Асоциация на индустриалния капитал в България – Прессъобщение

site.btaАИКБ категорично подкрепя промените в КСО за прекратяване на злоупотребите с обезщетенията за "френската безработица"

АИКБ категорично подкрепя промените в КСО за прекратяване на злоупотребите с обезщетенията за "френската безработица"
АИКБ категорично подкрепя промените в КСО за прекратяване на злоупотребите с обезщетенията за "френската безработица"

Изх. № 215/01.08.2024 г.

 

ДО 

Г-ЖА РАЯ НАЗАРЯН,

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА 50-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

Г-ЖА ДЕНИЦА САЧЕВА,

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА КЪМ 50-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ОТНОСНО: Предложения за изменение и допълнение на приетия на първо гласуване на 25.07.2024 г. законопроект за допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от председателя на Комисията по труда и социалната политика г-жа Деница Сачева и група народни представители

 

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО НАЗАРЯН,

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО САЧЕВА,

С настоящето писмо Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) изразява своята категорична подкрепа за предложените промени в Кодекса за социално осигуряване, които имат за цел да прекратят злоупотребите с обезщетенията за безработица, познати като "френска безработица". В последните години наблюдаваме сериозни злоупотреби със социални осигуровки, които водят до значителни финансови загуби за бюджета. Над 100 милиона лева ежегодно се източват неправомерно, което значително подкопава финансовата стабилност на нашата социалноосигурителна система. Тази практика оказва не само директно финансово въздействие, но и създава корупционен натиск върху бюрата по труда и медицинските комисии.

Българските работодатели страдат години наред от схеми, които включват краткосрочна заетост във Франция или друга страна (Великобритания, Испания), след която работниците се завръщат в България, за да получат високи обезщетения за безработица. Тази практика подкопава принципите на солидарност и доверие, които са в основата на европейските социалноосигурителни системи. Например - работник, който е „работил“ броени дни във Франция, може да получи обезщетение до 12 месеца в България, възлизащо на сума, много по-висока от средната заплата в страната. Това обезщетение за 2024 г. възлиза над 2130 лв. месечно, при условие, че лицето няма такъв принос към държавното обществено осигуряване. Много хора предпочитат да се възползват от високите обезщетения за безработица вместо да търсят реална работа, което води до недостиг на работна ръка. Това особено се отразява в райони като Гоце Делчев, Разлог, Банско и въобще в голяма част от Югозападния район на България, където работодателите срещат затруднения в намирането на квалифицирани и мотивирани служители. За съжаление, схемата продължава да се разраства и да обхваща и други райони, което налага незабавни мерки. 

Допълнително тази практика води до разрастване на сивия сектор, като лицата, участващи в схемите, често работят нерегистрирани, отказват да сключват трудови договори, а ако им се предложи работа – бързо представят болничен или решение от ТЕЛК. Нарастването на сивия сектор създава нелоялна конкуренция, тъй като работниците често предпочитат да работят неофициално и да получават заплащане в плик, докато същевременно получават обезщетения за безработица. Това принуждава легитимните предприятия да се конкурират с неофициалния сектор, което затруднява поддържането на устойчив бизнес. Това води до още по-големи финансови загуби за държавата и нарушава трудовата етика и морал в обществото. Трудолюбивите и почтените граждани се демотивират, докато други, които не допринасят с нищо за българската икономика и общество, просперират. Например през 2023 година броят на безработните лица с изплатени обезщетения при краткосрочна заетост в друга държава членка на Европейския съюз достига 56 958 души. Тези лица са получили общо 136 292 630 лв., което представлява 26% от общо изплатените обезщетения за периода. В същото време фонд „Безработица“ на Държавното обществено осигуряване е на дефицит от почти 4 милиона лева.

Инвестиционната среда също се влошава, тъй като потенциалните инвеститори не са сигурни в наличието на надеждна и постоянна работна ръка. Липсата на стабилна работна сила води до намаляване на персонала в големи предприятия и затруднява разширяването и развитието на бизнеса. Българските работодатели имат нужда от стабилна и предвидима работна сила, която е мотивирана да работи легално и да се осигурява. Те също така се нуждаят от подкрепа от държавата за ограничаване на злоупотребите и нелоялната конкуренция, както и за стимулиране на честния труд и устойчивото развитие на бизнеса.

Още веднъж бихме искали да изразим подкрепата си за предложените допълнения и изменения в Кодекса за социално осигуряване, внесени от н. п. Деница Сачева и народни представители, както и за направените предложения от н. п. Венеция Нецова-Ангова и Любен Иванов. Същите премахват неравното третиране на българските работници, които са упражнили заетост само на територията на страна, спрямо тези, които са работили в страната и чужбина, като така се премахва една несправедливост. Считаме, че предложените промени в Кодекса за социално осигуряване са наложителни за защита на финансовата стабилност на бюджета, за намаляване на корупционния натиск върху институциите, за ограничаване на сивия сектор и за възстановяване на моралните и трудовите принципи в нашето общество. Надяваме се, че ще подкрепите тези промени и ще предприемете необходимите действия за тяхното утвърждаване.

 

С УВАЖЕНИЕ,

ВАСИЛ ВЕЛЕВ,

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УС НА АСОЦИАЦИЯ НА ИНДУСТРИАЛНИЯ КАПИТАЛ В БЪЛГАРИЯ

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:40 на 27.11.2024 Новините от днес

ОА Стара Загора: Областният управител Методи Марков председателства втората работна среща на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна възраст

ВКС: В тълкувателно решение ВКС постанови, че държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, чийто статут се урежда със Закона за държавния служител, имат право да им се осигурява безплатна храна или заплащане на левовата ѝ равностойност

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация