site.btaВ ЕС 77 на сто от изнеслите дейността си в чужбина компании са го направили в рамките на блока

В ЕС 77 на сто от изнеслите дейността си в чужбина компании са го направили в рамките на блока
В ЕС 77 на сто от изнеслите дейността си в чужбина компании са го направили в рамките на блока

През последните две десетилетия много европейски компании са прибегнали към международен аутсорсинг, или трансгранично преместване на работни места, които преди са се изпълнявали на местно равнище и в рамките на компанията. Фирмите прибягват до аутсорсинг най-вече за намаляване на разходите си и увеличаване на конкурентносбособността.

Данните за 2018-2020 г. сочат, че повечето европейски компании изместват дейността си от една страна членка в друга. 77 на сто от всички фирми от ЕС, прибегнали към аутсорсинг, подчертават важността на единния европейски пазар, отчита Евростат.

Очевидно е, че, както културната, така и географската близост продължават да са важни мотивационни фактори за международния аутсорсинг, като компаниите, които изнасят дейността си, го правят в други европейски страни (17 на сто), Обединеното кралство (14 на сто), САЩ и Канада (11 на сто). Изключение от това правило е Индия (17 на сто), която е атрактивна за аутсорсинг поради по-ниските разходи - водещаа мотивация за страните, когато решат да изнасят дейност. От друга страна законовите и административни бариери са основната пречка за по-мащабен международен аутсорсинг.

Според данните за броя на загубени/създадени работни места заради международен аутсорсинг в абсолютни цифри 17 481 работни места са били създадени (или 0,04 на сто от всички работни позиции в компании с над 50 служители), а 92 027 работни места са били загубени (0,23 на сто от всички работни места) за периода 2018-2020 г. в 15 страни членки, за които има налични данни и Норвегия. В този период производствените компании са били основните двигатели на международния аутсорсинг (45 на сто от всички сорсвани в чужбина компании).

Както се посочва в данните за 2020 г., пандемията от КОВИД-19 значително е повлияла на плановете за изместване на дейности, което е довело до множество търговски трудности. Повече от половината от компаниите с над 50 служители са отчели трудности във вътрешната търговия заради спада или отмяната на входящи поръчки (59,3 на сто), трудности с достъп до услуги на доставчиците (54,4 на сто) и трудности за придобиване на сурови материали/междинни продукти от доставчици (51,6 на сто).

В допълнение към това някои от компаниите са се сблъскали с провал на плановете си за международен аутсорсинг (10,7 на сто), решили са да върнат обратно изнесените работни места от чужбина (5,1 на сто) или дори планират нов аутсорсинг (4,7 на сто) като пряка последица от свързаните с КОВИД-19 събития и трудности.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:39 на 07.12.2022 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация