site.btaЦентрална избирателна комисия – Решение № 3877-НС
Р Е Ш Е Н И Е
№ 3877-НС
София, 20 октомври 2024 г.
ОТНОСНО: жалби срещу решения № 76-НС, № 77-НС, № 78-НС и № 79-НС от 14.10.2024 г. на Районна избирателна комисия – Добрич за замяна на членове в съставите на секционни избирателни комисии на териториите на общините Добрич, Каварна, Тервел и Шабла
В Централната избирателна комисия са постъпили жалби:
- с вх. № ЦИК-НС-10-1643 от 16.10.2024 г. чрез Районна избирателна комисия – Добрич от ПП „ДПС“, чрез Н. Н. А.-Г., упълномощен представител с пълномощия, произтичащи от пълномощно №182-1/12.10.2024 г., с което Р. Р., съответно упълномощен с пълномощно № 182/11.10.2024 г. от Джевдет Чакъров – председател на ПП ДПС, преупълномощава жалбоподателката. Жалбата е срещу следните решения: решение № 76-НС относно извършени замени в съставите на СИК на територията на община Добрич, решение № 77-НС, относно извършени замени в СИК на територията на община Каварна, решение № 78-НС, относно извършени замени в СИК на територията на община Тервел и решение № 79-НС относно извършени замени в СИК на територията на община Шабла, всички от 14.10.2024 г. Иска се отмяна на посочените решения с твърдения за незаконосъобразност.
С вх. № ЦИК-НС-10-1680 от 17.10.2024 г. чрез Районна избирателна комисия – Добрич, е постъпила жалба срещу следните решения от 14.10.2024 г. на РИК – Добрич: решение № 76-НС относно извършени замени в съставите на СИК на територията на община Добрич, решение № 77-НС относно извършени замени в СИК на територията на община Каварна, решение № 78-НС относно извършени замени в СИК на територията на община Тервел и решение № 79-НС относно извършени замени в СИК на територията на община Шабла. Жалбата е подписана от 124 лица – жалбоподатели, в качеството им на бивши членове на секционни избирателни комисии, назначени по предложение на парламентарно представената политическа партия, и заменени с други лица с оспорените решения от съставите на секционните избирателни комисии в съответните общини по предложение на същата парламентарно представена партия. Иска се отмяна на посочените решения с твърдения за незаконосъобразност.
Централната избирателна комисия приема следното:
По хода на производството:
Тъй като и двете жалби са срещу актове на един и същи орган – РИК – Добрич; с един и същи предмет – извършени замени в състави на СИК; и с двете се иска отмяна на тези актове с твърдения за незаконосъобразност; петитумите им произтичат от една и съща фактическа обстановка, а производството се развива пред един и същи горестоящ орган, Централната избирателна комисия обединява производствата по двете жалби в едно.
По допустимостта на жалбите:
И двете жалби са подадени в срок, пред надлежен орган и от лица, имащи правен интерес от обжалване, поради което се явяват допустими и следва да се разгледат по същество.
По доказателствата:
Районната избирателна комисия – Добрич е предоставила заедно с жалбите преписките по оспорените решения в цялост.
Към преписката по жалба вх. № ЦИК-НС-10-1643/16.10.2024 г. е представено и становище на РИК – Добрич.
Освен тези преписки, във връзка с първоначалното назначаване на съставите на секционните избирателни комисии в Осми изборен район –Добрички, в Централната избирателна комисия към преписка с вх. № ЦИК-НС-10-1136/01.10.2024 г. са налични и документите по проведените консултации и първоначалното назначаване на съставите на СИК в общините Добрич, Каварна, Тервел и Шабла, които за пълнота и за нуждите на изясняване на фактическата обстановка по това производство се приобщават към настоящата преписка.
По основателността:
Централната избирателна комисия, след като се запозна с изложеното в жалбите, с представените преписки, с наличните документи в ЦИК и с публикуваното на сайта на РИК – Добрич приема, че подадените жалби са частично основателни и следва да бъдат частично уважени при съобразяване на изложеното по-долу.
По фактическата обстановка:
1. Със свое Решение № 53-НС/29.09.2024 г. РИК – Добрич, при условие на непостигнато съгласие в хипотезата на чл. 91, ал. 12 ИК е назначила секционните избирателни комисии за община Добрич, като по отношение на поименния състав от предложенията на ПП „ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРАВА И СВОБОДИ предвид наличието на повече от едно предложение за съответна позиция, направени от лица с еднакви представителни права – двамата съпредседатели на ПП „ДПС“, е възприела и приложила принцип на равномерно разпределение между постъпилите предложения, а именно – половината от полагаемите се на тази партия членове на СИК и съответна длъжност в ръководството да бъде запълнено от предложението на пълномощника на съпредседателя Джевдет Чакъров, а другата част от полагащите се на партията места от предложението – на пълномощника на съпредседателя Делян Пеевски. В резултат за община Добрич назначени членове от предложението на пълномощника на съпредседателя Джевдет Чакъров са в СИК: № 082800002, № 082800004, № 082800006, № 082800009, № 082800011, № 082800013, № 082800014, № 082800016, № 082800017, № 082800018, № 082800020, № 082800022, № 082800025, № 082800027, № 082800030, № 082800032, № 082800033, № 082800034, № 082800037, № 082800039, №№ 082800041, № 082800043, № 082800047, № 082800048, № 082800049, № 082800051, № 082800052, № 082800056, № 082800059, № 082800060, № 082800062, № 082800064, № 082800066, № 082800067, № 082800069, № 082800071, № 082800073, № 082800075, № 082800078, № 082800080, № 082800081, № 082800083, № 082800085, № 082800086, № 082800089, № 082800091, № 082800093, № 082800094, № 082800097, № 082800099, № 082800102, № 082800104, № 082800106, № 082800107, № 082800109, № 082800111, № 082800114, № 082800115, № 082800117, № 082800119, № 082800121, № 082800123, № 082800125 и № 082800127; съответно назначени членове от предложението на пълномощника на съпредседателя Делян Пеевски са в СИК: № 082800001, № 082800003, № 082800005, № 082800007, № 082800008, № 082800010, № 082800012, № 082800015, № 082800019, № 082800021, № 082800023, № 082800024, № 082800026, № 082800028, № 082800029, № 082800031, № 082800035, № 082800036, № 082800038, № 082800040, № 082800042, № 082800044, № 082800045, № 082800046, № 082800050, № 082800053, № 082800054, № 082800055, № 082800057, № 082800058, № 082800061, № 082800063, № 082800065, № 082800068, № 082800070, № 082800072, № 082800074, № 082800076, № 082800077, № 082800079, № 082800082, № 082800084, № 082800087, № 082800088, № 082800090, № 082800092, № 082800095, № 082800096, № 082800098, № 082800100, № 082800101, № 082800103, № 082800105, № 082800108, № 082800110, № 082800112, № 082800113, № 082800116, № 082800118, № 082800120, № 082800122, № 082800124, № 082800126, № 082800128 и № 082800129.
Съгласно посоченото в представеното становище на РИК – Добрич и видно от приобщените към настоящото производство документи, за 129 СИК на територията на община Добрич, съотношението е 65/64 състави на СИК по предложенията на представителите на двамата съпредседатели на партията.
Назначените с решение 53-НС/29.09.2024 г. състави на СИК в община Добрич по постъпили заявления на парламентарно представените партии и коалиции са били изменяни впоследствие с решения с № 68-НС/07.10.2024, № 76-НС/14.10.2024, № 88-НС/14.10.2024, № 101-НС/16.10.2024.
От изброените решения замени по предложенията относно квотата на ПП „ДПС“ за община Добрич са извършени с решение № 76-НС/14.10.2024 г., предмет на оспорване по настоящото производство.
Извършените замени по решение № 76-НС/14.10.2024 г. са направени по предложение с вх. № 159-НС/10.10.2024 г. от името на ПП „ДПС“, подписано от Е. И. Х., упълномощен от съпредседателя Делян Пеевски, представено пред РИК – Добрич от Д. И. И. Към предложението са представени съответни пълномощни към посочените лица. С това предложение се прави предложение за замяна в общо 109 секции. Районната избирателна комисия е уважила исканите замени за 108 секции, с изключение на секция № 082800035 поради липса на поименно предложение за замяна.
При преглед на извършените промени се установява, че направеното предложение от упълномощения представител на съпредседателя Делян Пеевски освен по отношение на лица, назначени по направеното от същия предложение, съдържа и искане за замяна на лица, предложени от упълномощени представители на съпредседателя Джевдет Чакъров. Районната избирателна комисия, без да изследва това обстоятелство, удовлетворява направеното искане изцяло.
Централната избирателна комисия счита, че възприетото от районната избирателна комисия правило при първоначалното назначаване на секционните избирателни комисии в община Добрич за разпределяне на местата на принципа на равенство и паритет предвид наличието на равнопоставени заявления от надлежно представляващи партията лица с равни и еднакви права да представят пред районната избирателна комисия документи и искания е следвало да бъде последователно и безпротиворечиво прилагано по отношение на последващите актове, свързани със съставите на секционните избирателни комисии. По преписката няма данни РИК – Добрич да е изследвала това обстоятелство.
В този смисъл РИК – Добрич е следвало да уважи направеното искане с вх. № 105-НС от 10.10.2024 г. за замяна на членове на СИК в община Добрич от квотата на ПП „ДПС“ след изследване на обстоятелството по чие първоначално предложение са назначени съответните членове, предложени за замяна, и след изследването на това обстоятелство да извърши замени само по отношение на секции, в които са назначени лица по предложението на съпредседателя Делян Пеевски чрез упълномощеното от него лице, а именно: № 082800001, № 082800003, № 082800005, № 082800008, № 082800010, № 082800012, № 082800015, № 082800019, № 082800021, № 082800023, № 082800024, № 082800026, № 082800028, № 082800029, № 082800031, № 082800036, № 082800038, № 082800042, № 082800044, № 082800045, № 082800046, № 082800050, № 082800053, № 082800054, № 082800055, № 082800057, № 082800058, № 082800061, № 082800063, № 082800065, № 082800068, № 082800070, № 082800072, № 082800074, № 082800076, № 082800077, № 082800079, № 082800082, № 082800084, № 082800087, № 082800088, № 082800090, № 082800092, № 082800095, № 082800096, № 082800098, № 082800100, № 082800101, № 082800103, № 082800105, № 082800108, № 082800110, № 082800112, № 082800113, № 082800116, № 082800118, № 082800120, № 082800124, № 082800126, № 082800128 и № 082800129.
В частта, с която са извършени замени за горепосочените секции, решение № 76-НС от 14.10.2024 г. на РИК – Добрич Централната избирателна комисия приема, че същото е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.
В частта, с която са извършени промени в секции с № 082800004, № 082800006, № 082800009, № 082800011, № 082800013, № 082800014, № 082800016, № 082800017, № 082800018, № 082800020, № 082800022, № 082800025, № 082800027, № 082800030, № 082800032, № 082800034, № 082800037, № 082800043, № 082800047, № 082800048, № 082800049, № 082800051, № 082800052, № 082800056, № 082800062, № 082800067, № 082800069, № 082800071, № 082800073, № 082800078, № 082800080, № 082800081, № 082800083, № 082800085, № 082800089, № 082800091, № 082800093, № 082800094, № 082800099, № 082800102, № 082800104, № 082800106, № 082800111, № 082800115, № 082800119, № 082800123, № 082800125 и № 082800127, решението следва да бъде отменено, тъй като съгласно обсъденото по-горе при следване на възприетото правило от РИК – Добрич в рамките на оперативната ѝ самостоятелност за последователност и обективност в действията ѝ по отношение на разпределението на местата в СИК с цел спазване на принципа на равнопоставеност и зачитане на валидната воля и на двамата съпредседатели на ПП „ДПС“, комисията е следвало да приеме, че предложения за замени на лицата, назначени в тези секции, следва да се правят от този, който е посочил съответното лице, а именно – упълномощен представител на съпредседателя Джевдет Чакъров. Същото важи и в обратна хипотеза – назначените по предложения на съпредседателя Делян Пеевски или упълномощено от него лице, могат да бъдат заменяни единствено по негово или на упълномощено от него лице предложение, но не и по предложение на съпредседателя Джевдет Чакъров или упълномощено от него лице.
2. Със свое решение № 54-НС от 29.09.2024 г. РИК – Добрич, при условие на непостигнато съгласие в хипотезата на чл. 91, ал. 12 ИК, е назначила секционните избирателни комисии за община Шабла, като по отношение на поименния състав от предложенията на ПП „ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРАВА И СВОБОДИ, предвид наличието на повече от едно предложение за съответна позиция, направени от лица с еднакви представителни права, е възприела и приложила принцип на равномерно разпределение между постъпилите предложения, а именно – половината от полагаемите се на тази партия членове на СИК и съответна длъжност в ръководството да бъде запълнено от предложението на пълномощника на съпредседателя Джевдет Чакъров, а другата част от полагащите се на партията места от предложението – на пълномощника на съпредседателя Делян Пеевски. В резултат за община Шабла назначени членове от предложението на пълномощника на съпредседателя Делян Пеевски са в СИК № 082900001, № 082900002, № 082900004, № 082900007, № 082900008, № 082900010, № 082900013, № 082900014 и № 082900016, съответно членове от предложението на пълномощника на съпредседателя Джевдет Чакъров са в СИК № 082900003, № 082900005, № 082900006, № 082900009, № 082900011, № 082900012 и № 082900015.
Назначените с решение № 54-НС от 29.09.2024 г. състави на СИК в община Шабла по постъпили заявления на парламентарно представените партии и коалиции са били изменяни впоследствие с решения с № 79-НС от 14.10.2024, № 80-НС от 14.10.2024, № 97-НС от 16.10.2024 и № 115-НС от 18.10.2024 г.
От изброените решения замени по предложения относно квотата на ПП „ДПС“ в община Шабла са извършени с решение № 79-НС от 14.10.2024 г., предмет на оспорване по настоящото производство.
Извършените замени по решение № 79-НС от 14.10.2024 г. са направени по предложение с вх. № 162-НС от 10.10.2024 г. от името на ПП „ДПС“, подписано от Е. И. Х., упълномощен от съпредседателя Делян Пеевски, депозирано в РИК – Добрич от Д. И. И. Към предложението са представени съответни пълномощни към посочените лица. С това предложение се прави предложение за замяна в общо 6 секции. районната избирателна комисия е уважила исканите замени.
При преглед на извършените промени се установява, че направеното предложение от упълномощеният представител на съпредседателя Делян Пеевски, освен по отношение на лица, назначени по направеното от същия предложение, съдържа и искане за замяна на лица, предложени от упълномощени представители на съпредседателя Джевдет Чакъров. районната избирателна комисия, без да изследва това обстоятелство, удовлетворява направеното искане изцяло.
Централната избирателна комисия счита, че възприетото от районната избирателна комисия правило при първоначалното назначаване на секционните избирателни комисии в община Шабла за разпределяне на местата на принципа на равенство и паритет, предвид наличието на равнопоставени заявления от надлежно представляващи партията лица с равни и еднакви права да представят пред районната избирателна комисия документи и искания, е следвало да бъде последователно и безпротиворечиво прилагано по отношение на последващите актове, свързани със съставите на секционните избирателни комисии. По преписката няма данни РИК – Добрич да е изследвала това обстоятелство.
В този смисъл РИК – Добрич е следвало да уважи направеното искане с вх. № 162-НС от 10.10.2024 г. за замяна на членове на СИК в община Шабла от квотата на ПП „ДПС“ след изследване на обстоятелството по чие първоначално предложение са назначени съответните членове, предложени за замяна и след изследването на това обстоятелство да извърши замени само по отношение на секции, в които са назначени лица по предложението на съпредседателя Делян Пеевски чрез упълномощеното от него лице, а именно: СИК № 082900003 и СИК № 082900006.
В частта, с която са извършени замени за горепосочените секции, решение № 79-НС от 14.10.2024 г. на РИК – Добрич, е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.
В частта, с която са извършени промени в секции с № 082900009, № 082900012 и СИК № 082900015 решението следва да бъде отменено, тъй като съгласно обсъденото по-горе, при следване на възприетото правило от РИК – Добрич в рамките на оперативната ѝ самостоятелност за последователност и обективност в действията ѝ по отношение на разпределението на местата в СИК с цел спазване на принципа на равнопоставеност и зачитане на валидната воля и на двамата съпредседатели на ПП „ДПС“, комисията е следвало да възприеме, че предложения за замени на лицата, назначени в тези секции, следва да се правят от този, който е посочил съответното лице. Същото важи и в обратна хипотеза – назначените по предложения на съпредседателя Делян Пеевски или упълномощено от него лице, могат да бъдат заменяни единствено по негово или на упълномощено от него лице предложение, но не и по предложение на съпредседателя Джевдет Чакъров или упълномощено от него лице.
3. Със свое решение № 55-НС от 29.09.2024 г., РИК – Добрич, при условие на непостигнато съгласие в хипотезата на чл. 91, ал. 12 ИК, е назначила секционните избирателни комисии за община Тервел, като по отношение на поименния състав от предложенията на ПП „ДПС“, предвид наличието на повече от едно предложение за съответна позиция, направени от лица с еднакви представителни права, е възприела и приложила принцип на равномерно разпределение между постъпилите предложения, а именно – половината от полагаемите се на тази партия членове на СИК и съответна длъжност в ръководството да бъде запълнено от предложението на пълномощника на съпредседателя Джевдет Чакъров, а другата част от полагащите се на партията места от предложението – на пълномощника на съпредседателя Делян Пеевски. В резултат за община Тервел назначени членове от предложението на пълномощника на съпредседателя Джевдет Чакъров са в СИК № 082700001, № 082700003, № 082700005, № 082700006, № 082700009, № 082700011, № 082700013, № 082700014, № 082700016, № 082700018, № 082700021, № 082700023, № 082700025, № 082700026, № 082700029, № 082700031 (16 секции); съответно от предложението на пълномощника на съпредседателя Делян Пеевски са назначени лица в СИК № № 082700002, № 082700004, № 082700007, № 082700008, № 082700010, № 082700012, № 082700015, № 082700017, № 082700019, № 082700020, № 082700022, № 082700024, № 082700027, № 082700028, № 082700030, № 082700032(16 секции).
Назначените с решение № 55-НС от 29.09.2024 г. състави на СИК в община Тервел са били изменяни впоследствие по постъпили заявления на парламентарно представените партии и коалиции с решения с № 64-НС от 04.10.2024, № 78-НС от 14.10.2024, № 105-НС от 16.10.2024 г., № 106-НС от 18.10.2024, № 112-НС от 18.10.2024 и № 117-НС от 18.10.2024
От изброените решения замени по предложения относно квотата на ПП „ДПС“ са извършени с решение № 78-НС от 14.10.2024 г. – предмет на оспорване по настоящото производство, с решение № 106-НС от 18.10.2024 г. и с решение № 117-НС от 18.10.2024 г.
Извършените замени по тези три решения – решение № 78-НС от 14.10.2024 г., решение № 106-НС от 18.10.2024 г. и с решение № 117-НС от 18.10.2024 г., са направени по предложения (с вх. № 162-НС от 10.10.2024 г., вх. № 233-НС от 16.10.2024г и вх. № 269-НС от 18.10.2024 г.) от името на ПП „ДПС“, подписани от Е. И. Х., упълномощен от съпредседателя Делян Пеевски, депозирано в РИК – Добрич от Д. И. И. Към предложенията са представени съответни пълномощни към посочените лица. Районната избирателна комисия е уважила исканите замени.
При преглед на извършените промени в оспореното решение № 78-НС от 14.10.2024 г. се установява, че направените предложения от упълномощения представител на съпредседателя Делян Пеевски съдържат искане за замяна на лица в секции с № 082700001, № 082700003, № 082700005, № 082700006, № 082700009, № 082700013, № 082700014, № 082700016, № 082700018, № 082700021, № 082700023, № 082700025, № 082700026, № 082700029, № 082700031, назначени по първоначалното предложение на упълномощени представители на съпредседателя Джевдет Чакъров. Районната избирателна комисия не е изследвала това обстоятелство и е извършила предложените замени.
Централната избирателна комисия счита, че възприетото от районната избирателна комисия правило при първоначалното назначаване на секционните избирателни комисии в община Тервел за разпределяне на местата на принципа на равенство и паритет предвид наличието на равнопоставени заявления от надлежно представляващи партията лица с равни и еднакви права да представят пред районната избирателна комисия документи и искания е следвало да бъде последователно и безпротиворечиво прилагано по отношение на последващите актове, свързани със съставите на секционните избирателни комисии.
В този смисъл РИК – Добрич е следвало да не извършва промените, предложени с искане с вх. № 161-НС от 10.10.2024 г. за замяна на членове на СИК в община Тервел от квотата на ПП „ДПС“, без да изследва обстоятелството по чие първоначално предложение са назначени съответните членове, поради което решение № 78-НС от 14.10.2024 г., с което са извършени замени в секции с № 082700001, № 082700003, № 082700005, № 082700006, № 082700009, № 082700013, № 082700014, № 082700016, № 082700018, № 082700021, № 082700023, № 082700025, № 082700026, № 082700029, № 082700031 следва да бъде отменено по вече изразените съображения – при следване на възприетото от РИК – Добрич правило в рамките на оперативната ѝ самостоятелност за последователност и обективност в действията ѝ по отношение на разпределението на местата в СИК, с цел спазване на принципа на равнопоставеност и зачитане на валидната воля и на двамата съпредседатели на ПП „ДПС“. Комисията е следвало да възприеме, че предложения за замени на лицата, назначени в тези секции, следва да се правят от този, който е посочил съответното лице. Същото важи и в обратна хипотеза – назначените по предложения на съпредседателя Делян Пеевски или упълномощено от него лице не могат да бъдат заменяни от друг, а единствено по негово или на упълномощено от него лице предложение.
Следва да се обърне внимание на обстоятелството, че с последващи решения № 106-НС от 18.10.2024 г. и № 117-НС от 18.10.2024 г. отново са извършени замени по предложение на лица, упълномощени от единия съпредседател, на лица, предложени от упълномощени представители на другият съпредседател. При съобразяване на мотивите и диспозитива на настоящото решение районната избирателна комисия следва да предприеме необходимото, за да отстрани последицата и да уведоми двамата съпредседатели или упълномощените от всеки от тях лица за това.
4. Със свое решение № 57-НС от 29.09.2024 г. РИК – Добрич, назначава съставите на секционните избирателни комисии на територията на община Каварна в хипотеза на постигнато съгласие по време на консултациите при кмета на община Каварна по чл. 91, ал. 11 ИК – по предложение на кмета на общината, изх. № РД-82-97 от 25.09.2024 г., постъпило в РИК – Добрич с вх. № 82-НС на 26.09.2024 г.
В цитираното писмо е посочено, че към преписката са приложени както поименните предложения на кмета на общината, така и постъпилите поименни предложения от участвалите на консултациите субекти, в това число и поименно предложение, представено от ПП „ДПС“ след подписване на протокола за постигнато съгласие. При преглед на преписката от проведените консултации се установява, че същите са се провели на 18.09.2024 г. и на консултациите са присъствали всички поканени, като за ПП „ДПС“ са присъствали две упълномощени лица – всяко упълномощено с приложени към преписката пълномощни от всеки от съпредседателите. По отношение на представените от участниците поименни предложения се установява следното:
Към писмо РД-82-97 от 25.09.2024 г. от кмета на община Каварна са приложени поименни предложения, както следва:
- От КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“, без рег. инд. от общинския регистър;
- От ПП „Възраждане“ – без рег. инд. от общинския регистър;
- От ПП „Има такъв народ“ – с рег. инд. РД-82-90 от 20.09.2024 г.,
- От КП „ГЕРБ-СДС“ – с рег. инд. РД-82-91 от 20.09.2024 г.,
- От КП „БСП за България“ – с рег. инд. РД-82-94 от 20.09.2024 г.
- От ПП „ДПС“ – 2 (два) броя поименни предложения с регистрационни индекси РД-82-87/1 от 18.09.2024 г. и РД-87-95/1 от 24.09.2024 г.
При представянето в районната избирателна комисия на преписката от консултациите, както бе отбелязано по-горе, кметът на община Каварна посочва, че са представени поименни предложения от участниците в консултациите, като за второто предложение на ПП „ДПС“ посочва, че същото е представено след приключване на консултациите и подписване на протокола. Протоколът е с дата 18.09.2024 г.
При наличието на две предложения без входящ номер и на поставени входящи регистрационни индекси на предложенията на четиримата от шестимата, участвали на консултациите, с дати съответно 20.09.2024 г. и 24.09.2024 г., се обосновава извод, че на самите консултации е постигнато безспорно съгласие по отношение на разпределението на ръководни и членски места, а готовност към момента на протоколиране на срещата да представят поименни предложения са имали КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“ и ПП „Възраждане“. Вписано е в протокола, че на консултациите има представено поименно предложение и от ПП „ДПС“ чрез упълномощения представител на съпредседателя Джевдет Чакъров. Това предложение има поставен рег. индекс РД-82-87/1 от 18.09.2024 г. Останалите участници, в това число и ПП „ДПС“ чрез упълномощен представител на съпредседателя Делян Пеевски са представили такива в следващ момент, видно от гореизброените индекси.
Кметът на община Каварна при изготвяне на поименното предложение с изх. № РД-82-97 от 25.09.2024 г., съобразява и включва в съставите на СИК на територията на общината всички получени поименни предложения, включително и представените впоследствие, с изключение на постъпилото с вх. № РД-82-95/1 от 24.10.2024 г., като не е ясно на какво основание не е съобразено. Аргументът, че е представено след подписване на протокола от консултациите би бил относим, в случай че същият подход е бил приложен и по отношение на останалите поименни предложения, постъпили в следващ момент – на КП „ГЕРБ-СДС“, КП „БСП за България“ и ПП „Има такъв народ“. Тези поименни предложения обаче са взети предвид. Кметът на общината игнорира обстоятелството, че поименни предложения с входящи номера РД-82-87/1 от 18.09.2024 г. и РД-87-95/1 от 24.09.2024 г. произтичат от волеизявление на един и същи правоимащ субект – парламентарно представена партия – ПП „ДПС“, в която има двама председатели с еднакъв обем права и чиито действия са еднакво правно валидни, съответно пораждат едни и същи последици, и попълва предложението за състави на СИК от квотата на ПП „ДПС“ само от едното предложение, направено от упълномощения представител на съпредседателя Джевдет Чакъров. Необходимо е да се уточни, че изборното законодателство не забранява или ограничава участвалите на консултации парламентарно представени партии и коалиции в процедурата, провеждана от момента на поканата за консултациите до обективирането на предложението на кмета на общината чрез представянето му в РИК, в рамките на постигнатото съгласие и договореното за всяка от тях представителство, да предлагат на кмета на общината поименни състави. Самият орган по чл. 91 ИК е възприел това, приемайки в следващ момент поименни предложения с изброените по-горе входящи номера макар да не е успял да постигне в цялост обективност. Противното би довело до ограничаване на гарантираната им с нормата на чл. 91 ИК възможност да имат активно поведение в конкретната процедура, представляваща съществен, необходим и неизбежен момент от произвеждането на всеки вид избор.
Постъпилата по този начин преписка в РИК – Добрич е довела до постановяването на решение № 57-НС от 29.09.2024 г., с което поради действията на органа по чл. 91, ал. 1 ИК е нарушен паритетът, произтичащ от валидираната в съдебното решение по регистрация на ПП „ДПС“ форма на управление и представителство. Към момента на постановяването на решението си за първоначалното назначаване на съставите на СИК РИК –Добрич е била ограничена в действията си от задължението си при постигнато съгласие в условие на обвързана компетентност да назначи СИК така, както кметът на общината е предложил. При следващите свои действия РИК – Добрич разполага с оперативна самостоятелност в рамките на квотата на ПП „ДПС“ да отстрани неравновесието, като при предложения за извършване на замени приложи възприетия принцип по отношение на разпределението на местата в СИК от квотата на ДПС. В конкретния случай при наличие на волеизявление от страна на двамата съпредседатели още по време на консултациите, макар и несъобразено от кмета на общината, с цел спазване на принципа на равнопоставеност и зачитане на валидната воля и на двамата съпредседатели на ПП „ДПС“ РИК – Добрич е следвало да уважи частично постъпилото искане за замяна от упълномощен от съпредседателя Делян Пеевски за замяна на членове на СИК в община Каварна.
Това обаче не е съобразено и приложено в конкретния случай за извършване на замени от РИК – Добрич. Назначените с решение № 57-НС от 29.09.2024 г. състави на СИК в община Каварна са били изменяни впоследствие по постъпили заявления на парламентарно представените партии и коалиции, с решения с № 65-НС от 04.10.2024, № 69-НС от 07.10.2024, № 77-НС от 14.10.2024, № 84-НС от 14.10.2024, № 86-НС от 14.10.2024 и № 99-НС от 16.10.2024 г.
От изброените решения замени по предложения относно квотата на ПП „ДПС“ в община Каварна са извършени с решение № 77-НС от 14.10.2024 г., предмет на оспорване по настоящото производство. РИК –Добрич удовлетворява изцяло направеното искане, вместо в рамките на оперативната ѝ самостоятелност и в продължение на възприетото поведение за последователност и обективност в действията ѝ по отношение на разпределението на местата в СИК, с цел спазване на принципа на равнопоставеност и зачитане на валидната воля и на двамата съпредседатели на ПП „ДПС“, да определи в кои секции частично допуска извършване на замени.
В този смисъл решение № 77-НС от 14.10.2024 г. следва да бъде отменено и преписката върната за ново разглеждане на РИК – Добрич, при съобразяване на гореизложеното.
По останалите твърдения в жалбите:
И в двете жалби се релевират доводи относно нарушение на процедурата по замяна на членове на СИК поради липса на предпоставки за това. И в двете жалби се застъпва становище, че освобождаване на вече назначен член на СИК може да стане само на изрично посочено основание – чл. 72, ал. 1, т. 5 ИК, или евентуално при заявена писмено воля от страна на назначеното лице, или в хипотезата на чл. 91, ал. 5 ИК в изборния ден, а в жалбата, подписана от 124-мата бивши членове на СИК се обективира и мнение, че по аргумент от чл. 93, ал.1 ИК назначените членове на СИК, при наличие на влязло в сила решение за назначаване, придобиват мандат от деня на назначаването им до предаването на изборните книжа и материали и в този смисъл мандатността им е гарантирана, съответно не може да бъде едностранно прекратявана с решение на районната избирателна комисия.
Централната избирателна комисия счита изложените аргументи за неотносими в процедурата по попълване на съставите на СИК. Няма спор, че някои от посочените разпоредби уреждат различни хипотези на освобождаване на членове на СИК. Прилагането на тези разпоредби обаче, освен че визират специфични случаи, следва да бъдат разглеждани систематичното и логично, при съобразяване на процедурите в ИК по произвеждане на съответен вид избор. Разпоредбата на чл. 72, ал. 1, т. 5 ИК разглежда конкретно правомощие, свързано с ясно определени предпоставки, които задължават да бъде взето решение относно конкретен субект, в конкретна хипотеза. В същия чл. 72, ал. 1, т. 1 - 4 ИК уреждат рамката, в която РИК простира правомощията си във връзка с обезпечаването на съставите на секционните комисии, като процедурата по промяна на състава на член на комисия е различна от процедурата по освобождаване на член на комисия при наличие на хипотезите по т. 5 – първото е част от процедурата по попълване на съставите на секционните избирателни комисии. В процедурата по т. 5 има изначална обективна предпоставка, пораждаща не просто невъзможност, а забраняваща на едно лице да придобие качеството „член на СИК“. Тази предпоставка е извън волята на парламентарно представената партия/коалиция, прилагането на правомощието на РИК да освободи такова лице е проява не на възможност за избор или преценка на предложилият го или на самото лице, а на задължително произнасяне, независимо дали органът по освобождаване е узнал служебно, или е бил уведомен.
При замяната на член на СИК като част от процедурата по попълване на съставите, правновалидно е волеизявлението на политическия субект, по чието първоначално предложение са били попълнени съставите на съответните секции. Политическият субект е държател на правата по определяне на поименния състав, негова е волята да предложи или да откаже да предложи, да оттегли назначено лице и/или да предложи на негово място друго. Изборният кодекс предвижда изрично в кои случаи е необходимо да се изследва от органа по назначаване дали е налице съгласие/несъгласие на едно лице да придобие съответно качество в изборния процес. Такова се изисква, например, при регистриране на кандидат за народен представител, или на застъпник на кандидат или партия/коалиция. В случаите на определяне на поименните състави на СИК този тип обследване е изведен от процеса, който се развива пред РИК. Началото на този процес започва с подаване на писмено искане пред РИК от съответната парламентарно представена партия/коалиция, която има правото и носи отговорността от предлагането на едно лице за член на СИК от собствената си, нормативно гарантирана квота, и завършва с решение на РИК. Законодателят е предвидил, че поименни предложения и предложения за замени могат да се правят от политическият субект – парламентарно представена партия или коалиция, а не от самото лице, посочено за член на СИК.
Позоваването на чл. 91, ал. 5 във вр. чл. 51, ал. 2 ИК също не се отнася към настоящия казус, тъй като соченият текст визира конкретен момент – изборния ден и очертава рамките, в които се извършват замени в този момент. Колкото до сочените аргументи относно мандатността, Централната избирателна комисия счита, че неправилно е възприето от жалбоподателите в какъв период се простира мандата на член на СИК. Осъществяването на правомощията на членовете на СИК определя и рамките на мандата им, а те осъществяват правомощия в предизборния ден, в деня на изборите и на следващия ден. Оповестяването на решение за назначаване на член на СИК не поставя начало на мандат, защото разписаните в Изборния кодекс правомощия на членовете са с посочената по-горе рамка – ден преди изборите, денят на изборите и следващия ден. Никъде в изборното законодателство няма предвидени длъжностни функции и задължения за назначено за член на СИК лице извън тези три дни; самият законодател е определил и плащане на възнаграждение за тези три дни; единствено за тези три дни се счита, за целите на осигуряването, че лицата, изпълняващи дейностите по длъжността си, се считат за лица, упражняващи трудова дейност на изборна длъжност; единствено в този период такива лица се определят от закона като длъжностни лица по смисъла на Наказателния кодекс. Ето защо Централната избирателна комисия намира сочените аргументи относно освобождаване на членове на СИК по реда на чл. 72, ал. 1 т. 5 ИК, относно нарушение на процедурата по чл. 91, ал. 5 ИК и относно мандатността на член на СИК, за неотносими към настоящото производство, тъй като същото касае оспорване на решения за обезпечаване, попълване и промени в съставите на СИК от парламентарно представени партии и коалиции по реда на чл. 72, ал. 1, т. 4 във вр. с т. 1 ИК.
Предвид изложените мотиви и на основание чл. 73, ал. 1 във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 26а от Изборния кодекс Централна избирателна комисия
Р Е Ш И:
1. ОТМЕНЯ решение № 76-НС от 14.10.2024 г. на Районна избирателна комисия – Добрич в частта, в която са извършени промени в СИК № 082800004, № 082800006, № 082800009, № 082800011, № 082800013, № 082800014, № 082800016, № 082800017, № 082800018, № 082800020, № 082800022, № 082800025, № 082800027, № 082800030, № 082800032, № 082800034, № 082800037, № 082800043, № 082800047, № 082800048, № 082800049, № 082800051, № 082800052, № 082800056, № 082800062, № 082800067, № 082800069, № 082800071, № 082800073, № 082800078, № 082800080, № 082800081, № 082800083, № 082800085, № 082800089, № 082800091, № 082800093, № 082800094, № 082800099, № 082800102, № 082800104, № 082800106, № 082800111, № 082800115, № 082800119, № 082800123, № 082800125 и № 082800127 на територията на Община Добрич;
ПОТВЪРЖДАВА решение № 76-НС от 14.10.2024 г. в останалата му част.
2. ОТМЕНЯ решение № 79-НС от 14.10.2024 г. в частта, с която са извършени промени в секционни избирателни комисии с № 082900009, № 082900012 и № 082900015 на територията на община Шабла;
ПОТВЪРЖДАВА решение № 79-НС от 14.10.2024 г. в останалата му част.
3. ОТМЕНЯ решение № 78-НС от 14.10.2024 г. в частта, с която са извършени промени в състава на секционни избирателни комисии с № 082700001, № 082700003, № 082700005, № 082700006, № 082700009, № 082700013, № 082700014, № 082700016, № 082700018, № 082700021, № 082700023, № 082700025, № 082700026, № 082700029, № 082700031 на територията на община Тервел;
ПОТВЪРЖДАВА решение № 78-НС от 14.10.2024 г. в останалата му част.
4. ОТМЕНЯ решение № 77-НС от 14.10.2024 г. на РИК – Добрич, с което са извършени замени в СИК на територията на община Каварна и ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА по решението на РИК – Добрич за ново произнасяне при съобразяване на изложените в настоящото решение мотиви.
Решенията на РИК – Добрич, в частите, в които са потвърдени с настоящото решение, подлежат на обжалване пред Административен съд – Добрич чрез РИК – Добрич в тридневен срок от обявяване на настоящото решение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
news.modal.header
news.modal.text