Директорът на "Верига на доставка" в "Каменица" Васил Петров в интервю за БТА:

site.btaБлизо 8 киловата електроенергия се изразходват за производството на 100 литра бира

Близо 8 киловата електроенергия се изразходват за производството на 100 литра бира
Близо 8 киловата електроенергия се изразходват за производството на 100 литра бира
Снимка: "Каменица" АД

Близо 8 киловата електроенергия се изразходват за производството на 1 хектолитър (100 литра) бира. Това каза  директорът на "Верига на доставка" в "Каменица" АД Васил Петров в интервю за БТА, след като компанията откри първия етап от изграждането на соларния парк на завода си в Хасково. По думите му процесите в производството на пиво са два типа - топли и студени. За топлите процеси трябва да се използва топлоносител - пара, която се произвежда от природен газ. За всичко останало се използва електричество.

Процесът на варене на бирата в комбинация с хладилния етап са най-енергоемките в производството на пиво. "Цялата ферментация и поддържането й се състои в това бирата да се охлажда. По отношение на консумацията на ток със сигурност хладилната инсталация е най-големият консуматор. По отношение на чисто производствен процес - във варилната инсталация е най-голям разходът на ток", пояси Петров.

На въпрос как са се отразили на работата на пивоварната високите цени на природния газ, след като имаше компенсации за по-скъпата електроенергия, но не и за повишението на цените на синьото гориво, Петров отговори, че това е повлияло компанията както пряко, така и индиректно. Прякото отражение е била самата покупка на по-скъп природен газ. Освен това природният газ е основната суровина за производството на бутилки за бира - около 40-50 процента от себестойността на бутилката е директно свързана с цената на природния газ. "Не само ние, но и много други по веригата бяха засегнати и това неминуемо се отрази и на нас", заяви Васил Петров от "Каменица". Той посочи, че това е дало и отражение и на цената на бирата, въпреки че голяма част от завишените разходи са платени от бизнеса. "Ние все още не сме се възстановили от това, което преживяхме", изтъкна Петров. 

По повод откриването на първия етап от изграждането на соларния парк на завода на "Каменица" в Хасково, Петров коментира, че компанията не е срещнала административни пречки. "Бих казал, че промените в нормативната уредба облекчиха изграждането на нашия соларен парк", уточни директорът на "Верига на доставка" в "Каменица". Петров обясни, че от компанията са очаквали да се премине през този процес за година и половина, дори две, но проектът е бил реализиран за много по-кратки срокове, което се дължи основно на промените в нормативната уредба.

БТА припомня, че с промени в Закона за енергията от възобновяеми източници проекти за фотоволтаични инсталации до 5 мегавата за собствени нужди се придвижват по облекчен режим, без тежки процедури. Петров обясни още, че това е позволило на "Каменица" да изгради фотоволтаичната си инсталация по по-облекчена процедура. Той допълни, че има още какво да се желае по отношение на регулацията, защото  не така стоят нещата с плановете на компанията да се присъедини към мрежата. Това е основната причина "Каменица" да изгради първия етап от соларния си парк единствено за собствени цели. "Но пък нещата вървят в правилната посока", изтъкна Петров. 

Сред основните проблемите на пивоварите е това, че те работят в трудна среда, както е при всяка бързооборотна стока, обясни Васил Петров. Освен това проблемът с демографската криза започва да тежи много и на производителите на бира. По думите на Петров голям проблем е и това, че туризмът не е успял да се възстанови напълно след кризата от КОВИД-19 . "Истината е, че покрай събитията с КОВИД-19, както и нещата, които се случват в Украйна, ние изживяхме доста катаклизми. Започнахме да оперираме в среда, която не беше позната за нас – динамични цени, липса на доставки, алтернативни доставчици. Всички тези неща, които за нас някога бяха катаклизъм, днес са по-скоро ежедневие", каза още Васил Петров. На въпрос дали компанията изпитва затруднения в намирането на служители за завода си в Хасково, Петров отговори, че "пазарът е доста ограничен". Компанията все пак успява да намира подходящи кадри. Като цяло регионът на Югоизточна и Южна България е с ниско ниво на безработица, като всички компании в региона са затруднени в намирането на кадри във всяко едно ниво, завърши директорът "Верига на доставки" в "Каменица" Васил Петров.

Васил Петров е част от екипа на "Каменица" АД  от 2008 г. Той започва кариерата си в "Каменица" през 2008 г. в пивоварната в Пловдив, а по-късно се премества в пивоварната в Хасково. Преминава през различни позиции като Процесен инженер, Мениджър "Пивопроизводство", Мениджър "Опаковане" и от 2020 г. е на позицията Мениджър "Управление на пивоварната". От началото на октомври 2021 г. Васил Петров заема позицията директор "Верига на доставки" в компанията.

/ЕС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:28 на 11.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация