site.btaКражбата на "фирмена самоличност" е сред измамните схеми при продажбата на онлайн туристически пакети, каза Игнат Арсенов от КЗП

Кражбата на "фирмена самоличност" е сред измамните схеми при продажбата на онлайн туристически пакети, каза Игнат Арсенов от КЗП
Кражбата на "фирмена самоличност" е сред измамните схеми при продажбата на онлайн туристически пакети, каза Игнат Арсенов от КЗП
Игнат Арсенов, директор на главна дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите. Снимка: Владимир Шоков/БТА

Предлагане на туристически пакети от фирми фантоми или от такива, които са откраднали "самоличността" на друга компания, са сред престъпните практики при продажбата на туристически услуги онлайн. Това обяви Игнат Арсенов, директор на главна дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите (КЗП), който обърна внимание на рисковете за потребителите при онлайн резервациите. Игнат Арсенов е сред участниците на провеждащата се в "Гранд Хотел София" кръгла маса на тема "Пътуване, почивка, потребители". Събитието е организирано от Европейския потребителски център България и е посветено на предизвикателствата и решенията пред туристическия сектор. 

Игнат Арсенов посочи два случая от тази година за направени и платени онлайн резервации, по които от КЗП са били сезирани, а впоследствие са предадени на прокуратурата за разследване на престъпна дейност. И по двата от КЗП са били сезирани от Министерството на туризма, след постъпили във ведомството жалби от ощетени потребители. Оплакванията са свързани с почивка в Гърция.

Става дума за идентични ситуации, при които платената почивка пропада в последния възможен момент, без да има вече връзка с продалата пакета компания.

Плащането става по сметка извън България - обичайно, както каза Игнат Арсенов, в Белгия, Нидерландия, Великобритания. Реално получателят в такива случаи е компания, която се намира в юрисдикция извън Европейския съюз.

"Точно това обуславя и затрудненията, пред които се изправят ощетените потребители в желанието си да възстановят своите средства", обясни Арсенов.

Има и друго общо нещо между схемите за предлагане на несъществуващи туристически услуги и това са самите сайтове заедно с привлекателно ниските цени на пакета. Много важен отличителен белег на онлайн страницата е, че тя не може да бъде открита при търсене в мрежата. С други думи, "Гугъл" (Google) не индексира самата страница, посочи още представителят на КЗП.

"Единственият източник за информация и достъпване до този сайт е през линкове и банери в социалните мрежи", посочи още той. А логиката е следната: "бисквитките" засичат интереса на даден потребител към туристически услуги и тези, които са платили реклама на социалните мрежи, насочват посланието си към интересуващия се клиент на социалната мрежа.

Освен проверката на сайта, потребителите следва да проверяват и дали съответната компания е регистрирана като туроператор в Министерството на туризма, препоръча Игнат Арсенов. Регистърът е свободно достъпен за справка.

Той направи и отчет на традиционната програма "Лято" на КЗП, която обхваща туристическите услуги по Българското Черноморие. Проверките са извършени от юли до края на септември. Направени са над 1000 инспекции в 300 места за настаняване и два пъти повече места за хранене и развлечение. Съставени са 160 акта за нарушения.

По-голямата част от проверките, или две трети от тях са направени в Бургаска област от териториалната дирекция на КЗП там. Основните нарушения са свързани с предоставяне на услуги в некатегоризирани туристически обекта; несъответствие на предоставяните услуги на нивото, на което трябва да отговарят при дадената категория; заблуждаваща информация и липса на ценоразпис на видно място; липса на фирмена информация.   

Получените потребителски жалби са 150. С лоши условия и качество на предлаганите услуги са свързани най-честите оплаквания на потребителите, поясни Арсенов. Освен това има оплаквания и за дублиране на места за настаняване, за качеството на храната и лошо обслужване, за липсата на категоризация или рекламирана услуга, която не се предоставя.

В рамките на програмата "Лято" са издадени 20 заповеди за временно или предварително затваряне на търговски обект. В 31 случая са открити обекти, които не отговарят на изискванията. Освен наказателна отговорност, са предприети и действия за понижаване на категорията на обекта.

От КЗП са се произнесли и по 41 случая за нелоялна практика.       

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:37 на 22.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация