Веригата не се включва в инициативата "Достъпно за вас", която започва днес

site.btaСпад на инфлацията в последните месеци наблюдават в "Билла България"

Спад на инфлацията в последните месеци наблюдават в "Билла България"
Спад на инфлацията в последните месеци наблюдават в "Билла България"
Снимка: "Билла България", архив

Инфлацията намалява и това е добра новина не само за политиците, но и за всички хора. За една година - от октомври 2022 г. до октомври 2023 г., продажните цени в магазините на "Билла България" (BILLA) са се увеличили с 1,6 на сто, каза пред журналисти днес Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на компанията у нас. За същия период доставните цени са се вдигнали общо с 6,18 на сто. Ниската инфлация е полезна и за целта на България да приеме еврото, посочи Шапокас. 

За една година доставните цени на плодовете и зеленчуците в магазините на "Билла" са с ръст от 7,19 на сто, а продажните - с 1,04 на сто, доставните цени на млечните продукти за периода намаляват с 1,69 на сто, а продажните - с 2,51 на сто. Доставната цена на основите хранителни стоки за година се повишава с 2,23 на сто, а продажната им цена е по-ниска с 10,97 на сто. На годишна база в магазините на веригата доставната цена на консервираната храна се вдига с 13,47 процента, а продажната - с 8,05 на сто. Напитките поскъпват за година на едро с 10,83 на сто, а на касата в магазина - с 4,22 на сто. Захарните изделия са с по-висока цена на едро с 10,28 процента средно, а на дребно се продават с 6,7 на сто по-скъпо. Почистващите препарати и детергенти поскъпват за една година на едро с 19,22 на сто, а се търгуват на дребно с 10,95 на сто по-скъпо през октомври. Ръстът при козметиката на едро е с 9,48 процента, а на дребно - с 2,76 на сто.

"Билла България" не се включва в инициативата на Министерството на икономиката и индустрията "Достъпно за вас", каза Шапокас. Една от причините е и без това наблюдаваният спад на цените, а другата е критичната позиция на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) към инициативата. КЗК е сериозен орган, който не може да се пренебрегне. Министерството вече направи промени в инициативата, но КЗК не е изразила становище по тези промени, така че ние засега само ще наблюдаваме как се развива процесът, каза изпълнителният директор на търговската верига.

Имаме затруднения с наредба, която урежда продажбата на стоки с висок фискален риск, общо 540 вида, каза Шапокас. Тя се прилага от началото на октомври за чуждестранните доставчици и заради голямата бюрокрация и те, и ние, имаме големи проблеми. Декларациите за пратена или получена стока се попълват на ръка, при всяка промяна на обстоятелствата се пишат нови декларации и се викат инспекторите на Националната агенция за приходите (НАП). От догодина наредбата влиза в сила и за местни доставчици и проблемите ще се увеличат, посочи Шапокас.

Въвеждането на електронни ваучери е много добра идея, но ще има проблеми с нейното изпълнение, каза Шапокас. Причината е, че картовите оператори "Виза" и "Мастъркард" ще начисляват такса за всяка трансакция, като годишно сумите ще достигнат по наши сметки 20 млн. лева. Тези пари трябва да бъдат покрити от някого и ние предлагаме да се разговоря с картовите оператори да намалят таксите, каза Шапокас.

Друг проблем, който се очертава пред търговците, е въвеждането на депозитната система за пластмасови и алуминиеви опаковки (бутилки и кенчета), каза Шапокас. Ние сме готови да предоставим място в магазините за машините, които да събират опаковките, но според нас организацията на системата трябва да се направи или от производителите на опаковките, или от екологичните организации, които са силни в страната. В момента се обсъжда какво да се прави със събрания материал, но по-важно е как хората, които са купили стоките и са платили депозит за опаковката, ще могат да си върнат парите, заяви Вигинтас Шапокас. Нашата позиция относно управлението на депозитната система е твърда, тя защитава и дребните търговци, защото машините за приемане на опаковки са скъпи - между 30 000 и 50 000 евро, каза той.

За първите десет месеца на годината "Билла България" отчита ръст от 15,8 на сто спрямо същия период на 2022 година, достигайки оборот от 1,1 млрд. лева. При сравнение на един и същ брой магазини, (защото веригата се разраства), отчетеният ръст е 12 на сто.

През тази година компанията ще инвестира 62 млн. лева и ще открие над 250 работни места. Търговската верига влага 50 млн. лева в изграждането на нова складова база до село Загоре, област Стара Загора, като първата копка на обекта, който ще бъде открит през 2025 година, беше миналия месец.

В отговор на инфлацията, през 2023 година компанията е увеличила заплатите на служителите си с 13 на сто и е разширила пакета им за здравна грижа, посочи Вигинтас Шапокас.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:59 на 01.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация