site.btaЗарядната инфраструктура е от изключителна важност за развитието на сектора на електромобилите, според бранша

Зарядната инфраструктура е от изключителна важност за развитието на сектора на електромобилите, според бранша
Зарядната инфраструктура е от изключителна важност за развитието на сектора на електромобилите, според бранша
Снимка: ИКЕМ

Ако изградим инфраструктура за зареждане и предоставяне на различни услуги за електромобили, секторът ще последва това развитие. Шофирането на електрически превозни средства и тяхното зареждане обаче все още са твърде далечни за българите заради ограничения им брой в страната. С тези думи Ханс Хоуф, изпълнителен директор на компанията "Булчардж", откри дискусията "Пригответе се за бъдещето на електрическата мобилност", провела се в София. Събитието бе подкрепано от Българско-турската търговско-индустриална камара и Холандско-българската търговска камара.

В София вече е трудно да намерите къде да заредите електрическия си автомобил, тъй като станциите не са достатъчно, каза още Хоуф, според който това може и да е възможност за фирмите от бранша.

"Булчардж" ще продължи да развива услугите си за електромобилност и през идната година чрез създаване на партньорства, добави той. От една година компанията предлага на българския пазар услуги за инсталация и поддръжка на нови публични и частни станции за зареждане, договори за лизинг на подобни устройства, както и услуги, подпомагащи шофьорите лесно да ги откриват и използват. Съвместно с Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) компанията е разработила дигитален портал, кръстен "ЧарджБрокер" (ChargeBroker), който е съвместим с всички протоколи за зареждане на електромобили.

Според Илия Левков, председател на Управителния съвет на ИКЕМ, от особена важност за развитието на електрическата мобилност е ролята на държавните политики спрямо сектора.

През 2014 г. влезе в сила Директива на Европейския съюз за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Общата рамка от мерки предвиждаше изграждането на такава инфраструктура в страните от Европейския съюз, за да се сведе до минимум зависимостта им от петрол и да се смекчи въздействието на транспорта върху околната среда.

"Директивата даде възможност на България да започне да развива сектора на електрическата мобилност", посочи Левков, но добави, че "днес тази директива е пренебрегвана".

Според него държавата трябва да подпомага повече преминаването към щадящ климата транспорт, по примера на някои наши съседки, като Турция и Румъния.

В три български града се произвеждат електромобили - в Ловеч, Варна и Русе. Фирмата в Русе обаче наскоро обяви, че планира да премести мощностите си в Румъния, припомни Левков, визирайки обявените от "СИН КАРС Индъстри" през септември намерения да премести производството си в румънския град Гюргево.

Само допреди няколко години Румъния изоставаше от България в сектора на електрическата мобилност. Сега обаче това се промени, тъй като румънците са въвели стимули за покупка на електромобили, в размер на 10 000 евро, както и допълнителен бонус по системата за бракуване на стари автомобили.

"В България тази помощ е нула", обясни Левков, като добави, че сега нашите румънски съседи ни изпреварват, тъй като в страната ни няма политическа последователност по темата.

В България има около 8000 електромобила, по данни на транспортното министерство, въпреки че според регистрите на МВР те са около 5000. И двете цифри обаче са нищожни в сравнение с близо 3,3 милиона автомобила, които са в движение по българските пътища, каза също така Левков. Страната ни разполага с близо 1000 станции за зареждане, но информацията за тях не е систематизирана. Точно заради това е важна платформата "ЧарджБрокер", която осигурява местоположение, цена за киловатчас и други данни за точките за зареждане, изтъкна той.

"От целият автопарк от 3,3 милиона автомобила, средно един от тях изминава по 18 километра на ден", каза Бари Бранд, главен изпълнителен директор на консултантската "Йелоу" (Yellow). В бъдеще интелигентните решения ще оползотворяват превозното средно, добави той.

Участващите в срещата се обединиха около мнението, че трябва да се въведат държавни стимули за покупката на електромобили и прилежащата инфраструктура за зареждане.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:22 на 04.02.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация