site.btaИзложба за изкуството и битието се открива днес в галерия "Райко Алексиев"

Изложба за изкуството и битието се открива днес в галерия "Райко Алексиев"
Изложба за изкуството и битието се открива днес в галерия "Райко Алексиев"
Изложба за изкуството и битието се открива в галерия "Райко Алексиев". Снимка: СБХ

Изложбата "Мащаб 1:5. Изкуство и битие. Да бъде изкуство - Scale 1:5. Kunst & dasein. Dakunst sein" се открива днес, 23 април, в зала "Райко Алексиев", в Съюза на българските художници (СБХ), съобщиха организаторите.

Автори са: Румен Гашаров, Ангеларий Димитров, Георги Георгиев, Борис Колев, Илиян Лалев, Любен Малчев, Радоил Серафимов, а куратор е Илиан Лалев.

Експозицията е пето издание на проекта "Мащаби в ...", който е първият мащабен форум за социално ангажирано изкуство в България. 

Това поредно издание от проекта „Мащаби в ...“ е изложба, инспирирана от епохалния труд на Мартин Хайдегер "Битие и време". В него с термина dasein, пренебрегвайки философската традиция, според която с него се обозначава „наличното“, „видимото битие“, Хайдегер, по мнението на изследователите на творчеството му, визира по-скоро битието на съзнанието, което се развива във времето - миналото като обърканост, настоящето като робство на вещите и бъдещето като проект, което философът свързва с „безпокойството". „Човекът, явявайки се в този свят и присъствайки в него, изпада в състояние на безпокойство. То се проявява като единство на три елемента: „битието-в-света“, „движение напред“, „битието-на-вътрешния-мир“. Битът на екзистенциалното същество за Хайдегер е бит, отворен за познанието на нещата“. Разглеждайки „безпокойството“ като „движение напред“, Хайдегер иска да подчертае несъответствието между човешкото битие и всяко съществуващо веществено битие. Човешкото битие постоянно сякаш „пълзи напред“ и по този начин съдържа в себе си нови възможности, които се фиксират като проект.

От друга страна, той въвежда понятието Das Man, което, разгледано от Хайдегер в строго философски план, в една друга перспектива, би могло да се тълкува като критика на обезличения и индиферентен индивид в съвременното на Хайдегер, отчаяно следвоенно германско общество. За съжаление, подобен вид поведенчески реакции са все по-често срещани и в нашето съвремие, и то дори в онзи сегмент от обществото, който иманентно би трябвало да бъде далеч по-сензитивен по тази тема, отбелязват организаторите.

 

/ХТ / АВП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 10:23 на 23.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация