба в София

"Черният лебед" дебютира в пълен размер пред широката публика на изложба в София
"Черният лебед" дебютира в пълен размер пред широката публика на изложба в София
Снимка: Минко Чернев/БТА

Бучка сирене ще лети като товар в първия търговски полет на "Дронамикс" - първата в света авиолиния за превоз на стоки с дистанционно пилотирани самолети. Оказва се, че българският традиционен продукт е част от създаването на пионерската технология.

Основатели на компанията са двамата братя Рангелови - Свилен и Константин. "Докато учех авиокосмическо инженерство в Нидерландия, продължавах да мисля за нещото, което най-много ми липсваше у дома - българското сирене", казва Константин във видеоклип с кадри от историята на "Дронамикс". 

"Свилен ми каза - ти си инженерът, измисли нещо", продължава Константин, който ще начертае на салфетка дрона "Черен лебед" с мащаб четири пъти по-малък от реалния.

Видеото, както и модел на товарния дрон в пълен размер, са част от изложба на компанията, разположена в сградата Campux X в София. 

Дотук за "Дронамикс" са изминали 10 години - подготовка за момента, в който ще бъде осъществен първият търговски полет в Гърция. Очакванията са това да се случи още тази година и вероятно товарът му ще бъде с резервни части - доставка за "Хелман" (Hellmann Worldwide Logistics). За да гарантират успех на търговските си операции в съседката ни, от "Дронамикс" имат подписано междуавиационно споразумение с "Катар Еъруейз" (Qatar Airways).

Първият успешен тестови полет на "Черния лебед" беше осъществен от летището в Балчик преди по-малко от година. 

Именно този дрон може да пренася до 350 кг на разстояние до 2500 км със скорост 200 км/ч. Той лети на височина значително под тази на стандартните самолети, но над хеликоптери и други малки машини.

Очакваме златната ниша, която ще покриваме, да е 300-400 км. Голям интерес има и от Индонезия, Малайзия, заради хилядите острови, на които са разпръснати много хора, разказа Северина Грозева, директор "Връзки с обществеността" в компанията.

От "Дронамикс" са изчислили, че технологията им генерира до 60 процента по-малко вредни емисии от конвенционалните самолети, като работят и върху такава с нулеви емисии. 

"От пазарна гледна точка имаме заявки за запълване с товари на първите 30 дрона и със сигурност няма пречка за развитие на бизнеса откъм интерес", съобщи още тя. По думите й големи международни компании включително с нетърпение очакват да бъде завършена тестовата програма, да има още създадени самолети, които могат да извършват полетите, за да се включат със заявки.

От изложбата са част и два ранни прототипа от стъклени влакна и смола, първият от които е за изпитване на материали, както и дрон в четвърт мащаб, чиято цел е да се подобри дизайнът на "Черния лебед".

Експозицията ще бъде отворена за широката публика между 15 и 26 април. Днешната й предпремиера за служители на "Дронамикс" не е случайна - на 12 април 1961 г. е проведен първият в историята пилотиран космически полет, осъществен от Юрий Гагарин. 

За разрастването си от "Дронамикс" продължават да набират средства, каза Грозева в отговор на въпрос на БТА. Изчисленията им показват, че всеки дрон ще се изплати за около една година с търговски полети.

Преди по-малко от месец Европейският съвет по иновации осигури нови 10 млн. евро инвестиция в българската компания по линия на фонда, подкрепящ перспективни фирми в областта на дълбочинните технологии, които ще бъдат инвестирани в търговските операции на "Дронамикс".

В базата на Летище София са построени два карго дрона, а работата по трети тече. В бъдеще целта е и тя да бъде разширена, за да могат да се строят повече самолети едновременно.

Дългосрочният модел на производство ще бъде подобен на автомобилната индустрия - с много бройки. Дизайнът е възможно най-опростен, за да бъде с по-малко части - да се изгражда бързо и бързо да се решават евентуални технически проблеми, обясни пиар директорът на компанията.

Товарният капацитет на дрона е колкото на един мини ван, който може да поеме товара на земята.

Моделът, показан на изложбата, е без електроника, но с пълната визия, която ще имат дроновете и за пръв път се представя пред широката публика именно в София. Досега е бил излаган ограничено само два пъти - близо до Далас на закрито авиационно шоу и на търговско шоу в Дубай.

Един от прототипите обаче наистина е летял и е изцяло черен. Любопитен факт е, че от компанията са се отказали от черния цвят заради слънчевото греене, но и заради символа - черният лебед, който може да се види изключително рядко, се превръща в бял - в много дронове, които ще летят в различни посоки, за да доставят бързо нужните товари до откъснати и по-труднодостъпни места. 

Пилотската кабина на самолета е мобилна и се пренася във ван. Пилотите, които управляват дрона, сега са двама, но проучванията на компанията показват, че в някакъв момент в бъдеще един пилот ще може "да наглежда" 12 полета едновременно. Така самолетите няма да летят изцяло автономно, но ще се постигне много висока автоматизация. За първите полети се предвижда да има мобилна пилотска кабина на летището, от което дронът ще излита и на приемното летище. В бъдеще ще бъде организиран оперативен център, откъдето ще бъдат пилотирани всички дронове. 

С днешна дата за "Дронамикс" работят около 200 души. В работния цех на компанията са поставени знамената на националностите, които екипът е събрал - вече 17.

Общият знаменател на всички, освен ентусиазъм, е приключенско-авантюристичното, казва Северина Грозева. В "Дронамикс" всички вярват, че една технология от бъдещето може да стане част от ежедневието ни.

/ИЦ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:50 на 23.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация