site.btaЕлектромобилността в България и Европа
IF 11:13:01 07-01-2022
ZM1109IF.013
ИКЕМ - електромобили - тенденции - анализ
Електромобилността
в България
и Европа
София, 7 януари /БТА/
Темата за електрическата мобилност в Европа набира скорост. В началото на 2022 г. Българската телеграфна агенция (БТА) и Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) стартират сътрудничество, чиято цел е да осигури по-добра информираност за електромобилността, възобновяемите, водородните и енергоспестяващите източници.
В първата статия от поредицата ще Ви запознаем с мерките за стимулиране на електрическите превозни средства в отделните страни членки на ЕС и ще ги сравним с тези в България.
Винаги се питаме: "Къде е България ?". Технологичният напредък и обществените промени предизвикаха драстична еволюция в мобилността. Наред с други тенденции, като дигитализация, автономно шофиране и споделена мобилност, електрическата мобилност също набира скорост. Електрическата мобилност може да помогне на ЕС да постигне целите си за намаляване на емисиите на парникови газове, замърсяването на въздуха, шума и зависимостта от петрола.
Тенденциите в Европа
Водени от масовата експанзия на този вид транспорт в Китай, глобалните продажби на нови електрически пътни превозни средства нараснаха значително през последните години и в Европа.
Въпреки бързия си растеж този пазар остава малък и до голяма степен зависи от политиките на отделните страни. Голяма част от електрическите превозни средства са съсредоточени в няколко северни и западни страни членки на ЕС, но ръст на продажбите се отчита и в южните, и източните държави.
Транспортният сектор има най-голям принос за емисиите на парникови газове в ЕС. Неотдавна предложеното законодателство "Готови за 55" (Fit for 55) поставя цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид от леки автомобили с 55 процента. Освен това се предлага напълно да се премахнат емисиите от леки и лекотоварни автомобили до 2035 г. За постигането на тези цели ще е необходимо значително увеличаване на броя на електрическите превозни средства.
Електрическите автомобили, захранвани от батерии (BEV) и хибридните електрически превозни средства (PHEV) увеличават пазарния си дял в ЕС. Броят на новорегистрираните електрически автомобили постоянно нараства годишно - от 734 през 2010 г. до около 550 000 през 2019 г. (3,5 процента от новите регистрации). През 2020 г. регистрирането на електромобили се увеличи до 11,41 процента от новорегистрираните леки автомобили. BEV заемат дял от 6 процента от общите регистрации на нови автомобили през 2020 г., докато PHEV са 5 процента.
Пазарният дял на електромобилите в Европа нараства с 9,8 процента през третото тримесечие на 2021 г. Продажбите на т.нар. плъгин (рlug-in) хибриди (PHEV) са се е увеличили с 9,1 процента. Ръст отчитат и т.нар. традиционни хибриди - 20,7 процента.
Oколо 60 процента от регистрациите на BEV са в Германия, Франция и Обединеното кралство, като броят им се утроява в сравнение с 2019 г. В Норвегия BEV заемат дял от 54 процента от продажбите на нови автомобили през 2020 г., увеличавайки се от 30 процента през 2018 г. В някои други европейски страни обаче процентът на регистрираните BEV остава под 1 на сто от общия автопарк. Продажбите на PHEV са най-високи в Швеция (23 процента), Норвегия и Исландия (по 20 процента).
Новорегистрирани електрически автомобили по държави
Какви и колко са новите регистрации на електрически автомобили в България?
Делът на електрическите автомобили в България нараства с бързи темпове през последните години, но тръгва от много ниска база. В края на септември 2021 г. по българските пътища е имало около 18 000 електромобила, което е 0,67 на сто от всички коли. През последните девет месеца броят им е скочил рекордно с 50 процента, а очакванията за 2022 г. са продажбите да растат. За третото тримесечие на 2021 г. регистрациите на нови електрически автомобили са 96. За сравнение, през третото тримесечие на 2020 г. регистрираните нови са 26.
Общо за първите девет месеца на 2021 г. регистрираните нови електромобили са 219. Това представлява ръст от 177 процента за деветмесечието в сравнение с 2020 г., когато са били 79 броя.
Трябва да се отбележи, че България все още не субсидира покупката на електромобили. В следващите статии ще направим сравнение за мерките за стимулиране във всяка една отделна страна членка на ЕС. За да видим "Къде е България?".
Автор: Иван Костов, ИКЕМ
/ЦМ/
news.modal.header
news.modal.text