site.btaПортугалската авиокомпания ТАП - още по-привлекателна за потенциалните си купувачи след рекордната печалба през 2023 година
Португалската авиокомпания ТАП (TAP) се "разкрасява" все повече, за да привлече потенциални ухажори. В разгара на процеса на продажба авиопревозвачът, който понастоящем е под контрола на правителството в Лисабон, обяви рекордна нетна печалба от 177,3 милиона евро за 2023 г. През миналата година ТАП е регистрирала и безпрецедентните в исторически план оперативни приходи от над 4,2 милиарда евро.
Авиопревозвачът информира в комюнике, че брутната му печалба преди лихви, данъци и амортизация, е била 871,6 милиона евро с марж от 21 на сто и е затворила годината със солидна ликвидност от 789,4 милиона евро.
През 2023 г. ТАП е превозила 15,9 милиона пътници, което е растеж с 15,2 на сто спрямо 2022 г. и е възстановяване на 93 на сто на предпандемичните нива. Наред с това ТАП е увеличила броя на обслужваните превози с 11 на сто, достигайки до 88 на сто от равнището преди пандемията. Така оперативните приходи възлизат на 4 214,8 милиарда евро, което е растеж с 20,9 на сто спрямо 2022 г. и е увеличение с 27,8 на сто спрямо 2019 г.
Оперативните разходи на ТАП са на стойност 3,829 милиарда евро, което е увеличение с 18,3 на сто спрямо 2022 г.
Иберийският авиопревозвач е в разгара на процес на реприватизация. Португалската държава пое контрола върху компанията, за да смекчи последствията от пандемията, с по-голям дялов капитал. Лисабон одобри помощ от милиони долари за ТАП заради стратегическото й значение за страната, пише испанското издание "Расон". Европейската комисия даде зелена светлина за различни държавни помощи на стойност около 3,2 милиарда евро в замяна на план за преструктуриране. По този начин Лисабон се сдоби със 100 на сто от капитала на ТАП. Португалия притежава и 72,5 на сто от групата ТАП, в която е включено и подразделението за инженеринг и поддръжка в Бразилия, което ще затвори врати тази година, както и дялове в компании за наземно обслужване и кетъринг и в регионалната авиокомпания "Португалия" (Portugalia).
Социалистическото правителство на Антониу Коща одобри през септември миналата година указ, за да насърчи процес на реприватизация на "поне 51 на сто" от авиопревозвача. Месец по-късно обаче президентът на Португалия Марсело Ребело де Соуза върна досието за процеса на продажба на ТАП на изпълнителната власт с искане за по-голяма яснота, включително и относно прозрачността на операцията.
Процесът на реприватизация на ТАП в момента е в ръцете на новото консервативно правителство на Луиш Монтенегро, което бе избрано на 10 март.
Интерес от Ай Ей Джи (IAG)
Оказа се, че сред кандидатите за ТАП е и Ай Ей Джи (IAG). Първоначално компанията обяви, че няма интерес към португалския авиопревозвач и е съсредоточена върху придобиването на "Еър Юръп" (Air Europe) - операция, която трябва да бъде одобрена от органите за конкуренцията на ЕК след постигнатото през февруари миналата година споразумение за продажба за 500 милиона евро. Въпреки това през май президентът на Ай Ей Джи Луис Гайего увери, че ще анализират процеса на продажба на ТАП, за да преценят дали се вписва в цялостния им проект.
Ако португалският авиопревозвач се присъедини към испанско-британската компания, това би имало смисъл в очите на един от основните конкуренти "Райънеър" (Ryanair), тъй като ТАП изглежда като перфектното допълнение за Ай Ей Джи. "Иберия" (Iberia) е много силна в Латинска Америка, а ТАП при дългите полети до Бразилия и биха се допълнили по перфектен начин. "Ако ТАП се озове в ръцете на "Луфтханза" (Lufthansa) или "Ер Франс Ка Ел Ем" (Air France KLM), много полети ще бъдат насочени към Франкфурт или Париж. Повече смисъл има да си остане на Иберийския полуостров", заяви преди месеци изпълнителният директор на нискотарифния превозвач Еди Уилсън пред "Расон".
В Португалия обаче не са съвсем сигурни, че интегрирането на авиокомпанията им към Ай Ей Джи е толкова добра идея. През февруари миналата година тогавашният министър на икономиката Антониу Коща Силва заяви, че това не изглежда да е "добро решение" заради близостта между хъбовете в Лисабон и Мадрид. Опасенията на португалците са, че лисабонското летище ще загуби полети и свързаността му с други точки на света ще отслабне. Властите в Лисабон ще трябва добре да претеглят всички потенциални кандидати, тъй като един грешен избор би навредил на емблематичната за страната авиокомпания, а и на португалската икономика като цяло.
/СС/
news.modal.header
news.modal.text