site.btaСалдото по КФП на касова основа към края на май е отрицателно в размер на повече от 1,178 млрд. лв., или 0,6 на сто от прогнозния БВП

Салдото по КФП на касова основа към края на май е отрицателно в размер на повече от 1,178 млрд. лв., или 0,6 на сто от прогнозния БВП
Салдото по КФП на касова основа към края на май е отрицателно в размер на повече от 1,178 млрд. лв., или 0,6 на сто от прогнозния БВП
Снимка: Минко Чернев/БТА, архив

На база на данните от месечните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към края на май 2023 г. е отрицателно в размер на 1 178,5 млн. лв. (0,6 на сто от прогнозния БВП), съобщава Министерството на финансите.

Отрицателното салдо се формира от дефицит по националния бюджет в размер на над 1,3 млрд. лв. и превишение на приходите над разходите по европейските средства в размер на 137,7 млн. лева. За сравнение, за първите пет месеца на 2022 г. бе отчетен излишък в размер на 605,1 млн. лв. Докато приходите по КФП нарастват с 9,1 на сто, при разходите се отчита ръст от 17,3 на сто, което съответно води до превишение на разходите над приходите и формиране на дефицит за периода.

Приходите, помощите и даренията по КФП към май 2023 г. са в размер на повече от 24,9 млрд. лв. Постъпленията нарастват с над 2 млрд. лева (9,1 на сто) спрямо отчетените към май 2022 г. Данъчните и неданъчните приходи по КФП нарастват номинално с 2,2 млрд. лв., а постъпленията в частта на помощите и даренията (основно грантове по програмите и фондовете на ЕС) са по-малко със 134,3 млн. лв. спрямо отчетените за същия период на предходната година.

Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 19,795 млрд. лв. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски нарастват с повече от 2 млрд. лв. (11,4  на сто) спрямо отчетените за същия период на предходната година, като формират 79,4 на сто от общите постъпления по КФП за периода. Приходите в частта на преките данъци възлизат на 3,398 млрд. лв., като нарастват с 411 млн. лв. (13,8  на сто) спрямо отчетените към май 2022 г. Постъпленията от косвени данъци (в най-голямата си част ДДС) са в размер на  близо 8,7 млрд. лв. (спад с 19,5 млн. лв., 0,2  на сто спрямо отчетените към май 2022 г.). Приходите от други данъци (включват имуществени и др. данъци) са в размер на повече от 1,5 млрд. лв. (в т. ч. 656,2 млн. лв. целеви вноски във Фонд "Сигурност на електроенергийната система" или ръст от 771,5 млн. лв. спрямо отчетените към май 2022 г. Приходите от социални и здравноосигурителни вноски са в размер на близо 6,2 млрд. лв., което представлява ръст от 864,1 млн. лв. (16,3 на сто) спрямо отчетените за същия период на 2022 г.

Неданъчните приходи са в размер на  повече от 4,147 млрд. лв. (ръст от 180,2 млн. лв., 4,5  на сто спрямо същия период на 2022 г.) и се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.

Приходите от помощи и дарения са в размер на 979,5 млн. лева.

Разходите по КФП (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) към май 2023 г. възлизат на 26,101 млрд. лв. За сравнение, разходите по КФП към май 2022 г. бяха в размер на 22,244 млрд. лева. В номинално изражение разходите нарастват спрямо първите пет месеца на 2022 г. с близо 3,857 млрд. лв. (17,3  на сто). В отделните разходни показатели най-значително нарастване има при разходите за пенсии (1,716 млрд. лв.), както и в частта на разходите за персонал (919,9 млн. лв.), капиталовите разходи (539 млн. лв.), разходите за субсидии (150,6 млн. лв.), разходите за издръжка (146,8 млн. лв.) и други. Ръстът на разходите се дължи на влезли в сила нормативни актове, вкл. промени в пенсионната сфера, действащи програми за изплащане на компенсации на потребителите на електрическа енергия, разплащане на задължения по бюджета на МРРБ, влезли в сила увеличени размери на възнагражденията в редица администрации и други. 

Нелихвените разходи са в размер на над 25 млрд. лв. (ръст от 3,853 млрд. лв., 18,2  на сто спрямо отчетените към май 2022 г.). Текущите нелихвени разходи са в размер на повече от 23,3 млрд. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1,7 млрд. лева. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 11 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 335,7 млн. лв. (спад с 36,6 млн. лв., 9,8 на сто спрямо същия период на 2022 г.).

Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 31 май 2023 г. от централния бюджет, възлиза на 711,7 млн. лв.

Размерът на фискалния резерв към края на май е 11,7 млрд. лв., в т.ч. 10,8 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,9 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:33 на 02.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация