site.btaВ изкуството трябва да се експериментира, но винаги с много вкус, смята Соня Йончева

В изкуството трябва да се експериментира, но винаги с много вкус, смята Соня Йончева
В изкуството трябва да се експериментира, но винаги с много вкус, смята Соня Йончева
Соня Йончева преди генералната репетиция на „Бохеми" във Варна. Снимка: Кореспондент на БТА във Варна Красимир Кръстев

В изкуството трябва повече да се експериментира, но винаги с много вкус. Единственият начин да се доближим до новото поколение е да започнем да говорим на неговия език. Всичко дигитално, прожекциите, мапингът ни позволяват да видим постановките през различни призми. Това, което не бих докоснала за нищо на света са партитурите на композиторите, те са документи, които са ни завещани и нямаме право да ги променяме, но начинът, по който „сервираме“ на публиката е от голяма важност. Това каза пред журналисти оперната прима Соня Йончева, която гостува във Варна за две постановки на форума „Опера в Летния театър“. Публиката ще я види утре в „Бохеми“ и на 10 август в „Мадам Бътерфлай“

Йончева сподели, че иска културата да бъде разнообразна, лесно достъпна и право на всеки жител на една страна. Това е и целта на нейния проект „Съкровени гласове“, който предвижда в бъдеще да привлича все по-широка публика. Според нея не само за оперните певци, а и за всички е важно да сме дисциплинирани. „Всичко тръгва от малкия жест, от него се започва и се гради едно общество. Ние самите трябва да сме подбудени да се грижим за нещата около нас“, посочи тя и добави, че постоянно следи какво се случва в България, макар че от 23 години не живее у нас. Намира, че има голям напредък, особено в бизнеса, и е време вече да се говори и за културна индустрия. 

Това е целта и на създадената от нея медия „Български артист“, която тя вижда като платформа, в която артистите да се огледат и да се говори за техните проблеми. „Важно е тя да е изчистена, да няма влияния и да описва културната реалност на България“, каза певицата и допълни, че вторият брой вече е готов. 

„Душата ми се отвори като пристигнах в България. Няма как да не съм щастлива, а и този път съм с цялото си семейство тук и това е още по-голям празник“, сподели още Йончева и призна, че след двете участия във Варна ще остане на почивка в родината, но това не е прецедент, тъй като много пъти е била в България, без никой да знае. 

Тя е харесала и двете постановки, в които предстои да я видят зрителите във Варна. Смята, че няма друг начин да се изиграе „Бохеми“ освен класическият, защото историята е толкова красива, че няма нужда да бъде оцветявана допълнително. В „Мадам Бътерфлай“ вижда голяма еволюция на персонажа, тъй като се навлиза в по-голямата вътрешна драма на героинята, че иска да принадлежи на друга нация. 

Попитана до каква степен може певецът да импровизира на сцената, тя отговори, че това трябва да е без никакви граници. Даде пример с модерна постановка на „Тоска“ в Рим, в която е участвала наскоро, нямаща нищо общо с правеното досега, с прожекции, с героиня в стил Ана Маняни, разголена във второ действие, абсолютно различна от всичко, което е играла. Йончева каза, че харесва Тоска, защото е много млада, дръзка, влюбена и за нея няма никакви граници, а историята ѝ е актуална и може да се изиграе по много начини.

За собствената си кариера певицата призна, че не иска нищо повече. „Много съм щастлива. За мен е от изключителна важност да оставя завещание към следващото поколение артисти, да дам възможност на младите да се запознават с изкуството, почвайки от моите деца. Те са бъдещето и се опитвам да им предам това, което знам за живота и моята работа ми е предоставила като възможности“, сподели примата. 

Все пак тя призна колко значителни физически усилия коства работата на оперния певец, за която той трябва да е подготвен да диша и да тича по сцената с тежки костюми по петнадесет килограма. „Понякога се чувствам като атлет и е важно младите да знаят, че трябва да поддържат телата си активно“, каза тя и разкри, че прави редовно упражнения и спортува, но и чисти, готви и гледа двете си деца, което също е много тежка работа. „Аз съм такава, каквато ме виждате, без дистанция, но винаги се опитвам да запазя личния си живот само за мен“, допълни примата. 

Според нея в оперното изкуство фигурата на диригента е епицентърът на един спектакъл. Ценя техния труд и виждам с колко любов и упоритост подхождат. Ние зависим от тях, от нивото, на което са подготвени. Обичам когато разменяме мисли и накрая всички са доволни от резултата, каза още тя. Много важен е и партньорът на сцената, от сътрудничеството зависи да бъде разказана добре историята в спектакъла. 

За изолацията на артисти в музикалния свят по политически причини, Соня Йончева каза, че вижда все повече тенденция да се забраняват например руските изпълнители, но мнението ѝ е, че огромни личности като Толстой или Чайковски не принадлежат вече на Русия, те са световно наследство и богатство и тази забрана не е нужна. Не съм съгласна да има конфликти, трябва да живеем в мир и винаги съм изразявала силно своята позиция, добави тя. 

На 6 август в Летния театър на Варна ще бъде представена операта „Бохеми“ от Пучини със Соня Йончева в ролята на Мими и с участието на Рейналдо Дроз, Илина Михайлова, Деян Вачков, Свилен Николов, Пламен Димитров. Спектакълът е копродукция на Варненската опера и Националната опера на Албания, диригент е Кръстин Настев.

Певицата гостува за втора поредна година във Варна, след като през миналия сезон тя участва в оперна гала. 

/МК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:21 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация